• Western
  • Trådstartare Trådstartare Cee My Proudness
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 799
C

Cee My Proudness

Jag tycker det är så svårt..
Detta med att sälja häst...

Även fast kemin inte stämmer hundra så har jag supersvårt att sälja en av mina hästar..
Jag kan helt enkelt inte bestämma mig utan jag velar fram och tillbaks hela tiden..
Hästen är SUPER att rida då han kan allt, men ganska så nervig av sig både uppsutten och på marken... Vilket jag kan tycka är jättejobbigt och stressande vissa dagar...
Någon som har råd och tips på hur jag ska göra OM jag nu vill behålla hästen?
Kan man ge honom något som kan vara lite lugnande?
Rida så ofta som man hinner och stimulera rejält vet jag är ett sätt som endå funkar helt OK. Men vissa dagar i stallet så är det jättejobbigt... Någon ört, träningsmetod??
Vad som helst som jag kan testa!

Det svider att behöva tänka på att sälja på grund utav hans nerver, han är oftast väldigt häftig att rida på.
Någon metod som kan få MIG lugnare? Några tips på hur JAG ska bli bättre med en stressig och nervig häst?

Mvh Cee My Proudness

Sv: Uchans...

Just i skrivandets stund kan jag inte komma på några direkta tips att ge dig (Nyvaken... :angel:), men jag tycker att du ska fundera igenom ORDENTLIGT hurvida du vill behålla hästen eller inte. Det är så mycket lättare att ha en "problemfri" häst, och man besparar sig själv en hel del tårar och sömnlösa nätter. Nu kanske din häst inte är en problemhäst, men hans nerver är ju bevisligen ett problem för dig, och det förstår jag.

Är det en ung häst?
Hur ser foderstaten ut?
Hur mycket rider du?

Jag och syrran hade ett engelskt fullblod för några år sedan. Våran tränare sa att om den hästen skulle fungera normalt nån gång skulle hon behöva åka till USA och bli ranchhäst och få arbeta minst 8 timmar om dagen. Det finns sånna hästar. Min nuvarande mår bäst i huvudet när hon blir riden i alla fall 2 gånger om dagen, kanske 2 timmar varje gång. Men hur ofta hinner man göra det?

Är han allmänt nervös och stissig eller är det i vissa situationer?

Sv: Uchans...

Jag håller med Elanor. Det finns så många hästar som inte betyder lika mycket jobb. Just nu kanske du inte har den tiden som krävs för att motionera och hålla igång honom så att han håller sig lugn. Min häst kan ofta vara ett taktande ånglok när jag inte har ridit honom på länge och det trotts att han går ute dag/natt nästan halva året. Men har jag hållt igång honom så är han världens mysigaste. Fast det är jobbigt och ger mig dåligt samvete att jag inte har den tid jag borde ge honom och har ofta varit i samma tankebanor som dig. Att någon annan skulle kunna ge honom det han behöver.

Vad som håller mig ifrån att sälja honom är att han är min älskling och egoistiskt nog kan jag inte sälja honom för att jag älskar honom. Och de stunder då allt klaffar för oss ger mig ork att räkna 10 sek varje gång han ger mig en ridtur då jag skulle kunna ge bort honom gratis. Jag vet ju att det inte är hans fel att han är så pigg utan att det är mig det hänger på.

Sen så är jag lugn som person. När han stressar upp sig och håller på sitter jag bara djupare och tänker sirap. Tänka att jag har heeeeela dagen på mig för den här ridturen. Inget annat existerar just då förutom han och mig och att ta det lugnt. Sen brukar jag slänga in massa övningar för att försöka få honom att fokusera på annat. Two-step, öppna, sluta, sidepass, backa, tempo övningar osv.
Jag vet inte om det här hjälper dig. Det är hur jag gör med min häst. Men hästar och människor är olika individer ;)
Hoppas du kan få ut nått av det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 427
Senast: Gumman123
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 541
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan I somras köpte jag mig min första egna häst. En nyinriden unghäst (islandshäst) på 5år. Mycket motor och energisk. Precis en sådan jag...
Svar
15
· Visningar
2 209
Senast: Lo_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023