Tyglar till stora hästar?????

zeus

Trådstartare
Hur gör ni som har stora hästar vad gäller tyglar? Har en 3-åring som är ca 1,70 vilket jag inte tycker är överdrivet stort. har xfull i träns och tyglar, men de är ändå för korta. Håller precis på att rida in henne och det är inte särskilt kul att sitta med sträckta armar och hålla längst ut i tyglarna.

Tänkte iaf skaffa längre tyglar och har varit i/ringt flera olika hästaffärer. Får då svaret att det inte finns längre tyglar, utan man får be en sadelmakare göra.

Låter ju helt sjukt, 1, 70 är ju inte ens särskilt stort, visserligen är hon lång i kroppen men iaf. Tänker på alla som har hästar uppåt 1,80...

Någon mer som har råkat ut för samma problem? Hur har ni gjort?

Sv: Tyglar till stora hästar?????

min häst är 178 och jag rider med träns+tyglar i full stl utan problem...:p

men din häst kanske har ovanligt lång hals eller du korta armar? jag är ju lång själv så har långa armar. är man kort så känns väl tyglarna kortare kan jag tänka mig...
jag skulle mäta tyglarna du har nu och sen åka till en affär och mäta alla för att se om någon var längre. brukar variera en del från märke till märke! annars kanske du kan be en sadelmakare att sy upp tyglar i lagom längd?:)

Har aldrig haft detta problemet innan, och den hästen jag hade innan var oxå 1,70. Jag är själv 170 cm och har inte särskilt korta armar:D. Hela hästen är lång, så även halsen, men ändå. Jag hade med mig tyglarna i affärerna, fanns inga längre. Mätte dom och ringde runt, men fick samma svar överallt. Finns inte, får tillverka hos sadelmakare. Har för mig att jag mätte dem till 142 cm (halva tygels så att säga).
Infogar en bild på hästen, mig och tyglarna:p!
n1258455425_30115188_6245.jpg

ja då är det väl specialgjorda som gäller. :) går ju alltids att skarva på något men det blir inte särskilt vackert. eller göra egna i rep tex.

btw westerntyglar brukar väl vara väldigt långa? eller?

Ja, det är väl tyvärr så att jag får beställa ett par specialgjorda. Vill inte rida med rep i händerna, men tack för tipset. Jag har mani över att ha tunna tyglar, tycker kontakten med hästens mun blir mkt bättre då!

Min 169 cms häst krävde specialgjorda tyglar. Inget räckte. Han han hade i o f s mycket hals, så när man höll längst ut i tygeln hade man ändå kontakt med munnen.

Då är man inte själv iaf:crazy:. Tycker ändå att det är konstigt när det finns så stora hästar i Sverige. I förrförra stallet fanns det 3 hästar mellan 180 o 190 cm. Reflekterade aldrig över det då, men jag antar att de oxå måste ha specialbeställt tyglar.

Jag har precis varit på en mässa i tyskland med 400 utställare och alla vi frågade där höjde på ögonbrynen och ryckte på axlarna.. dom förstod inte vad det skulle vara bra för.. dom kunde gärna göra till oss ... om vi beställde 10-50 st ;) (vi skulle bara ha till en kund)

Så det blir nog att specialbeställa hos sadelmakare

Jag har köpt kapsontyglar i läder som jag använder istället.

Har haft samma problem till stoet som är 1.70 & är långlinjerad. Vanliga full räckte inte till.

Sök på kapsontygel på google dom är ca 2.20 långa.

Har aldrig haft detta problemet innan, och den hästen jag hade innan var oxå 1,70. Jag är själv 170 cm och har inte särskilt korta armar:D. Hela hästen är lång, så även halsen, men ändå. Jag hade med mig tyglarna i affärerna, fanns inga längre. Mätte dom och ringde runt, men fick samma svar överallt. Finns inte, får tillverka hos sadelmakare. Har för mig att jag mätte dem till 142 cm (halva tygels så att säga).

Mina är 150 cm halva längden. Smala lädertyglar med stolpar. Mjuuka och fina, kostar i princip inte ett nått dessutom (typ 275 spänn). Globus. Jag :love: dem.

thumbnail.aspx

Mina vanliga full (av andra märken) är 140 -142 cm. Så inte jättemycket längre, men ändock.

Ja, det är väl tyvärr så att jag får beställa ett par specialgjorda. Vill inte rida med rep i händerna, men tack för tipset. Jag har mani över att ha tunna tyglar, tycker kontakten med hästens mun blir mkt bättre då!

Vadå rida med rep i händerna? Westerntyglarna är vanligtvis lika tunna som era engelsktyglar om inte tunnare.
Du har bergis sett ''western'' tyglarna på hööks och antagit att alla westerntyglar ser ut så?:p
F.ö så finns det huntertyglar som är extra långa, längre än fulltyglar.
Men det är ju också tyglar från en westerngren, dock i engelskt utförande.

Senast ändrad:

riktiga westerntyglar ÄR tunna ;)
har ett par bommulstyglar (hööks "westerntyglar",delade) och ett par tunna, delade tyglar. de sistnämda är :love: men börjar dock behöva bytas ut..

Ja det kanske vore något. Ska ringa runt i veckan och se vad sadelmakare tar för att göra ett par tyglar. Blir det för dyrt kanske detta är ett alternativ!

Kanske skulle kunna funka. Skulle dock vilja ha några som är runt 160 cm, så man har lite tillgodo. Får man fråga var man kan hitta Globus tyglar? För i de affärer jag varit finns inga som är längre än mina.

Jag har haft Shire och nu Clydesdale på 180+:love:

Jag har beställt tyglar här i Sverige som räcker gått och väl. :)

Jag själv har köpt ett par gummityglar och ett par släta tunna lädertyglar . Pmar dig gärna om adressen.

Aha, Liten och Sidekick, där ser man hur mkt jag vet om westerntyglar:p!

De finns i 190 ,och kostade 200 för de med gummitrådar, 360 för de med gummiväv ,och 490 för de släta läder.

Vet inte om de gör mått efter beställning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 173
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 176
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka