Undran över Appaloosa Golden Stars andrahandsvärde...

F

fragvis

Jag håller förnärvarande stenkoll på hoppsadelsannonserna då jag är ute efter en beg hoppsadel till min dam. Det som slår mig är beg-priserna på appaloosa golden star. De ligger så otroligt högt i förhållande till andra sadlar, samt att de ofta inte är mer än 6 mån-1 år gamla. En ett år gammal GS begärs det priser på ung 8000-8500.- En sadel som bara är 1 år gammal och en prissänkning på "bara" 1500-2000 kronor (de kostar ju ~10000.- nya). Är sadeln ung 2-3 år vill de har 6500-8000 ändå (6500 = logiskt). Om man jämför det med andra sadlar (både dressyr och hopp) verkar det vara höga andrahandspriser. Har sett ex.vis 3-4 år gamla county dressyrsadlar där de begär 13000-15000.- och de kostar 22000.- nya. Det är ju en förhållandevis större prissänkning en på de beg appaloosa sadlarna. Detta trots att county anses som en sadel av betydligt högre kvalitet än appaloosas gs (säger inte att det är så)
Är det så att appaloosa gs har ett mycket högt andrahandsvärde eller är det bara ett försök från säljaren? Skulle jag köpa en beg appaloosa på 2-3 år är jag inte beredd att betala mer än max 6000.- för en sådan. Vad tror ni?

Sen verkar det vara mycket beg GS som bara är provade eller väldigt lite använda. Är det för att de är "dåliga" sadlar eller för att ägaren tror att bara för man kan ändra bomvidden på sadeln passar den min häst. Sen visar det sig att så inte var fallet.

Hoppas ni förstod denna lite virriga tråd!

mvh :bump:
 
Jag har antagit att det höga andrahandsvärdet beror på att bommen är ändringsbar. Och dessutom är ju appaloosa lite inne just nu i hoppkretsar.

Vet inte alls om det stämmer..?
/cranberry
 
Jag har tänkt på Precis samma sak!!! Vill ha en sån sadel till min häst (vet att den passar, för den är utprovad) Men att köpa en sadel som är använd i ca ett år för 8000, tar emot lite. Då känns det nästan bättre att köpa den ny för 10´, för då är det ju inga fel alls på den... Eller så kanske sadeln inte är så bra eftersom det säljs så många av den...? :crazy:
 
har själv en GS, två år nu, och den ser NY ut. så dom håller otroligt bra! vad jag vet så är det MKT lång väntetid på appaloosasadlar, och det kan kanske förklara priset.............
 
Ja, de verkar vara omåttligt populära! Men man blir ju lite fundersam när det kommer ut annonser på sadlar där en är ett halvår och en är ett år gammal och den äldre vill de ha mer för än den yngre. Då tycker jag att säljarna ska börja tänka över sin prisbild.
Visst, jag förstår en säljare som vill ha ut så mycket som möjligt för sin sadel. Det skulle jag oxå vilja. Men inom rimliga gränser...

Visst förstår jag om väntetiden på nya sadlar ökar trycket på begagnat marknaden och därmed ökar priset. Men det ska ju vara måtta på det hela oxå.

mvh :bump:
 
Men det kostar ju en hel del att ändra bomvidden, ca 2000 kr har jag hört. Om en ett år gammal sadel ligger på 8000 kr och man ska ändra bomvidden så får man ändå lägga ut 10 000 kr. Då är det ju mycket enklare att köpa en helt nya sadel, så slipper man kostanden och bekymmret med att ändra bomvidden. Dessutom är ju sadeln helt ny och alltså oskadad.

Jag vill också ha en GS till min häst, men har också lagt märke till hur dyra de begagnade är.
Orsaken till det höga priset kan man ju spekulera i, men slutligen är det kunden som styr prissättningen. Betalar kunden ett högt pris kan man sätta ett högt pris.

Nu är det så att man ska kanske se sig om i olika affärer. Jag har sett GS för 10 000 men också för ca 8500, så det kan löna sig att ta en ordentlig koll på tex nätet och i olka ridspotrsaffärer (om man bor i rimligt nära några sådana). Här i Göteborg tex finns en affär som tar 8 500 för GS. Visserligen är det kanske inte en av de vanligaste storlekarna (16/36) men om man är liten och har en bred häst hittar man lätt låga priser.
 
jag tycker att det är mycket, jag sålde min 1 år gamla ej mycket använda för 6500. Att ändra bommen kostar 1500 kr.
 
Du som sålt! Hur lyckas man pruta ner en sadel från 8000.- till 6500.-??? :confused: (nu vet jag inte ditt utgångspris men de flesta, oavsett ålder verkar det som, ligger runt 7-8000)

mvh :bump:
 
jag satte priset själv- kollade runt lite på annonser på buke och då tyckte att det priset var det som gällde, dessutom skickade jag med stubben stigläder och ledade sprenger stigbyglar. Antar att det var ett jättebra pris.
Jag tror dock att priserna sänks om det är många sadlar som annonseras ut samtidigt.

Själv säljer jag gärna saker för lite billigare penning så jag blir av med dom snabbt.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 671
Senast: Harbor
·
Utrustning Hej! Nån som har erfarenhet av dessa två sadlar? Jag står och väger nu när jag ska köpa en beg sadel, GS eller Paris? De har samma pris...
Svar
2
· Visningar
1 290
Senast: Elektron
·
Utrustning Jag har kört fast i mitt sökande efter en Prestige Golden star, då jag tidigare provsuttit och provridit flera Prestige Golden stars som...
Svar
8
· Visningar
2 995
Utrustning Någon som vet hur många grader det är i appaloosa 33? Och vad ligger en beg hopp (golden star) i för prisklass (ca 3 år gammal)
Svar
4
· Visningar
916
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp