Undvika snöstyltor

cactuspower

Trådstartare
Hovis var och skodde min häst under v. 41 och dum som jag var så hade jag inte i åtanke att ta på snösuor redan då och nu ska hon inte skos igen förens v. 48-49 (skos var 8:e vecka).

Nu har det ännu inte kommit någon snö som lagt sig, men det är väll bara en tidsfråga då det i morse hade kommit snö som dock smält lika fort som den kommit ungefär - eftersom det var så milt.

Men hur ska man göra för att undvika snöstyltor? Tycker det är skitirriterande.. nu är hon bara skodd fram dock, så det är bara två hovar man behöver tänka på..

Men det finns ju sånna där snöklampningsskydd från Polarprod, är dessa bra?

6.polarpad%20p%8C%20sko.gif

Dom var ju inte speciellt dyra, 160:- exkl. porto och postförskottsavfit. Någon som har efarenhet av dom?

Vad finns det för andra alternativ?? :confused:

Sv: Undvika snöstyltor

Vi brukar klippa egna utav plastlock som man kan trä in mellan sko och sula som sitter hjälpligt även under ridtur om man är lite noga när man klipper till dem.

Billigt och bra :)

Vi ska sko på onsdag och kommer sko med snösulor redan nu för att slippa snöklamp senare.

Vid nästa skoning kommer min häst också få snösulor och så kommer jag nog fixa gulskor åt han med så man slipper broddarna :bow:
Runt v 47-48 blir det.
Dom du visade på bild bör du bara ha på när du rider inte hela tiden, tex i hagen osv för då går de lätt sönder har jag förstått. SAmt att de bara ska användas när det är mycket snö och ej barmark.

Senast ändrad:

Mitrolle skrev:
Vi brukar klippa egna utav plastlock som man kan trä in mellan sko och sula som sitter hjälpligt även under ridtur om man är lite noga när man klipper till dem.

Jag använde glass lock HELA förra vintern när det var snö, och hade EN tappad sula. Då hade han dem i hagen också när det var klamp väder som värst, och de stojar och rejsar ganska mycket!

Man behöver bara på fram, och det funkar som sagt kanon bra, lite meck att klippa till första paret, men sen kan du bara "kopiera" det och göra fler par.

Rekommenderar Carte D'or glass lock! :D

:D Det är definitivt en riktigt väl fungerande lösning, tills nästa skoning. Själv klarar jag mig då jag lever i ett län som inte har snö hela vintrarna, har man det så självklart är permanent snö sulor effektivare och bättre. men som sagt: du överlever def. till nästa skoning med glass lock!

Haha vad bra då vet jag.
En så länge har det ju inte kommit någon snö, som "stannat kvar" på marken ännu - eller ja, den kom snarare lika fort som den hann smälta bort :p men det är alltid bra och ha något i förbehåll när den kommer, för den kommer så brukar den komma ordentligt :p

Ja precis!!!

Själv har jag fått tipset om glasslocken från Buke. Hållt på med hästar i 20 år innan dess och alltid ryckt på axlarna åt glass locks tipset. ;) sen testade jag förra vintern i desperation, och känner mig :o att jag inte gjort det tidigare, för det var helt suveränt som temporär lösning, och som sagt: har man bara snö som kommer och går är det utmärkt, snarare än att spendera pengar på snösulor som är 70% sannorlika att nötas sönder av grus och barmark vintern igenom.... :smirk:

nu har jag dock hört att SMHI spått kallaste vintern på 10 år så förutsatt att det involverar snö så blir det kanske permanenta sulor trots allt för oss iår.....vi får se ;)

Jag kan också rekomendera silikon som man sprutar under hoven - ni vet, sådan där svart silikon som man kan använda för att täta lister osv. Det är en mycket enkel och fiffig lösning till snösulor om man blir "tagen på sängen" av snön.

Va bra tips !!
Håller dom mer än en en ridtur??
Annrs får det bli mkt glass - men de gör ju inget å andra sidan... :) :)

Det beror på väder o dyl, men med lite tur och lite skicklighet så kan det sitta i flera veckor!

Alltså,klipper du dem som hela sulor eller som snösulor(som inte täcker hela hoven)? Tänkte kan ju vara bra att veta om det blir kris :D

majblomma skrev:
Alltså,klipper du dem som hela sulor eller som snösulor(som inte täcker hela hoven)? Tänkte kan ju vara bra att veta om det blir kris :D

Nja - mitt emellan typ...klipper som hela sulor, i det attdu klipper så de passar innanför skon, och sen klipper du bara ut där strålen ska vara, och kilar in sulan mellan skon och strålen så att säga.

enklast är om du först ritar av en lös sko så du får någorlunda formen, sen klipper du in sulan så den passar innanför skon. som sagt, lite meck att få första paret rätt, och det är ingen ide att klippa till en massa par som ska räcka vintern igenom, för formen kan behöva justeras om du skott om hästen osv. så klipp till så det räcker över just den skonings perioden, och sen kan man få börja om.

Glasslock???
Har jag aldrig provat, men jättebra tips, som jag kommer att prova i vinter, eftersom jag inte vill sätta på snösulor för tidigt heller. Då är det ju en jättebra lösning tillfälligt om snön skulle komma tidigt.
Tackar alla för tipset :bow:

Jag klipper hela sulor utan plats för strålen, de är ju mjuka så det brukar bli en form efter strålen sen. Det har funkat bra.

Gud vilket bra tips!! Du kanske ska bli uppfinnare eller ta patent? :D
Funderade just för bara en stund sen hun sjutton jag skulle göra idag när snön tog mig på sängen, så att säga.. Ditt tips räddar min stora lurvis från ofrivillaga spagater... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka