Får man kalla en katt för lättkränkt?

Wille

Trådstartare
Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev arga på mig för att jag kallat min katt för lättkränkt. De menade att hon nog hade ont och att jag skulle kontakta veterinär. Jag försökte diskutera med moderator men det slutade med att jag blev blockad och utkastad från gruppen. Blev jävligt ledsen.

Så jag kontaktade First vet. Jag beskrev katten och med frågeställningen om katten kunde ha ont. Jag hade även kontaktat kattens förra ägare som sa att katten var likadan där, förutom att barnbarnet fick göra som hon ville med katten.

Veterinären log och sa att hon inte alls trodde att katten har ont utan att det är hennes personlighet. Katten gillar nämligen inte att man tar i henne för försiktigt. Ju fastare man klappar eller tar i henne, desto bättre. När jag var till veterinären med henne i höstas så var hon drottning på kliniken, för hon tyckte veterinären var fantastisk som tog så rejält på henne. Hemma får jag inte luta mig över katten och skriva på min datorn om hon ligger mellan mig och datorn. Då klöser hon och bits.

Jag fick en del tips av veterinären som jag ska prova och ska nog också tala med en som är kunnig på kattbeteende.

Men som sagt. Katten verkar vara så här. Förra ägaren sa att hon upplevde katten som väldigt bestämd. Är det då så fel att kalla katten för lättkränkt? Själv tycker jag mer att benämningen är ett konstaterande snarare än något nedsättande. Eller vad ska man annars kalla en katt som har så bestämda åsikter som denna katt har?

Jag blir liksom ledsen när folk alltid tycker att jag uttrycker mig otrevligt fast jag själv inte tycker det. Och det lär tyvärr aldrig bli bättre heller. Som jag sagt många gånger förut: allt är alltid mitt fel. Och det är tungt att leva med att alltid vara fel.
 
Alltså, det är väl ganska standard att ta upp risken för att djuret, vars beteende man undrar över, skulle kunna ha ont. Även om det ibland låter ganska långsökt. Men bortsett från det har jag inga problem med att beskriva ett djur som lättkränkt, min katt skulle jag absolut kallat det, varje gång han råkade få kletig mat i pälsen och blev upprörd tex. :D Kanske kan det låta mindre laddat med "bestämda åsikter", men för mig låter det mest som hårklyverier.
 
Men som sagt. Katten verkar vara så här. Förra ägaren sa att hon upplevde katten som väldigt bestämd. Är det då så fel att kalla katten för lättkränkt? Själv tycker jag mer att benämningen är ett konstaterande snarare än något nedsättande. Eller vad ska man annars kalla en katt som har så bestämda åsikter som denna katt har?

Jag blir liksom ledsen när folk alltid tycker att jag uttrycker mig otrevligt fast jag själv inte tycker det. Och det lär tyvärr aldrig bli bättre heller. Som jag sagt många gånger förut: allt är alltid mitt fel. Och det är tungt att leva med att alltid vara fel.

Jag tycker det är konstigt att du blev utkastad för ett sådant ordval. Men jag tycker lättkränkt som ord låter mer nedsättande än bestämd när du nu frågar.
 
Nu vet jag inte om det här handlar om katten eller om att du blev blockad från en grupp. Men jag ser inte djur som lättkränkta. Jag tolkar din katts beteende som att hon har integritet, det finns viss behandling hon inte vill utsättas för. Och då skulle jag försöka hitta sätt att hantera henne som både hon och jag tycker är okej. (Förutom är det fara för liv och hälsa, om hon är på väg att kasta sig ut från andra våningen t ex, då är alla grepp tillåtna) Gillar hon inte att du lutar dig över henne vid datorn, lyft bort henne innan du behöver använda den. Osv.
 
Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev arga på mig för att jag kallat min katt för lättkränkt. De menade att hon nog hade ont och att jag skulle kontakta veterinär.

Jag hänger inte med. Du fick en kommentar, men pratar sedan i plural. Fick du alltså flera kommentarer?
Överlag när man undrar över ett beteende så är nästan alltid första förslaget en undersökning så att man kan utesluta att beteendet skulle bero på smärta. Så det är i sig inget märkligt eller konstigt råd. Om hon inte gillar vissa beröringar så får man ju hitta omvägar runt det, eller träna in acceptans om det är möjligt.
 
Det är klart att man kan kalla sin katt för lättkränkt. Gällande reaktionen kring att du borde ta katten till veterinären är väl det en rätt vettig reaktion om man läser om någon som ber om råd kring djur.
Det är ju superbra att utesluta diverse sjukdomar eller ont innan man försöker göra något åt kattens beteende. Sen kan vissa uttrycka sig lite vasst ibland - men det är nog bra att tänka att de nog bara vill börja i rätt ände sas.

Jag har en katt med stor integritet. Jag brukar säga stor integritet eller "hon har åsikter" när jag beskriver henne. Hade kunnat säga lättkränkt men väljer att säga det på ett lite mer positivt sätt (stor integritet istället)
 
Jag skulle kunna beskriva Megara som lättkränkt, hon har stor integritet, extremt starka åsikter och en hel del andra beskrivningar. Utan att ha ont ska tilläggas.

Vad man än vill kalla det så ligger, imo, ansvaret för anpassning på människan. Att undvika beteende som utlöser kattens 'kränkthet'. Sedan är det svårt att alltid undvika det, iaf om katten heter Megara 😼
 
Jag har inga problem med att lägga mänskliga värderingar och känslor på mina djur. Så nog har jag kallat mina djur lättkränkta och diverse annat under åren. Med en skopa humor förstås.
och kl*

Precis, jag kan beskriva mina djur på alla möjliga sätt men när jag väljer att göra det med mycket mänskliga ord och känslouttryck är det alltid med humor. :) Jag tycker att det är jättevanligt och skulle inte reagera om någon gjorde det i en post för att försöka ge en bild av hur djuret beter sig.

Min shiba är ju "The Brat Princess of Peebles." till exempel. :D Men ja, om jag vill be om råd runt ett beteende skulle jag vara mer saklig.
 
och kl*

Precis, jag kan beskriva mina djur på alla möjliga sätt men när jag väljer att göra det med mycket mänskliga ord och känslouttryck är det alltid med humor. :) Jag tycker att det är jättevanligt och skulle inte reagera om någon gjorde det i en post för att försöka ge en bild av hur djuret beter sig.

Min shiba är ju "The Brat Princess of Peebles." till exempel. :D

Min devon är en drama queen utan dess like och svälter ihjäl på 5 min om maten inte är till hennes belåtenhet.
 
Säger som andra, jag kallar det integritet. Lättkränkt känns som ett förmänskligade, att någon blir stött av inbillade oförskämdheter när det istället är en gränsdragning avseende vad som kan accepteras.

Så ser jag det också. I dagligt tal och bland vänner kan jag säga lättkränkt också, men oftast när man säger det tycker jag att det är ett förminskande av just djurets rätt till integritet. Som att det vore snartstucket att vilja ha sin kropp ifred eller företrädesvis bli berörd på sätt som man är okej med. Det är en nyans som är svår att uppfatta om man inte har mer historik i situationen.

(När tex @MJLee använder det om Megara så har jag ju kontexten. :rofl:)
 
Vad man än vill kalla det så ligger, imo, ansvaret för anpassning på människan. Att undvika beteende som utlöser kattens 'kränkthet'. Sedan är det svårt att alltid undvika det, iaf om katten heter Megara 😼
Exakt detta. Det är perspektivet jag också tänker på. Ur mitt perspektiv är katten kanske lättkränkt för att hon blir arg när jag gör vissa saker, ur kattens perspektiv är det ett rimligt sätt att försvara sig. Och man kan aldrig vinna över en katt, man kan däremot överlista den.
 
@Wille när det kommer i samband med något som ofta är ett tecken på smärta kan jag förstå att folk reagerar hårdare på ordvalet.

Nätkommunikation är ju liksom upplagt för missförstånd på det sättet, det händer mig ofta också. Jag uttrycker något med en jargong som är den vi har hemma och lyckas inte helt få till en beskrivning av kontext, och någon missförstår och blir stött. Man får nog vänja sig vid att mest skaka av det (och ibland be om ursäkt fast man inte haft fel på något sätt).

Jag tror att vi här som vet att du bryr dig om och respekterar din katt läser det på ett annat sätt, framförallt med hela förklaringen.
 
Så ser jag det också. I dagligt tal och bland vänner kan jag säga lättkränkt också, men oftast när man säger det tycker jag att det är ett förminskande av just djurets rätt till integritet. Som att det vore snartstucket att vilja ha sin kropp ifred eller företrädesvis bli berörd på sätt som man är okej med. Det är en nyans som är svår att uppfatta om man inte har mer historik i situationen.

(När tex @MJLee använder det om Megara så har jag ju kontexten. :rofl:)

Fast jag tror många av oss kan hålla isär detta. Att jag kallar min katt lättkränkt, betyder inte att jag inte respekterar hennes vilja. Jag får inte ta Seven på rumpan, då morrar hon. Jag kan absolut kalla henne lättkränkt, men ändå låta henne ha sin rumpa för sig själv?
 
Fast jag tror många av oss kan hålla isär detta. Att jag kallar min katt lättkränkt, betyder inte att jag inte respekterar hennes vilja. Jag får inte ta Seven på rumpan, då morrar hon. Jag kan absolut kalla henne lättkränkt, men ändå låta henne ha sin rumpa för sig själv?

Jo, men om det kommer från random okänd person som samtidigt beskriver något som ofta är smärtsymptom?

Här vet vi ju som sagt att vi har med andra kattintresserade att göra, men bland annat folk hör jag alldeles för ofta att "katten jävlas" eller liknande om den uttrycker något "problembeteende".
 
Jo, men om det kommer från random okänd person som samtidigt beskriver något som ofta är smärtsymptom?

Här vet vi ju som sagt att vi har med andra kattintresserade att göra, men bland annat folk hör jag alldeles för ofta att "katten jävlas" eller liknande om den uttrycker något "problembeteende".

Ja, så är det.
 
Är inte dina katter omplaceringar? Den kan ha bagage med sig från sitt tidigare liv och bestämda åsikter om hur den ska hanteras. Har en veterinär konstaterat att katten inte har någon smärtproblematik så är det nog bara kattens personlighet och hur den formats i livet. En av våra katter går absolut inte att lyfta upp (!) utan att den spottar och fräser. I övrigt är den jättesnäll. Men den hade en knepig uppväxt och är definitivt formad därefter.
 
Säger som andra, jag kallar det integritet. Lättkränkt känns som ett förmänskligade, att någon blir stött av inbillade oförskämdheter när det istället är en gränsdragning avseende vad som kan accepteras.
Fast min spion kan ju bli kränkt upplever jag. inget allvarligt så att säga, men nyss till exempel när vi kom in från promenad hämtade han leksak, tittade på mig, tittade på balkongdörren och tydligt markerade att han ville gå ut på balkongen-hållandes i leksaken. Jag svarade "Nej inte nu, du får vänta lite, sen". Han tittade på mig med en förvånad och chockad blick, öppnade munnen så leksaken TRILLADE ut av sig själv, bara liksom släppte av den, fortfarande med blicken på mig, men nu förfärad, kränkt och smått purken. Suckade djupt och la sig ner med ögonen på mig, suckade djupt igen. Jag skrattar högt varje gång han reagerar så för det är så tydligt att jag har gjort honom en oförrätt när jag sa nej till honom! :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 090
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp