Bukefalos 28 år!

Tystnadsplikt?

Kiwifrukt

Trådstartare
Ni får flytta tråden om ni tycker den ligger fel, för jag vet inte riktigt var den hör hemma. Har veterinärer tystnadsplikt, som läkare har? Det känns som om de borde ha det, eftersom det handlar om samma sak, fast den ena behandlar djur och den andra människor.
En i stallet har nämligen ringt och pratat med veterinären om min häst. Nu tror jag inte veterinären har gett henne några detaljer, men ändå. Det känns fel. Min hästs problem angår väl bara mig, ägaren och veterinären?
 
Sv: Tystnadsplikt?

Ja, veterinärer har tystnadsplikt så han/hon får inte lämna ut uppgifter om din häst till obehöriga.
 
Sv: Tystnadsplikt?

vetrinärer har tystnadsplikt, men du som äger hästen har rätt att ta del av gammla journaler.
 
Sv: Tystnadsplikt?

varför ringde hon veterinären om din häst? :O
 
Sv: Tystnadsplikt?

men gud ja verkligen, inte angår det andra! antar att vetrinärer skulle ha rätt fullt upp annars med nyfikna idioter som vill ha info om andra hästar...finns folk till ALLT.
 
Sv: Tystnadsplikt?

vetrinärer har tystnadsplikt, men du som äger hästen har rätt att ta del av gammla journaler.

Det är fel. Den enda som har rätt att ta del av gamla journaler är den som betalade för besöket (oftast den som ägde hästen då). Om jag som ny ägare vill ta del av gamla journaler måste jag se till att få fullmakt från ex gamla ägaren.
 
Sv: Tystnadsplikt?

Jag tycker det är en konstig regel, hästen lär ju inte lida av det. Men framtida köpare lär ju göra det om säljaren är ovillig att dela med sig.
 
Sv: Tystnadsplikt?

Om du är intresserad av att köpa en häst och du ber ägaren om att få ta del utav hästens gamla journaler och denna nekar dig, då är det väl rätt uppenbart att ägaren döljer något? Om hästen inte hade haft några pinsamma veterinärbesök, då hade ju vem som helst sagt "Jaha, klart det går bra". Så möter ni på en säljare som nekar dig rätten till att se hästens gamla journaler, då är det något lurt. Finns ingen anledning till att inte visa dom om man inte döljer något.
 
Sv: Tystnadsplikt?

varför ringde hon veterinären om din häst? :O

Min häst har en sensträckning, som skulle checkas av av veterinär i denna veckan. Jag har hästen på foder, och hade inte reagerat nämnvärt om det varit hästägaren som ringt och bokat en tid.
Men det här var en av de andra tjejerna i stallet (jag och hästens ägare står inte i samma stall) som ringde för att boka en tid till sin häst, och bokade in min samtidigt. Hon frågade mig innan om hon skulle göra det, och jag sa nej, att jag ville ringa själv.
Vi är inte världens bästisar direkt, så hon är inte speciellt uppdaterad om skadan. Hon hade försvarat sig sen med att "eftersom jag inte ens har fått se benet kan väl inte jag veta när hon ska ha veterinären". Antagligen tänkte hon väl att hon skulle få ut mer av att fråga veterinären än mig, eftersom jag slutat prata med henne p.g.a. hennes dåliga humör.
 
Sv: Tystnadsplikt?

Jag tolkar det inte som att hon snokar, utan att hon tycker hästen ska kollas av veterinär. Gissningsvis hade du redan en tid inbokad dock eftersom den skulle kollas denna vecka, men om ni inte hade tid inbokad så passade hon bara på att fixa det åt er så ni får en tid...?

härikring får man förboka ett par veckor innan i princip, inte alltid lätt att få en tid så fort inpå en planerad koll. Är det en distriktare som är inbokad så blir det väl billigare om man är fler som delar också (bensinpengar m.m)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tystnadsplikt?

Hästen är kollad idag. Här får man oftast en tid samma dag som man ringer. Det som stör mig mest är att jag sa NEJ till att hon skulle ringa, hon kör alltid över mig och behandlar mig som ett barn. Det är min häst, inte hennes, och hade jag gjort samma sak med hennes häst hade det blivit ett j*vla liv.
 
Sv: Tystnadsplikt?

KL
Det är väl ändå så att privatpraktiserande veterinärer inte kan tvingas att dela med sig om gamla journaler och sjukdomshistoria, då de ej innefattas av lagen såsom ex distriktsveterinärerna gör? Var ju ett större inslag på tv4 om detta, nyheterna tog upp just detta att ägaren borde kunna ta del av innehållet i journalen även om denne inte betalt en räkning exempelvis.
 
Sv: Tystnadsplikt?

Dom har tystnadsplikt vad gäller sjukdomar och så, men om jag får låna tråden pyttelite bara så undrar jag om vet får berätta vart en häst står (i vilket stall etc)? Eller tex vad ägaren heter osv?
 
Sv: Tystnadsplikt?

Ni får flytta tråden om ni tycker den ligger fel, för jag vet inte riktigt var den hör hemma. Har veterinärer tystnadsplikt, som läkare har? Det känns som om de borde ha det, eftersom det handlar om samma sak, fast den ena behandlar djur och den andra människor.
En i stallet har nämligen ringt och pratat med veterinären om min häst. Nu tror jag inte veterinären har gett henne några detaljer, men ändå. Det känns fel. Min hästs problem angår väl bara mig, ägaren och veterinären?

RADERAT
Upptäckte att Break a leg redan skrivit det jag tänkte skriva.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 371
Senast: MJLee
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
980
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp