Tystnadsplikt inom vården

Miljon

Trådstartare
Finns det tillfällen då personer inom vården har rätt att bryta tystnadsplikten om det anses vara för patientens säkerhet? Förutsatt att patienten är över 18 år gammal och alltså vuxen.
Exempelvis om personen inom vården misstänker att patienten kan komma att skada sig själv med något, får hen bryta tystnadsplikten för att informera nära anhöriga eller är det alltid ett nej så länge patienten är myndig?
 
Finns det tillfällen då personer inom vården har rätt att bryta tystnadsplikten om det anses vara för patientens säkerhet? Förutsatt att patienten är över 18 år gammal och alltså vuxen.
Exempelvis om personen inom vården misstänker att patienten kan komma att skada sig själv med något, får hen bryta tystnadsplikten för att informera nära anhöriga eller är det alltid ett nej så länge patienten är myndig?
Tror inte man får berätta för anhöriga men kanske t.ex psyk.
 
Finns det tillfällen då personer inom vården har rätt att bryta tystnadsplikten om det anses vara för patientens säkerhet? Förutsatt att patienten är över 18 år gammal och alltså vuxen.
Exempelvis om personen inom vården misstänker att patienten kan komma att skada sig själv med något, får hen bryta tystnadsplikten för att informera nära anhöriga eller är det alltid ett nej så länge patienten är myndig?

Du kan få lite översikt här, under rubriken "sekretessbrytande bestämmelser". Som @Kethets redan sagt tror jag aldrig det kan komma på fråga att informera anhöriga, oavsett vad problemet är.

Är patienten en fara för sig själv är väl förmodligen tvångsvård aktuellt?
 
Finns det tillfällen då personer inom vården har rätt att bryta tystnadsplikten om det anses vara för patientens säkerhet? Förutsatt att patienten är över 18 år gammal och alltså vuxen.
Exempelvis om personen inom vården misstänker att patienten kan komma att skada sig själv med något, får hen bryta tystnadsplikten för att informera nära anhöriga eller är det alltid ett nej så länge patienten är myndig?

Man får inte bryta sekretessen genom att informera anhöriga.
Man får (möjligen ska) bryta sekretessen gentemot polis om man får kännedom om att "patienten" gjort något som medför ett högt lägstastraff (kommer inte ihåg straffsatsen).
Man ska bryta sekretessen gentemot kommunen/Soc när LVM är aktuellt (Lagen om Vård av Missbrukare).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 111
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 795
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 802
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp