Unghästen står på klinik =/

Sv: Unghästen står på klinik =/

mizz skrev:
Alexandra.
Följer med strömmen här och ställer mig frågan: Vad har du gjort för att förtjäna allt detta. Tycker du lägger ner din själ i hästarna och ändå. :confused:
Jag följer dina inlägg, du skriver bra och förklarande, man kan alltid hoppas att jag lär mig någonting oxå.
Jag hoppas verkligen att Kele går igenom detta utan men.
Håller allt som går, inkl tummarna.

Vi skämtade om det på kliniken, och kom fram till att jag kanske var koncentrationslägervakt i ett tidigare liv elelr något?

Eller så är det förberedelsen för att bli helgon i nästa liv kanske?

Alternativt hamnar alla olycksfåglar genom någons (han däruppe eller han därnere är väl valfritt) hos mig för jag är den enda som är korkad nog att inte ge upp? Och nån lär ju ta hand om krakarna med, speciellt de som blir krassliga och dessutom har andra mindre fördragsamma sidor till last redan innan? :devil:
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Nä, nu tycker jag det är dags för Kele att bli frisk och hel så du får lite ro, Alexandra!

Hälsa henne det, och säg åt henne att hålla sig feberfri och lagom lugn så att det läker bra.

*Håller tummen*
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Om jag skulle vara ruggigt positiv nu så skulle jag hävda att liten Kele har blivit en sån världsvan dam nu att ingenting kan rubba hennes cirklar... alternativt att hon blivit så förståndig så att hon fattar bättre än att ränna runt när hon enligt vets. order SKA stå så still som möjligt. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att hon är lite vääl lugn trots allt... :crazy:

Bara att hoppas på att tempen går nedåt de närmaste två timmarna nu och/eller att hon känns mindre "slö" på nästa promenad när du vädergudarna vill att ni ska ta den...

/JES
som självklart håller tummarna för att hennes Skillas "nya bebis" ska bli bättre och det kvickast möjligast så att flocken kan återgå till att leka "lyckliga familjen".
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Jag upprepar vad jag sagt förrut Alexandra skall övergå till gunghästar, hon har makterna emot sig!
PL
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

peter_lundin skrev:
Jag upprepar vad jag sagt förrut Alexandra skall övergå till gunghästar, hon har makterna emot sig!
PL

Och vem ska då se till att ni får mat på bordet då? :devil:
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Finns jobb så det räcker utan att man till varje pris måste leva på de som har makterna mot sig!
Dessutom äter jag inte hästkött :devil:
PL
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

peter_lundin skrev:
Finns jobb så det räcker utan att man till varje pris måste leva på de som har makterna mot sig!
Dessutom äter jag inte hästkött :devil:
PL

*skrattar* Okej då, men är det inte trevligare med Thailandsemester än att åka till någon camping i närheten? :devil:

En fråga förresten, att damens temp stiger nu, finns det bara en anledning till det och det är att det är en infektion som inte bryr sig så mycket om hippotrimet, eller kan det finnas andra, trevligare förklaringar?
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Svårt att säga utan att ha koll på fallet men en sårrensningsprocess ger normalt en höjd temperatur. Samtidigt är inte Hippotrim ett superpreparat vid sårinfektioner.
PL
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

peter_lundin skrev:
Svårt att säga utan att ha koll på fallet men en sårrensningsprocess ger normalt en höjd temperatur. Samtidigt är inte Hippotrim ett superpreparat vid sårinfektioner.
PL

Det var inte förstahandsvalet med Hippotrim heller, det är för att slippa sticka henne, eller för att JAG ska slippa sticka henne. Jag tyckte iofs att är det ett injektionspreparat de helst vill ha så skriv ut det då, går det så går det och går det inte så går det inte. I värsta fall får man ju gå över till hippotrim då om det inte fungerar. Fast de skickade med Hippotrim direkt. Vet inte om det var för det finns nackdelar med att (riskera att få) byta preparat tätt? Hon har fått geepenil på klinik (kanske nåt mer med, vet det var geepenil de började med iaf). Och så cronyxin då. Och nu får hon Hippotrim och Metacam.

Ska en sårläkningsprocess ge en förhöjd temperatur även under en behandling? Kan man 'datera' när en sårläkningsprocess 'ska' inträffa i tid efter en skada? *nyfiken*

Hon fick ju en lätt febertopp på kliniken med, på onsdagen, därför de inte ville skicka hem henne då. (Skadan inträffade någon gång mellan söndag klockan 22 och måndag morgon klockan 08), men sen har hon ju varit feberfri. Tills nu då, och den verkar ju inte tycka den ska ge med sig heller. Vilket påminner mig om att det är tempningsdags igen.. *fnattar ut i stallet igen*
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Antibiotika blockerar inte den "normala" temperaturhöjningen vid sårläkning, det gör däremot NSAID åtminstone till en del. I ditt fall är det helt vettigt att gå över till Hippotrim även om man normalt sett gått över till im penicillin.
PL
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

peter_lundin skrev:
Antibiotika blockerar inte den "normala" temperaturhöjningen vid sårläkning, det gör däremot NSAID åtminstone till en del. I ditt fall är det helt vettigt att gå över till Hippotrim även om man normalt sett gått över till im penicillin.
PL

Och Metacam, hur är det med det, räknas det till NSAID eller inte? Det har ju samma biverkningar som NSAID och skall ju inte användas till hästar som visat överkänslighetsreaktion mot NSAID-preparat? metacam får hon ju.

38.6 vid 16-tiden
38.6 vid 17-tiden
38.8 vid 18-tiden

Det här går åt fel håll =/ Veterinären äter väl eller något eftersom hon har mobilsvar på, ska prova ringa igen snart, och lämna medd om den fortfarande är av.

Hästelände..
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Ja metacam är ett NSAID. Tempkurvan låter inte riktigt bra, hur är det med hälta?
PL
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

peter_lundin skrev:
Ja metacam är ett NSAID. Tempkurvan låter inte riktigt bra, hur är det med hälta?
PL

Det är dagens kuggfråga tyvärr. Jag är helt solo här idag så jag har ingen som kan springa med henne så jag kan kolla. Så hon kan vara typ 1-2 grader halt i trav, men jag vet inte. Jag är kass på att se små hältor överlag, och ännu kassare att se hältor när jag själv ska försöka springa och titta samtidigt. Törs inte ta ut henne i lina och longera eftersom jag inte litar på att det inte blir årets show.

Hon är iallafall INTE kraftigt halt, vilket hon borde vara om infektionen slagit sig på leden. Men om hon är 1-2 grader halt igen kan jag tyvärr inte säga eftersom alla snörspringarmänniskor flydde huset imorse och inte tänker återvända förrän imorgon.

Hon är lite loj av febern, inte hängig, men loj. Hon äter bra, magen är bra men en aning åt det lösare hållet (medicinreaktion misstänker jag), och hon är vaken och 'med'. Om man inte kände henne skulle man se en 'normal häst som tar boxvila bra'. Känner man henne inser man dock att det är oroväckande lugnt (fast det har sina frdelar erkänner jag ju villigt *s*). Så loj men inte 'medtagen'. Och hon lyfte ett bakben åt mig och tyckte 'men nu får du väl fan GE dig och köra upp den där termometern i någon annans ända!' nu när jag tempade sist. jag förstår hennes synpunkt ;)

Så, jag gillar inte heller tempkurvan, den stiger lite för stadigt och säkert, samtidigt, utom tempen så är det (eftersom jag inte kan bedömma hälta, men där inte finns en kraftig hälta iaf) bara att hon är lite loj och beskedlig som indikerar att hon inte mår bra.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Du vet att jag inte vill ta över bedömningen från de som faktiskt haft kontakt med fallet men din beksrivning låter inte särskilt oroande.
PL
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

peter_lundin skrev:
Du vet att jag inte vill ta över bedömningen från de som faktiskt haft kontakt med fallet men din beksrivning låter inte särskilt oroande.
PL

Bra det, jag är inte speciellt oroad själv heller, just eftersom hon inte har kraftig hälta och bara är lite dämpad men inte direkt allmänpåverkad (det är ganska behagligt med lite feber som tar udden av tokerierna faktiskt ;))

Däremot om tempen kryper upp över 39 vet jag inte om jag kommer vara lika lugn :devil:

Men lämnat ett meddelande på vets svarare nu iaf, vill iaf prata med henne för att få svar på frågor som hur hög tempstegring jag ska tolerera innan det är dags att göra något, och vad hon då anser ska göras, dvs ska man 'bara' sätta in annan antibiotika (dvs ska jag se om rätt DV har jouren), eller ska hon in på klinik? Och om hon ska in - var ska hon in, tar de emot på helgen eftersom hon är under behandling där, eller är det bara att åka till Ultuna (innan 22) eller Strömsholm? Sådana saker. Känns som om hon lika gärna kan få svara på det nu, så slipper jag behöva störa henne elva ikväll OM det skulle förvärras såpass att det är dags att göra annat än hålla ett öga.

Gick nyss en promenad med damen (gäller att passa på när solen håller sig framme som omväxling), och hon var ungefär som innan, försökte kolla ev hälta genom att låta henne springa före mig i snöre, man kommer dock lite för nära då för att se riktigt ordentligt, men hon är inte speciellt halt i trav heller, men en aning. Det är förvisso inte bra eftersom hon var ohalt igår, men det bekymrar mig inte heller hysteriskt - än ;) Om man springer rundbana i boxen i sisådär ett dygn så borde det ge NÅGON effekt mer än plöjd box liksom.

Men vi får väl se vad kvällen ger. Och jag vet du inte vill ta över bedömning etc, men det är ändå trevligt att få höra en åsikt (oavsett åt vilket håll den är), och att den var lugnande var bara trevligt. Så kan jag fortsätta att ta det rätt lugnt och mest jobba på bekymmersrynkorna och tycka 'hmm.' ett tag till innan jag börjar noja på allvar ;)

Mycket jämför jag nog med valacken i samma sits, och hans tempstegring kom SNABBT och han var rätt påverkad. Så avsaknaden av det hos fröken fräken (mer än 'dämpningen') gör att det inte känns 'lika farligt'
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Febern vänder plötsligt neråt här på kvällen, vid åtta - niotiden, var nere i 38.5 och hon verkade lite piggare. Men nu har den vänt igen och är påväg uppåt igen, tog nyss in och då var den 38.7. Så jag kan nog glömma den här längtan jag har att krama kudden ett tag till tror jag..

Inte fått tag på behandlande vet, men inte ansett jag behöver ringa annan vet - än. Får väl se vad febern tar vägen nu iom att den - tyvärr - vände igen.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Usch, tycker så synd om dig... Bra att du är stark igenom detta i alla fall (och skriva av dig får du ju göra här).

Det är aldrig roligt med allvarligare skador/symptom på sina älskade djur... Håller tummarna för er. Håll oss uppdaterade.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Vid midnatt var tempen 38.8 igen, vid ett 38.9 och jag började bli lite bekymrad. Hade bestämt att vid 39 ringer jag Strömsholm (som är närmsta klinik med nattjour) och frågar vad de anser (eftersom jag inte fick tag i behandlande veterinär)

Damen började då visa en del hängighetssymptom, hon åt men ganska dåligt och var väldigt loj.

Vid två stod tempen kvar på 38.9, vid tre vände den gudskelov neråt igen och sen kröp den sakta men säkert neråt. Vid sex var den nere i 38.5 och då gick jag och la mig och sov till halv åtta (välbehövligt).

Halvåtta tempade hon in på 37.9 :bump: Såret soppar fortfarande lite, och det är lokal svullnad och varmt, men det ser inte sämre ut än igår i alla fall. Och hästen är märkbart piggare (på gott och ont *s*).

Hon har dock lösare avföring idag än igår så antagligen reagerar magen på medicinen. Och naturligtvis (orutinerat..och sällsynt förekommande här) har jag INGET 'magmedel' alls hemma, och det finns ingenstans att köpa det idag heller =/

Men hon är feberfri nu i alla fall, och jag hoppas att det ska fortsätta så. :bow:

Sen är jag imponerad över de andra hästarnas förmåga att märka när något är fel. Idag är de betydligt mindre 'ojoj, stackars liten' med Kele utan har dragit busrepor i hagen och betett sig som vanligt, och barnvaktar inte och är inte så 'ojiga'.
 
Sv: Unghästen står på klinik =/

Alexandra_W skrev:
Sen är jag imponerad över de andra hästarnas förmåga att märka när något är fel. Idag är de betydligt mindre 'ojoj, stackars liten' med Kele utan har dragit busrepor i hagen och betett sig som vanligt, och barnvaktar inte och är inte så 'ojiga'.
De vet mer än man tror ja, men man får väl hoppas att de iaf tänker hålla henne liiite sällskap om hon tänker återgå till Kele Grand Old Style och börja ranta omkring i boxen (fast å andra sidan lär du ju nu få svar på hur bra hon står på utebox med boxhage utanför e g e n t l i g e n... :D ).

/JES
just innan den dagliga turen till stallet med obligatorisk hältekontroll av det egna "eländet"...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 834
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp