UnghästVM i dressyr 2018

Kanske OT, men hur stor andel av Total Hope ägs av svenskar? Trodde att huvudägaren var/är Schockemohle. Dvs en tyskreggad häst med till största delen tysk ägare. Jag kan förstå tanken med att det ger reklam till svenskstationerade hingstar. Men hur lite svenskanknytning kan de ha innan det blir för lite SWB-representation för att kunna bli uttagen via SWB? Det är en tävling mellan avelsförbunden, inte mellan ryttarna. Så ryttarens nationstillhörighet borde spela noll roll i sammanhanget.

Jag är lite kluven, men lutar åt att det kan vara bättre att lämna platsen tom eller att ta ut någon "sämre" SWB. Om platsen ställs till förfogande till något annat förbund om exempelvis SWB inte använder alla sina platser så vore det väl schystast att det förbundets egen uttagningskommite får möjlighet att välja ut vilket extrahäst som ska åka. TH och alla andra hästar som har sålts till andra länder än där de är reggade har möjlighet att bli uttagna via sitt eget förbund, så har flera andra hingstägare gjort.

Vet inte hur stor del rent tekniskt men han har ju varit stationerad här och har allra största majoriteten av sina avkommor registrerade här, det tycker jag nog är viktigare än de exakta ägarförhållandena. Sedan att det är en tävling mellan avelsförbund är ju lite en tolkningsfråga, vissa länder går ju inte alls efter grundregistrering utan bara ryttare/ägare. Det är ju inte stamböckerna/avelsförbunden som får "inbjudningarna" utan det går ju de facto via Ridsportförbunden också.

Risken om man säger att man inte kan fylla sina platser utan "överlåter" till ett annat förbund är att man blir tilldelad färre platser nästa gång, när vi kanske har tillräckligt många SWB att skicka.

Ska bli intressant att se THs bedömning i finalen nu, Isobel Wessels som sitter med som domare gav ju honom väldigt höga poäng när hon var gästdomare på Breeders.
 
Sjuårsfinalen, vilken rysare! Och vilka underbara hästar... För min del cementerade det i alla fall att JAG VILL använda Giovanni, även om jag inte tycker om hur han rids. Det blir att kolla hur det ligger till med honom nästa vår, förmodligen inte EU-station men jag kan kanske få tag på fryst...
Glamourdale, vilken fin och genomsläpplig individ, men eftersom jag mäter honom som avelshingst tycker jag det är synd att skritten är riktigt så struttig (men ren, bra det), och så reagerade jag nu på hur grov huvud/nackeövergång han hade. Det plana korset hade jag koll på sen tidigare och känner att det inte är hela världen...
Governor ser ut som en sann GP-häst, och hade han fått fram näsan lite och fått rörelsen genom ryggen hade han vunnit. Komplett häst med tre gångarter, och de där piruetterna, mums. Tycker verkligen om hingstar som har lätt för samling.
Danciera, vilken skönhet och jag skulle gärna ha den i stallet. Skall man vara kritisk kunde man önska lite mer uppförsbacke och mer luft i gången.
Fürsten-Look imponerade så himla mycket. Fantastiskt att se att han tycks ha så lätt för det samlade arbetet, synd på missen i sista bytena annars är frågan om han inte gått om Glamourdale. Sörjer lite att vi inte fick dräktigt med honom för två år sedan, men han finns kvar i tankarna.
Tyckte First Ampere var fin också, även om det inte riktigt höll för dagen.
 
Kanske OT, men hur stor andel av Total Hope ägs av svenskar? Trodde att huvudägaren var/är Schockemohle. Dvs en tyskreggad häst med till största delen tysk ägare. Jag kan förstå tanken med att det ger reklam till svenskstationerade hingstar. Men hur lite svenskanknytning kan de ha innan det blir för lite SWB-representation för att kunna bli uttagen via SWB? Det är en tävling mellan avelsförbunden, inte mellan ryttarna. Så ryttarens nationstillhörighet borde spela noll roll i sammanhanget.

Jag är lite kluven, men lutar åt att det kan vara bättre att lämna platsen tom eller att ta ut någon "sämre" SWB. Om platsen ställs till förfogande till något annat förbund om exempelvis SWB inte använder alla sina platser så vore det väl schystast att det förbundets egen uttagningskommite får möjlighet att välja ut vilket extrahäst som ska åka. TH och alla andra hästar som har sålts till andra länder än där de är reggade har möjlighet att bli uttagna via sitt eget förbund, så har flera andra hingstägare gjort.

han ägs av ett svenskt bolag. Som i tur ägs av PS.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 685
Senast: Barbabelle
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: caballus
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp