Bukefalos 28 år!

Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Mammas

Trådstartare
Och det ska de ju få, inte sant? Nu talar självklart om smörj mot torr hud, där jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Jag har ju själv tvättat håret efter balsammetoden ett tag, och där har jag ju läst en lista över mineraloljor, där ingår bland andra Paraffinum Liquidum, Paraffin, Paraffinum. Och de ingår ju i Natusans Babyolja, Locobase Repair, Helosan, Inotyol m fl. Dvs de flesta krämer jag använder/vet om är bra. Men är det bara jag som fått för mig att mineralolja inte är så nyttigt? Kan iof spela in att jag såg ett program på Discovery när de renade några slaggprodukter och fick fram gul genomskinlig olja och svart klägg. Den gula oljan var biodiesel, det svarta klägget skulle prepareras mer då det skulle bli mineralolja. :crazy: Efter det har jag inte känt mig så positivt inställd till mineraloljor överlag.

Sedan vet jag ju hur det är med exempelvis Lypsyl, som man måste måste använda konstant om man börjar då de bara gör läpparna torrare på sikt. Men det kanske inte är på grund av mineraloljor? Försvarets Hudsalva som jag använder på läpparna innehåller inte paraffin och den tycker jag fungerar mycket bra. Man måste inte använda den dagligen utan det räcker att använda den när man är torr. Nu börjar Loke bli torr i pannan och jag vet inte hur jag ska gå tillväga, vill smörja men vet inte med vad. Skulle ju kunna använda Försvarets, men den är så kladdig. Känns som att den skulle hamna överallt om jag smörjer in hans panna med den.

Mina frågor är kort sagt:
Bör man undvika hudkrämer med paraffin till barnen? Varför/Varför inte?
Har ni några tips på bra produkter?
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Om det bara handlar om torra fläckar går det ju att smörja med tex. olivolja. Jag använder Earthfriendly Childrens massageolja till min bebis. Jag har den i badvattnet och jag smörjer honom med den. Den innehåller solrosolja, sesamolja, shea och E-vitamin. Luktar ingenting och funkar bra.

Jag använder helst inte mineraloljor eftersom min erfarenhet är att vegetabiliska oljor på sikt är bättre för huden. Jag får dock erkänna att jag har använt Inotyol på både irriterad katthud och de få gånger bebisen haft röd stjärt. Inotyol funkar och den främsta ingrediensen är ju ullfett och den innehåller även lavendelolja så det är ju inte ren mineraloljeprodukt.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Vi använder knappt alls krämer eller oljor till barnen. Jag är oxå skeptisk, som du.

Till rumpan tar jag ibland en hemmagjord blandning av solros-, oliv- och sesamolja. Om det är riktigt illa har jag en tub earth friendly baby natural red clover diaper care cream (oj, vilket långt namn!).

Tvååringens läppar har periodvis varit så torra att de spricker. Då har han fått läppcerat från Body Shop. Den innehåller visserligen oxå en del mystiska grejer, men jag tror ändå den är bättre än vanlig lypsyl.

Den hemmagjorda oljan funkar även bra på torra fläckar på huden. Men vi smörjer inte förrän det blir riktigt, riktigt torrt. Oftast ordnar det sig av sig självt, tycker jag.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Jo, jag har smörjt med jordnötsolja på skorven och tagit även pannan när jag ändå hållit på, men tycker inte att det hjälper riktigt. Får testa igen med olivolja, har hört någonstans från en obekräftad källa att jordnötsoljan är fetare än olivolja, men jag vet inte. :p Ska kika närmare på Earth friendly, hittade en butik i krokarna som har det, får åka dit och kika.

Jo, Inotyolen använder man ju så sällan, den använder jag också till stjärten när han är röd och då funkar den superbra. :)
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Finns studier på att lavendeloljan inte är lämplig för pojkbebisar. De kan få bröst av den då den innehåller ett ämne som är väldigt likt det kvinnliga könshormonet östrogen. Finns även studier om minskad testikelstorlek på grund av lavendel.. Mitt tips är att skippa såna produkter till bäbisar. Olivoljan är nog det bästa tipset hittills.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Jo, jag har väntat ut dessa torra partier ett tag, men tycker inte att det blir bättre. Han river sig en hel del också, så jag har fått för mig att det kliar lite. (Man ser ju sånt när man inte varit tillräckligt kvick med naglarna, just nu har han rivsår i hela ansiktet. :angel:).

Den där hemmagjorda oljan lät bra, av den ska jag nog fixa ihop en blandning, kommer nog inte att åka till stan än på ett par dagar och få tag i "riktiga" krämer. Jag använder knappt krämer eller oljor själv så det känns så konstigt att börja på honom om han inte visar att han behöver det. Handcreme på vintern ibland, men det är också det enda.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Finns studier på att lavendeloljan inte är lämplig för pojkbebisar. De kan få bröst av den då den innehåller ett ämne som är väldigt likt det kvinnliga könshormonet östrogen. Finns även studier om minskad testikelstorlek på grund av lavendel.. Mitt tips är att skippa såna produkter till bäbisar. Olivoljan är nog det bästa tipset hittills.

Allt handlar ju om dos och jag tror personligen inte att den lilla mängden som finns i Inotyolen gör varken till eller från. Vetenskapen brukar ta väldigt allvarligt på de manliga könsorganen så vore Inotyol bara potentiellt skadligt för pojkarnas testiklar skulle de definitivt avråda från att behandla pojkars rumpor med salvan, det är jag övertygad om.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Apotekets barnolja :idea: den innehåller inga mineraloljor, man smörjer in sig (vuxen som barn) direkt efter man kommit ut ur duschen och man slipper "lukta mat"
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Jag använder Weledas babyprodukter, de innehåller ingen mineralolja hoppas jag. Calendula-serien alltså. Smörjer skorvet med babyoljan och ibland med deras baby body cream om han är torr i tex ansiktet. Badolja är ren mandelolja, weledas babyolja eller en hel vanlig (typ aco) som inte luktar nåt och som inte heller innehåller mineralolja.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Det är ett ganska nytt forskningsområde, men den artikel som fått mest uppmärksamhet är den här:

http://content.nejm.org/cgi/content/full/356/5/479

Det folk ofta glömmer bort är att många av våra mest potenta gifter kommer från växtriket. Just lavendel innehåller ett ämne som är östrogenlikt och därmed stimulerar östrogenreceptorer. Samma effekt har exempelvis Bisfenol A som var på tapeten för något halvår sedan (även om just det är en plastmjukgörare som är syntetiskt framställd). Med tanke på det hade jag nog inte smort in en bebis (som är känslig för lägre koncentrationer än tonåringar!) med lavendelolja eller tea tree oil (som också nämns i studien).
 
Senast ändrad:
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Weleda har jag också varit inne på, deras havandeskapsolja luktar så :love: gott så jag har funderat på om man ska kolla igenom deras sortiment och testa sig igenom det. :) Har även en hudolja till mig som uktar gott, men den känns som den innehåller lite "starkare" produkter.

Pmm: Tack, ska ta en sväng in på Apoteket och kika. Hittade det inte på deras hemsida, men det har väl inte allt med där heller tror jag. :)
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Det har även teoretiserats om att sojaprodukter (pga. att de innehåller östrogenliknande substanser) skulle ha samma effekt på män. Det finns lab-resultat som tyder på att så skulle vara, men i praktiken (när man sett över stora populationer män som intar betydande mängder sojaprodukter) har sojan inte haft någon signifikant effekt.

Jag kommer fortsätta smörja med Inotyol de få gånger min son är röd i rumpan. Han kommer få äta sojabönor och dricka sojamjölk när han blir större också. ;)
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Tack för länk!
Jag är skeptisk. En studie utförd på tre personer. Väldigt tunna kopplingar mellan brösttillväxten och användandet av produkter innehållande lavendelolja/tee tree-olja (ingen närmare info om produkterna eller mängd olja, tee tree-oljan verkade dessutom halka med in på ett bananskal), inga möjliga alternativa orsaker till denna brösttillväxt (som dessutom verkar ha gått tillbaka i samtliga tre fall).
De "drar slutsatsen" att lavendeloljan måste vara orsaken, men den slutsatsen anser jag vara väldigt dåligt underbyggd.
För att jag över huvud taget skulle ta det här på allvar skulle jag vilja läsa fler och betydligt större studier som ringar in det här antagna orsakssambandet på ett mer trovärdigt sätt.
Däremot håller jag med dig om att naturliga ämnen från växtriket inte ska förringas.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Weleda har jag också varit inne på, deras havandeskapsolja luktar så :love: gott så jag har funderat på om man ska kolla igenom deras sortiment och testa sig igenom det. :) Har även en hudolja till mig som uktar gott, men den känns som den innehåller lite "starkare" produkter.

Pmm: Tack, ska ta en sväng in på Apoteket och kika. Hittade det inte på deras hemsida, men det har väl inte allt med där heller tror jag. :)

De har ett babykit som är gratis! Jag fick ett sånt på mail nånstans ifrån och hämtade ut på hälsokosten. I kitet fanns olja, kräm och zinkpasta. Kanon! Även om det är minituber så går det ju så oerhört små mängder, den enda tuben det märkts att man tagit ut är oljan eftersom jag haft den i badet och nån gång råkat hälla i lite för mkt...
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Pmm: Tack, ska ta en sväng in på Apoteket och kika. Hittade det inte på deras hemsida, men det har väl inte allt med där heller tror jag. :)

Här har du den:

http://www.aconordic.se/products/category/3926/19876/19280/19227/aco_baby_bath_oil.aspx

1636-aco_baby_bath_oil-s.jpg


Heliantus Annuus (Solrosolja)
Canola (Rapsolja)
Gossypium Herbaceum (Bomullsfröolja)
Lecithin
Ascorbyl Palmitate
Citric Acid

pH: -
Fetthalt: 100%
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Vår son är en riktig torris. Har testat allt möjligt som bvc tipsat om, måste säga att han verkligen inte blivit bättre om miniderm och liknande... Körde ett tag med olivolja men tyckte inte det heller hjälpte. Testade några andra oljor med samma resultat.
Nu har vi hittat det som funkar, jojobaolja! Han är mjuk och fin för det mesta. Tidigare kunde han bli så torr så det blev sår av det.
 
Sv: Ungarna behöver ju smörj emellanåt.

Dottern brände sig för ett tag sen och behandlades på Astrid Lindgrens barnsjukhus, deras rekommendation vid torr hud (tex som läker efter en brännskada, eller bara narig hud i största allmänhet) är Munkens bisalva som man köper i hälsokosten. Den består till största delen av bivax och är superfet.
 
Tji fick man...

Men vi smörjer inte förrän det blir riktigt, riktigt torrt. Oftast ordnar det sig av sig självt, tycker jag.

Bara för att jag skrev så har lillen plötsligt blivit extremt torr och röd i ansiktet och på händerna.:mad: Han är förkyld och näsan rinner konstant. Han torkar sig med ovansidan av händerna och smetar ut "snoret" på kinderna och händerna. Jag antar att det salta, blöta nästan fräter på huden.

Givetvis torkar vi honom med jämna mellanrum, men det förslår inte mycket. Nu måste vi nog smörja med något annat än olja! Jag ska nog försöka få tag på den där bivax-salvan. Tack för tipset mino!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp