Tyglar med ovanligt fäste vid bettet

pimy

Trådstartare
En tjej i mitt förra stall hade ett par tyglar som jag tyckte verkade så bra. Det var vanliga gummityglar men istället för vanligt tygelspänne vid bettet eller pistolhake så hade de som en ögla som man trädde genom bettringen och sen tygeln genom öglan för att "låsa". Lite svårt att förklara...
Tyckte de var så praktiska då det alltid är så jobbigt att få upp tygelspännena och hakar känns lite skört på nåt sätt...
Har kollat i varenda hästaffär jag varit i men aldrig sett några såna.
Är det nån som sett såna här tyglar och vet var man kan köpa dem?

Sv: Tyglar med ovanligt fäste vid bettet

Jag har sett såna tyglar, men har tyvärr ingen aning om vart man kan köpa dom.

kallas "loop" finns både med läder och metall. Jag har själv sådana tyglar och tycker det är snyggast :)

Köpt mina hos Kings Sadderly ( stavning???) Som alltid är i skandinavium, falsterbo etc etc

Dyon har det i sitt sortiment också såg vag, då med mässings loop
http://www.equinet.nu/low/25/132913.jpg

Senast ändrad:

Kings finns bla i Kalmar och i Malmö. Jag har för mig att de skulle börja med postorder också...

dom är väldigt snygga men dom jag provat har klirrat hela tiden, isf köper jag hellre islandstyglar med snabbknäppen på istället, dom är verkligen lätta att ta av, alt om man köper egna hakar :)

Dem som den här tjejen hade var alltså med läderloop, så där var inget klirr.
Sen funderar jag lite på hur starka snabbhakarna egentligen är... man vill ju inte riskera att de går sönder när man rider... de ser inte så värst starka ut!?

hmm ja jag tycker iaf att det säger sig själv att när ett vanligt spänne (med en 3 mm tjock pinne genom ett hål i lädret) inte går sönder och lädret går av som de vore gjort av papper..

ja all metall går sönder, läder likaså.. men juh starkare tygeln sitter i bettet desto större kraft krävs det för att det ska gå sönder.. dvs om du knyter fast tyglarna nånstans och hästen rycker med huvudet för att den blir rädd så kommer skadorna i hästens mun att vara värre än om du har nått som går sönder lätt..

och i ärlighetens namn, inte har du väl så hårda händer att du sliter sönder läder heller :smirk:

Jag har sådanna läder spännen på min häst när han går galopplöp. JO dom håller och är starka. Jag har bara sett i plast här i sverige jag har köpt mina i england för typ 100 år sedan ;) .

Jag har såna och de är både praktiska och supersnygga! Mina är av märked Red Line och i läder med gummi på insidan. Köpte dem här i Norge men antar att Red Line finns i Sverige också..

BeastieBabe skrev:
hmm ja jag tycker iaf att det säger sig själv att när ett vanligt spänne (med en 3 mm tjock pinne genom ett hål i lädret) inte går sönder och lädret går av som de vore gjort av papper..

ja all metall går sönder, läder likaså.. men juh starkare tygeln sitter i bettet desto större kraft krävs det för att det ska gå sönder.. dvs om du knyter fast tyglarna nånstans och hästen rycker med huvudet för att den blir rädd så kommer skadorna i hästens mun att vara värre än om du har nått som går sönder lätt..

och i ärlighetens namn, inte har du väl så hårda händer att du sliter sönder läder heller :smirk:

Nej, nej, jag tror du missförstod eller så var jag oklar i det jag skrev... det jag menar är att de vanliga tygelspännena är bra men lite jobbiga att knäppa upp speciellt på vintern när man är stel och frysen om händerna om man får för sig att byta bett eller tyglar... (vi har ett kallt stall), alternativet är då såna med loop (som jag vill ha) eller "islandstyglar". Jag tycker dock att dessa ser lite veka ut i spännena, lite som spännena i hundkoppel... Mellan själva haken och tygeln sitter en grej som gör att haken kan snurra runt oberoende av tygeln, och det är där jag upplever att det är svagt. Har varit med om liknande hakar som efter ett tag blivit snedslitna och åkt isär här, det är det jag inte vill riskera!! Och eftersom de har pistolhake så kan de öppna sig om hästen kliar huvet på nåt.

Slutligen vill jag bara påpeka att jag drar verkligen inte så hårt i tyglarna att det finns nån riska att jag ska dra av dem!!

Det finns ju flera typer av spännen. Har själv köpt sådana som är helgjutna, dvs inga rörliga delar förutom "kläppen" som man öppnar och stänger haken med.

mvh Jessica

Jättebra tyglar, och man behöver inga "flugor" när man har martingal. Tycker att jag har sett dom på rätt många ställen?

alla inslandstyglar har inte snurrmöjligheten, dessa kan även jag uppleva som svaga, men som Jessica skriver så finns det sådana som inte är snurrbara..

Köpte mina på Vapencentralen i Kalmar! kalasbra tyglar :love: som tyvärr börjar tappa gummit efter MKT flitigt användande.... :(

hoppas dom börjar med postorder!!!

Jag kan berätta att det inte är kul att sitta på stubbåker och galopper och hästen tycker livet är lite väl kul. Hästen börjar bocka och helt plötsligt har jag bara en tygel eftersom att metallhaken har gått sönder. Vi kom inte hem samtidigt från ridturen den dagen.

Efter det rider jag inte med sådana spännen eftersom jag inte kan se på dom när dom är på väg att gå sönder, ett läder spännen syns det att det är på väg att gå i sönder.

Mvh

Camilla

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 569
K
Utrustning Hej! *Jag undrar hur man i praktiken rider med två tyglar till ett "vanligt" gagbett? Hur håller man tyglarna i händerna och hur lättar...
Svar
6
· Visningar
2 629
Senast: Polly_Mulle
·
C
Utrustning Jag har sett att islandshäst-tyglar oftast har pistolhakar i änden på tygeln, medan vanliga tyglar oftast går om bettringen och sen...
Svar
11
· Visningar
1 776
Senast: CeciliaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa kloslipen?
  • Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31