Bukefalos 28 år!

Unghäst lär sig bedöma avstånd på cavaletti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittade på horse one igår och Eamon Hickey när han lärde unghästen hoppa. Nästan samma som i min jättegammla bok om arr träna unghästen för hoppning. Fast i boken förklarar man att om unghästen lär sig sätta en hov mellan varje bom i mitten och i takt så kommer den lära sig att bedöma avståndet själv framöver. Dessutom i skritt första månaden för att därefter trava två månader till. Så efter tre månader ska hästen kunna trava över med alla cavaletti uppstående och därefter gör man ett litet hinder som byggas upp varefter det går bra. Tiden för inlärningen på tre månader framgick inte på horse one och inte förklaringen varför det är så viktigt med takt och inlärning under tre månaders tid. Hur gick det då? Indra började med att försöka lägga in två steg mellan varje bom. Innan stannade hon alltid innan bommen och tyckte de var helt onödiga att gå över så bara att hon GICK över var ett framsteg. Så jag kortade och kortade avstånden mellan för att hon inte skulle kunna ta två hovar emellan. Tog nog en tio gånger innan hon förstod att det var så hon skulle göra. Fast då gjorde hon rätt hela tiden istället. Så då längde jag lite på avståndet emellan för att se om hon kunde sträcka ut steget istället. 90 -110 cm ska det vara emellan enligt min bok, men Indra tar små steg så 90 var det först slutet. Jag stod och räknade takten medans hon gick så det inte blev saktare och saktare. Indra är inte som Tinkern som bara går fortare utan mer av den försiktiga sorten. Vi avslutade nöjda idag.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp