Bukefalos 28 år!

Ungponny eller storhäst?

X17

Trådstartare
Hej bukare!
Jag står just nu i ett vägskäl... Jag har precis sålt min D-ponny till ett lugnare ställe och nu har jag två alternativ att gå efter vid nästa köp:
- Ett orutinerat 7årigt D-ponny sto (arab/new forest), söt, social, framåt, men med mycket nerv. En rolig häst och jag tror att det kan bli något av henne.. Billig dessutom, egentligen inte det jag letar efter men en superrolig häst & jag tänker något av ett projekt några år bara. Man ska ju förvalta ponnyåren säger de! ;)

- Annars ska sökandet efter en storhäst påbörjas, men jag har det knepigt. Jag söker ett dressyrämne, 7-10år, runt 45.000, inte för stor (max 165) men med ett stort steg och mycket driv. Känns väldigt osannolikt att hitta något sånt för de pengarna...

(Mitt mål är att köpa en häst för framtiden att främst tävla dressyr med.)

Så frågan är: ska jag förvalta ponnyåren eller spara spara spara och vänta på att en storhäst som fyller kraven seglar förbi? Vad tycker ni? Någon som har erfarenheter?
Tacksam för svar! :)
 
Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag hade nog sett mig om efter en storhäst.
Pratar vi 7-10 år, 165 cm, toppstammad SWB med 3-års test och Breeders (med bra resultat!) i bagaget samt tävlingsmeriter på typ Msv nivå, då kan det bli dyrt. Men pratar vi om att du kan tänka dig ett "enklare" halvblod på säg 155 cm, med meriter i lokal LA, så bör du absolut kunna hitta det för 40-50 000 kr.
Som sagt vet jag inte hur gammal du är, men iaf om du är mer än typ 14-15 år, tycker jag att det är bättre med storhäst. Den lär du inte växa ur varken storleks- eller åldersmässigt. Hoppet från ponny till 155 cm är dessutom väldigt litet, talar av egen erfarenhet. Lycka till :)
 
Det låter ju som att du är väldigt sugen på ponnyn. Om du utbildar den finns det en möjlighet att du kan sälja dyrare om några år och lägga de pengarna på stor häst. Njut av ponnytiden, du har hela livet på dig att tävla stor häst.
 
Ja visst ja, det glömde jag! Du prickade rätt @Dressyrtjejen_97 jag är 14, fyller 15. :) En sån hade ju inte suttit fel! Skämt åsido tänker jag så med, jag är såååå sugen på storhäst. Det kanske är värt att vänta...
Men samtidigt som @IzeUnicorn säger finns det potential i den lilla pinglan, det finns ingen risk att hon skulle sjunka i pris heller. Frågan är bara om man vågar lita på att man kan utbilda henne och dämpa nerverna. Såsett har jag en toppenbra tränare (utb. unghäst/beridarprogrammet) så det kanske går ändå. Jag känner själv att jag funkar bra med unghästar överlag och hon är en go individ. Jag är bara rädd att vi inte ska klicka. Hmm... det är svårt!
 
Av egen erfarenhet så skulle jag alla gånger välja ungponnyn :D Jag är 17, blir 18 i år och har nyss köpt mig en 6 årig D-ponny. Av den enkla anledningen att jag trivs bäst på ponny. Gå efter din magkänsla och inte på vad alla andra säger, det blir bäst då :banana: Lycka till!
 
  • Gilla
Reactions: X17

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 249
Gnägg Om några månader är det äntligen dags för mig att skaffa egen häst. Jag är 30 år gammal och har ridit i stort sett hela livet. De sista...
Svar
4
· Visningar
2 107
Senast: Sporthorse
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 630
Senast: BMW530D
·
Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
752
Senast: abc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp