Bukefalos 28 år!

ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

SiZo

Trådstartare
Jag undrar hur vanligt detta är... har varit på 3 koller (19, 46, 91) och bara sett förvisso normala fosterblåsor, men ingen bebis :eek:

veterinären trodde det bara låg långt in, och nu undrar jag, kan detta medföra problem? hon trodde även att fosterblåsan var svängd (böjd?) på nåt sätt för man kunde se en liiiiten vätske sak oxå, hon trodde det var en del av den vanliga fosterblåsan och att den var svängd och därför såg lite konstig ut på UL, hon trodde iaf absolut inte att det var en tvilling.

sen skulle jag vilja veta hur stor fölisen är vid 100 dygn bara för att jag är så nyfiken :D
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Vid 90 dygn är en fölunge i en kattunges storlek o då borde den inte gå att missa.
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Mitt ena sto såg man inte fosterblåsan eller fölis på 90 dagar för den låg så lågt ner .
Däremot så såg man att navelsträngen pulserade .

Mvh Mia
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Ja så var det även på Cozzan att det låg långt ner, men jag menade att man inte missar en dräktighet vid 90 dygn...felformulerat av mig;)
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

du tycker alltså att jag borde kolla henne igen? så att det verkligen är ett föl och inte bara massa vätska?

hur kollan man efter 100 dygn? då gör man inte UL längre va?
nederska länken är sparad på favoriter! tack!
 
Senast ändrad:
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Efter 100 dygn ska man väl kunna ta blodprov och även kunna få svar på om det är levande foster el ej, om jag förstått det rätt... Hoppas det ligger en liten bebis i magen på ditt sto :bow:
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Det bästa är att vänta till efter 125 dgn och ta ett östronsulfat blodprov då ser man direkt om man har ett levande foster eller inte. De blodprov man kan ta tidigare är inte lika "säkra" då de kan visa fel då det hormonet man testar då kan finnas kvar efter en resorbering.
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Ah, vad bra att du sa 125 dygn :) Det var det provet jag tänkte på men missade visst några dagar :o
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

ok då får jag vänta en månad till :crazy:

man blir ju bra orolig... men fosterblåsan var normal stor och allt det, och jag fick ju intyg om att dräktigheten såg normal ut så jag kunde försäkra fölisen...

jag lär ju garanterat försäkra den nu iaf... oj oj vad orolig jag är!!
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Jag hoppas innerligt att det ligger en bebis där nu. Finns inget värre än att vänta, så jag håller tummarna för dig. Lycka till!
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Jag undrar jag om de vid sista kollen inte trodde urinblåsan var fosterblåsa?
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

:eek:
kan det vara så?
:cry:
du menar alltså att hon kanske inte alls är dräktig? kan veterinärer vara så inkompetenta att de misstar urinblåsan för en fosterblåsa?!

nu jäklar ska jag skicka iväg försäkringspapprena fort och sen ska jag kolla med nåt blodprov så snart som möjligt!!!
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

:eek:
kan det vara så?
:cry:
du menar alltså att hon kanske inte alls är dräktig? kan veterinärer vara så inkompetenta att de misstar urinblåsan för en fosterblåsa?!

Tja det senaste jag hörde var en veterinär som skulle kolla ett sto, som inte kom i brunst.
Veterinären konstaterade "att hon nyligen varit brunstig", och sprutade i gång henne.

Nrä det gått ett par veckor kom en duktigare veterinrä och kände på henne. Stoet var högdräktigt...
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

:eek:

men hallå liksom...

ok... vart åker man för att få en kunnig veterinär? det verkar vara stor bristvara på sådana...:crazy:

fast tar man blodprov så kan ju inte blodprovet visa fel om det visar att hon är dräktig, ellerhur?

gud vad rädd jag blir nu... har ju precis betalat 90 dygns avgiften... och så kanske inte ens hästen är dräktig :eek:
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

På dygn 19 ser man inget foster, bara en fosterblåsa. Däremot borde man se fostret på dag 46 (dock är det så pass stort då att man inte oftast inte får in hela fostret i bilden samtidigt så att säga). Att man inte ser det på dag 90 är inget att oroa sig för eftersom fosterblåsan då är så pass stor att fostret kan ligga för långt ner så att ultraljudet intekommer åt den. Har själv för ett par år sen lyckats att ultraljuda alla mina tre egna ston vid 90 dygn utan att se ett enda foster (bara fina fosterblåsor), men likväl fanns där tre levande foster.
Så summa sumarum är det kanske lite oroande att ni inte såg fostret vid dag 46. Är du orolig skulle jag rekommendera en ny koll eller blodprov.
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Om du fått ett dräktighetsintyg så måste väll Vet vara så kapabel att den anser att den är dräktig.

Vad jag ville med mitt tidigare inlägg är att ibland får man se på andra saker om fölis ligger så långt ner att man inte kan se bebisen utan man kanske ser en bit av fosterblåsan och navelsträngen pulserar och detta är likamed dräktig och fölet lever :)

Eller har jag fel ? Ni veteraner ?

Mvh mia
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Nej :) jag antar att det finns fler saker man tittar på som jag beskrev ovan eller finns det fler ?

Mvh Mia
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

tack så mkt!

jag kommer nog ta blodprov på henne samtidigt som jag ger henne första abortvirus sprutan tror jag... blir rätt smidigt.
 
Sv: ultraljud, fosterblåsa men inget föl?

Men jag ska iväg på UL nu på lördag med mitt sto och då är hon på dygn 120:crazy:. Det är seminstationen som gör en slags "uppsamlingskontroll" för de ston de seminerat under säsongen. Vad (förutom att man kan konstatera om stoet fortfarande är dräktigt) ser man på ett UL dag 120 då? Ser man inte fostret i sin helhet längre då, eller? Varför slutar man UL:a efter viss dräktighetstid? Och när i dräktigheten slutar man UL:a. Inte dag 100 i mitt fall då..
 

Liknande trådar

Avel Nu behöver jag lite peppning och solskenshistorier! Var och ultraljudade mitt femåriga sto idag, 90 dygn. När hon UL- ades på 60 dygn...
Svar
9
· Visningar
2 115
Senast: Ann
·
Avel Ja, börjar känna med lite tjatig, men tillhör man den nojjiga typen så...:D Ni som har på första ultraljudet haft 2 fosterblåsor som...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp