Organdonation vid DCD - vården framkallar total hjärninfarkt

Rosett

Trådstartare
Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd.
Det här oroar mig och jag kommer nog att ändra min inställning till att donera efter min död. Har hittills varit positiv men nu vet jag inte …

Så här står det på Socialstyrelsens hemsida:
https://www.socialstyrelsen.se/kuns...organ-och-vavnadsdonation/donationsprocessen/

DCD-processen – donation då döden inträffar till följd av cirkulationsstillestånd​

Den andra donationsprocessen, som håller på att införas som ett komplement till DBD i Sverige, är donation då döden inträffar till följd av cirkulationsstillestånd, och döden fastställs genom indirekta kriterier. Den kallas DCD (Donation after Circulatory Death). Den innebär att total hjärninfarkt uppstått till följd av att hjärtat slutat slå och syresatt blod inte längre når hjärnan. Genom att införa den här donationsprocessen kan det möjliggöra att fler kan donera efter sin död.

Den här donationsprocessen liknar DBD-processen i de första stegen. Det inkluderar att en möjlig donator uppmärksammas, brytpunktsbeslutet fattas och patientens inställning till donation utreds. Efter det att livsuppehållande behandling avbrutits, det vill säga att patienten har kopplats bort från respiratorn, får det inte gå längre tid än tre timmar innan cirkulationen upphör för att donation ska vara möjlig. När patientens hjärta slutar att slå, det vill säga cirkulationen upphört, då startar fem minuter lång väntetid, en så kallad no-touch-period. Om ingen cirkulation eller andningsrörelser registrerats under dessa fem minuter dödförklaras patienten med indirekta kriterier (kännetecken som visar på varaktigt hjärt- och andningsstillestånd). Under den här väntetiden har total hjärninfarkt utvecklats. Därefter behöver donationsoperationen påbörjas skyndsamt eftersom organen inte är syresatta.

(Mina understrykningar)
De kopplar alltså bort respiratorn, väntar max tre timmar (om de väntar längre går det inte att använda organen) på att hjärtat ska sluta slå, och sen fem minuter till. Sen är personen hjärndöd.
Detta betyder ju att vården genom att avsluta livsuppehållande vård på en icke hjärndöd patient i själva verket framkallar total hjärninfarkt och patientens hjärna dör.

Om min hjärna har aktivitet vill jag inte att de ska koppla bort mig från livsuppehållande vård och få min hjärna att dö. Så länge hjärnaktivitet finns, finns det hopp.
Den livsuppehållande vården gör ju att hjärnan får syre och har möjlighet att läkas så patienten vaknar.

Hur tänker ni om detta?
Är det rätt att vården får orsaka hjärndödhet?

Om jag tar bort mitt medgivande till organdonation kommer jag inte heller vilja ta emot organ från personer där vården medvetet genom DCD-rutinerna framkallat hjärndödhet.
 
Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd.
Det här oroar mig och jag kommer nog att ändra min inställning till att donera efter min död. Har hittills varit positiv men nu vet jag inte …

Så här står det på Socialstyrelsens hemsida:
https://www.socialstyrelsen.se/kuns...organ-och-vavnadsdonation/donationsprocessen/


(Mina understrykningar)
De kopplar alltså bort respiratorn, väntar max tre timmar (om de väntar längre går det inte att använda organen) på att hjärtat ska sluta slå, och sen fem minuter till. Sen är personen hjärndöd.
Detta betyder ju att vården genom att avsluta livsuppehållande vård på en icke hjärndöd patient i själva verket framkallar total hjärninfarkt och patientens hjärna dör.

Om min hjärna har aktivitet vill jag inte att de ska koppla bort mig från livsuppehållande vård och få min hjärna att dö. Så länge hjärnaktivitet finns, finns det hopp.
Den livsuppehållande vården gör ju att hjärnan får syre och har möjlighet att läkas så patienten vaknar.

Hur tänker ni om detta?
Är det rätt att vården får orsaka hjärndödhet?

Om jag tar bort mitt medgivande till organdonation kommer jag inte heller vilja ta emot organ från personer där vården medvetet genom DCD-rutinerna framkallat hjärndödhet.
Det viktiga här är biten om att brytpunktsbeslut fattas. Det är det som avgör om och i så fall när man skulle ta bort respiratorn. Detta hade gjorts även utan möjlighet till organdonation, så i praktiken lär enda skillnaden bli att patienter som ligger på respirator och där beslutet tas att "dra ut sladden" kan i vissa fall donera.
 
Att bli loss kopplad händer redan även vid icke-donation, förhoppningsvis inte för tidigt utan efter väl avvägt beslut. Den frågan kan man fundera ihjäl sig på, så jag brukar välja att inte tänka på det för djupt.
 
Brytpunktsbeslutet sker väl på samma sätt oavsett om personens organ ska doneras eller inte? Enda skillnaden är väl att på organdonatorer kan man sätta in organbevarande åtgärder, men annars ska det ju vara samma.

Detta påverkar inte min vilja att donera organ, vilket jag ställer mig positiv till oavsett.
 
Brytpunktsbeslutet sker väl på samma sätt oavsett om personens organ ska doneras eller inte? Enda skillnaden är väl att på organdonatorer kan man sätta in organbevarande åtgärder, men annars ska det ju vara samma.

Detta påverkar inte min vilja att donera organ, vilket jag ställer mig positiv till oavsett.
Javisst sker det på samma sätt, det var det jag menade, bara lite väl otydligt skrivet från min sida. :)
 
Finns inget hopp om att få igång cirkulationen så spelar det inte så stor roll om hjärnan fortfarande visar livstecken.

Jag tycker trådstarten visar på en beklämmande misstro till vården. Är detta en brett förekommande oro så har något gått rejält snett i samhället.
 
Du har missförstått @Rosett. Det enda som ändras nu är att organ får doneras efter DCD. Som det var innan hände precis samma sak, men personen begravdes utan att ta hand om organen. Ingen kommer att dödas för att bli organdonator.

Skillnaden är alltså att vi nu kan ta till vara på organ från människor som dött av en cirkulationsdöd och inte enbart hjärndöd. Fler organ kan tas omhand och fler människor i behov av organ kan räddas.

Jag jobbar med detta och tycker det är jättetråkigt att det finns en sådan misstro mot sjukvården.
 
Alltså ligger jag som ett kolli/grönskak så känner jag att jag gärna agerar smörgårdsbord för organdonation!
Speciellt levern är prima och den vill jag gärna donera vidare till ngn som älskar vin och behöver en dokumenterat tålig jävel :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp