Undulatfunderingar söker svar..

sissu

Trådstartare
Fick nyligen en stackars undulat i vår ägo. Han var mager och apatisk och sa inte ett pip, stackarn hade suttit i en bur i en bokhylla i ett års tid utan att någon brytt sig om honom.
Nu är han glad, tjattrig, och har ätit upp sig. Han kommer och går som han vill i sin lille bur. Jag hade uppfödning som barn av undulater men jag kommer inte ihåg någonting, all kunskap är bortblåst..
För det första blir jag tveksam till om det verkligen är en kille. När han kom så var han väldigt storkrovlig över näbben och ingen färg, men det har försvunnit och då var han nästan helt blå, nu har han bara två små ljusblå fläckar kvar av färgen. Fläckarna är inte ljuslila som på tjejer utan blå. Är det då en kille som jag tror trots att färgen inte är till fullo eller ?!?

Sedan så har vi ett utrymme under trappen som jag tänkte bygga upp en voljär åt honom? och sedan skall han få en fruga.
Då undrar jag, finns det trädslag som undulater inte tål? Något som är riktigt nyttigt och bra trädslag som jag kan sätta in till dom.
Något annat speciellt jag bör tänka på?
MVH/
 
Äppelgrenar i varierande storlek är super. Björk, rönn och asp funkar det med.

Det där med vaxhuden kan man aldrig vara säker på. En av mina undulatflickor var jämt ljusblå på vaxhuden till alldeles nnyligen då hon blev brun där, hon är 6 år! Det finns dock andra sätt att komma på vilket kön fågeln är. Hanar sitter oftast mer uppsträckta på pinnen medans honor har kroppen närmare pinnen. Honor brukar även bitas hårdare. Hanar sjunger i regel mer medans honorna kraxar mer.

Nåt annat speciellt. Skaffa en kompis (men det tänkte du ju) samt att om den inte är van vid att äta grönt så börja direkt och vänj vid en grönsak åt gången. Sallad, persilja och broccoli brukar vara lättast.

Lycka till med er undulat. Han lär nog trivas i hans framtida voljär med en fruga!
 
Hmm...undrar hur det funkar med mina undulater...hannen (med kraftigt blå vaxhud) sitter ofta nära pinnen, hopkrupen, medans honan (som jag fått sagt till mig är en hona) sitter uppsträckt...?!? Tvärtemot-fåglar? Hanen pladdrar då på och pratar som bara den, medan honan är mer av det lite tystare slaget. :)

Undrar också hur man ska få de små pippifåglarna att förstå att det är OK att lämna buren...har öppnat luckorna, men det mesta de gör är att sätta sig där och titta ut lite, sen vänder de tillbaks in i buren igen...
 
:bow: Fan! Då är det en DET jag har fått :) hur ska jag kunna hitta en DET till?!

DET sitter upprätt så stolt på pinnarna eller var DET nu än landar, DET har börjat sjunga så fint med en hel del inslag av hysteriska krax. DET är en snäll pippi som inte bits mer än när jag var tvungen att våldshålla för att klippa klorna, de få gånger den bitit mig har det varit befogat men det gjorde ont, fick rysta bort DET så hårt bet DET.

Grönsaker är livsfarliga och kan anfalla, DET håller sig långt bort och går omvägar om det hänger en grönsak i buren.

Får nog hålla koll en stund till på DET för att utröna vad DET är för kön, men det lutar nog allt åt en hane, det kanske visar sig mer när fågeln förstår att han är en fågel och vad fåglar kan göra.

MVH
 
Ser du om DET har ljusare ringar runt näsborrarna? Honor brukar oftast ha det... men inte min som blev tjej efter 6 år :D Mina honor biter då hårt när jag ska klippa klorna och mer än hannen, gick tom hål i skinnet en gång. Ang grönsakerna så tog det 1½ år innan mina djuraffärspippisar som inte hade ätit grönsaker under hela sin livstid smakade. Att blöta salladen/persiljan är en bra ide.

Till dig vars undulater inte ville komma ut så är det bara att vänta... tillslut lär de komma... ev kan du stoppa ut deras favoritleksak och kanske något de tycker är gott utanför buren.
 
Hmm...ok, får göra det. Vill ju att de ska få kunna flyga runt lite...eftersom det är rätt naturligt för en fågel, samtidigt som jag ju inte vill JAGA ut stackarna från buren! :)
 
Nope, DET börjar få mörka ringar runt näshålorna, kanterna runt öppningarna. Vilket DET inte hade tidigare, det har kommit denna vecka mer och mer.

MVH/
 
Var bor du o hur nära gbg är det? är de tama, tänker på Elvis o Doris, alltså någorlunda tama, och skriker de mycket?
 
Jag har mamma i Göteborg och bor själv i Värmland.
Så dit ner ska jag.

De är inte tama eftersom jag inte har tid att hantera dem :(

Men innan jag fick så jävla ont om tid hade jag fått de såpass tama att de gärna satt i handen om där fanns käk :)
= DET ÄR SKITLÄTT ATT FÅ DE TAMA!

Man behöver bara ha tiden jag inte har.


Hur pass fågelvan är du?
Och är du över 18 eller har fågelvan målsman?
 
Hi,hi haft undulater sedan -94 och jag är nu 24 år :D

Perfekt ju! Vad vill du ha för dem? Saknar fågeltjatter faktiskt, men ÄR de väldigt högljudda? (vissa skriekr mest, andra kuttrar mer tyst o sjunger)

Berätta mer om dem, ålder vanor, vad äter de i grönväg och gillar de att flyga i rummet?
 
Haha ok vad bra! :D

De kan skrika till riktigt ordentligt, Ja!
Det låter ungefär som när en skata skriker, dock ej lika högt :)

Men för det mesta sitter de och kuttrar gott, vilket är UNDERBART att lyssna på :love:

Jag köpte dem i början på December -03
Av en ren slump.

Jag hade fått reda på att djuraffären i stan hade gått i konkurs, så de READE ut djuren! ( :mad: :mad:)
Djurvän som jag är kunde jag inte låta bli att akut köpa en bur och två undisar samma dag!

De kom och förändra mitt liv upp väcka ett stort papegojintresse. (Som nog inte kommer att svalna trots att jag måste göra en stor brejk från allt som har med djur och göra, för att ordna upp omkring mej :( )

Månaderna gick och fåglarna blev fler.
Så nu har jag 6stycken skrikande fjäderfän och bor numera i ngt som kan liknas en fågelaffär :D

I April byggde vi en stor voljär åt rackarna, men så hann verkligheten ikapp mej, och eftersom jag ÄLSKAR mina gojjor, har jag då bestämt att de ska få nya, BRA hem.

Du får köpa dem med bur för 500:-
Då inklusive allt som kan tänkas behövas :) (Sittpinnar, leksaker, matskålar. Men sen får du ju fylla på och variera med nya leksaker förståss! :D ;) )

De äter frukt och grönt (Nåja, de håller på att lära sej, små barn gillar inte nyttigheter ;) )
Och pellets blandat med lite frön ibland.

Fritt flygande i lägenheten är ett måste!


:)
 
Låter bra! Hurdan bur? Vill du byta mot 2 kaniner? :D

Är hellre utan undisar än lägger ut pengar jag eg inte har nämligen.
 
burtur_orig_se.jpg


Den till vänster.

Du får med ett halvkilo sand om så önskas :)

Åh ja jag skulle så gärna vilja.
Men jag är i skolan 8-3 på dagarna
och motionerar 1-2timmar varje dag.
Hemma på tisdagar.

SKa vi fortsätta över PM?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp