Acto

Trådstartare
Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att köpa ett ulltäcke till min hund. Tanken är att främst ha det när vi pausar i träningen för att förhindra att musklerna blir kalla samt när det är riktigt kallt (-15 eller kallare). Har fram tills nu använt back on track men önskar ett varmare täcke som även håller värmen om det blir blött.

Vilka ulltäcken har ni och vilken ras har ni? Hur är passformen och är den klumpigt på något sätt? Är täcket brett fram vid bröstet eller inte?

Har tittat lite på Canelana Thermo då det är ett ulltäcke med skal av vattenavvisande softshell med membran. Dock osäker på bl.a. passformen.
 
Jag har ett Canelana Ambassadör som jag är väldigt nöjd med, bra passform på både min BC och Sheltie (han är stor för rasen så dom kan ha samma) Mest BCen som använder det då sheltien sällan fryser.
Sitter bra och är smidigt, åker inte snett även om han är lös och springer för fullt, ända gången jag kan behöva rätta till det är när han är kopplad och kopplet hamnar vid bakbenen och drar täcket snett.
 
Jag har Hundlands till min bc och är nöjd. Har det när vi är stilla (typ ligger still i ladugården) eller när det är svinkallt ute.
Min bc är rätt krallig för att vara bc och tror det passar sämre på tunnare hundar.

Nackdel med ulltäcke är att det fastnar massa hår när hunden fäller 🤯
 
Jag har ett Canelana Ambassadör och ett Hundlands och jag tycker det från Canelana har bäst passform på smala border collies. Hundlands är större så tror det passar bättre på en grövre hund. Lite dålig bild men det röda täcket är från Hundlands och det gråa är Canelana.
318426417_6013353228714865_2442577222763924808_n.jpg
 
Jag har ett Canelana Ambassadör och ett Hundlands och jag tycker det från Canelana har bäst passform på smala border collies. Hundlands är större så tror det passar bättre på en grövre hund. Lite dålig bild men det röda täcket är från Hundlands och det gråa är Canelana.
318426417_6013353228714865_2442577222763924808_n.jpg
Perfekt med någon som kan recensera båda. 🙏
 
Jag har köpt ett från Hundlands men det är bara provat då vi inte tränat utomhus på det sättet i vinter. Hunden är en labrador, utställningstypen. Det är lite bylsigt vid bogen tycker jag, och generellt mycket tyg. Dessutom är det större i storleken/inte lika justerbart som Hundlands regntäcke (det gillar jag för övrigt jättemycket, smidigt och bra passform). Men tanken är inte att hunden ska ha det under träning utan mer som värmande lager när hunden är blöt och ska vila utomhus/i bilen, så det fyller sin funktion för ändamålet.
 
Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att köpa ett ulltäcke till min hund. Tanken är att främst ha det när vi pausar i träningen för att förhindra att musklerna blir kalla samt när det är riktigt kallt (-15 eller kallare). Har fram tills nu använt back on track men önskar ett varmare täcke som även håller värmen om det blir blött.

Vilka ulltäcken har ni och vilken ras har ni? Hur är passformen och är den klumpigt på något sätt? Är täcket brett fram vid bröstet eller inte?

Har tittat lite på Canelana Thermo då det är ett ulltäcke med skal av vattenavvisande softshell med membran. Dock osäker på bl.a. passformen.
Jag har Canelana Thermo (terrier storlek) till mina två beaglar. Jag köpte dem när de var halva priset för några år sedan och fanns bara kvar i stl 40. Vilket blev lite stort för den ena beaglen som är lite mindre och smäckrare än den andre. Men jag tycker om att de går ner rejält över höfterna, går att vik ner kragen och täcket är riktigt varmt och mysigt. De kan röra sig obehindrat i täcket trots att det är lite stort. Men de använder dem mest när de ligger i buren och vilar mellan jakterna för att hålla värmen.
Bifogar en bild på Sally (den mindre) i sitt täcke 😀
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2023-02-12-17-00-24-182-edit_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_2023-02-12-17-00-24-182-edit_com.instagram.android.jpg
    431,3 KB · Visningar: 40
Tack för alla svar! Lutar mot Canelana men svårt att veta med passformen. Skulle säga att Ascot varken har small eller bredd kroppsform. Får köpa och testa helt enkelt.

Jag har Canelana Thermo (terrier storlek) till mina två beaglar. Jag köpte dem när de var halva priset för några år sedan och fanns bara kvar i stl 40. Vilket blev lite stort för den ena beaglen som är lite mindre och smäckrare än den andre. Men jag tycker om att de går ner rejält över höfterna, går att vik ner kragen och täcket är riktigt varmt och mysigt. De kan röra sig obehindrat i täcket trots att det är lite stort. Men de använder dem mest när de ligger i buren och vilar mellan jakterna för att hålla värmen.
Bifogar en bild på Sally (den mindre) i sitt täcke 😀
Var beställde ni täcket från? Kan bara hitta Canelana Thermo hos Dogmania men dom har tyvärr slut i Ascots storlek.
 
Jag skulle iaf inte köpa Hundlands till hund som är mycket nättare än såhär över bogen
(Detta är min som är rätt bred för att vara BC)

D6E7773B-01AE-4797-B06E-B2F78A29F130.jpeg


Tack för alla svar! Lutar mot Canelana men svårt att veta med passformen. Skulle säga att Ascot varken har small eller bredd kroppsform. Får köpa och testa helt enkelt.


Var beställde ni täcket från? Kan bara hitta Canelana Thermo hos Dogmania men dom har tyvärr slut i Ascots storlek.
 
Tack för alla svar! Lutar mot Canelana men svårt att veta med passformen. Skulle säga att Ascot varken har small eller bredd kroppsform. Får köpa och testa helt enkelt.


Var beställde ni täcket från? Kan bara hitta Canelana Thermo hos Dogmania men dom har tyvärr slut i Ascots storlek.
Jamis hundsport säljer också. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca...
Svar
4
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp