Universitetsrutiner - gnälltråd

Robbansmatte

Trådstartare
Måste skriva av mig, skulle ha opponerat på en uppsats idag, på fil.kand-nivå, på ett annat europeiskt språk.
Uppsatsen var mycket bra, författaren skrev på sitt modersmål dvs det språk som inst. har som uppgift att undervisa i vilket är vanligt på den nivån.
Men som distans/halvtidsstudent fick jag på samma sätt som heltidsstudenterna uppsatsen för en vecka sedan och instruktionerna för vad jag skulle göra som opponent (mycket) för 2 dagar sedan !! efter att ha påmint ansvarig lärare. Även om jag arbetar heltid så tål jag ingen stress pga en tidigare stroke. Och detta blev för mycket så jag blev dålig igår kväll efter att ha arbetat med uppsatsen / planerat opponeringen hela gårdagen och blev tvungen att avboka. Mest arg på mig själv för att jag inte fixar/förutsåg detta men också arg på rutinerna hos X-inst och att få instruktioner bara 2 dagar före seminariet. Som distansstudent är man inte på studieorten och kan följa seminarie-upplägg på samma sätt som en heltidsstudent. Och hade bett om två veckors förberedelsetid men det gick inte för uppsatsen var inte klar. Hur ser det ut på andra universitet och vad har ni / lärare / studerande för erfarenheter av seminarie-upplägg och framförhållning ?
 
Måste skriva av mig, skulle ha opponerat på en uppsats idag, på fil.kand-nivå, på ett annat europeiskt språk.
Uppsatsen var mycket bra, författaren skrev på sitt modersmål dvs det språk som inst. har som uppgift att undervisa i vilket är vanligt på den nivån.
Men som distans/halvtidsstudent fick jag på samma sätt som heltidsstudenterna uppsatsen för en vecka sedan och instruktionerna för vad jag skulle göra som opponent (mycket) för 2 dagar sedan !! efter att ha påmint ansvarig lärare. Även om jag arbetar heltid så tål jag ingen stress pga en tidigare stroke. Och detta blev för mycket så jag blev dålig igår kväll efter att ha arbetat med uppsatsen / planerat opponeringen hela gårdagen och blev tvungen att avboka. Mest arg på mig själv för att jag inte fixar/förutsåg detta men också arg på rutinerna hos X-inst och att få instruktioner bara 2 dagar före seminariet. Som distansstudent är man inte på studieorten och kan följa seminarie-upplägg på samma sätt som en heltidsstudent. Och hade bett om två veckors förberedelsetid men det gick inte för uppsatsen var inte klar. Hur ser det ut på andra universitet och vad har ni / lärare / studerande för erfarenheter av seminarie-upplägg och framförhållning ?

Svarar i rollen som universitetslärare: Att få uppsatsen en vecka före framläggning tycker jag är helt acceptabelt. Det är vad vi normalt ger våra studenter när de opponerar på en kandidat- eller magisteruppsats. Däremot är det absolut inte acceptabelt att få instruktionerna två dagar före och dessutom efter påtryckning från studentens (din) sida. Instruktionerna delas rimligen ut samtidigt som uppsatserna skickas ut till studenterna. Detta tycker jag att du ska framhålla i kursutvärderingen.
 
Tack, vad bra att du svarade, hoppades det eftersom jag har förstått att du undervisar på universitet. Ja, hade jag varit heltidsstudent så hade en vecka fungerat men inte som deltidsstuderande. Men då har ni också samma rutiner oavsett hel/deltidsstudier hos er. Skulle det gå - rent praktiskt för en inst. - att ha olika rutiner för "heltidare resp. deltidare"?
 
Tack, vad bra att du svarade, hoppades det eftersom jag har förstått att du undervisar på universitet. Ja, hade jag varit heltidsstudent så hade en vecka fungerat men inte som deltidsstuderande. Men då har ni också samma rutiner oavsett hel/deltidsstudier hos er. Skulle det gå - rent praktiskt för en inst. - att ha olika rutiner för "heltidare resp. deltidare"?

En vecka bör vara fullt tillräckligt även på en halvfartskurs eftersom det inte behövs läggas 40 h på att förbereda en opposition (20 h är fullt tillräckligt). Undantaget är om någon uppsats är väldigt lång, säg 60-90 sidor (vilket är ovanligt hos oss), men då brukar vi uppmana den student som skriver den överlånga uppsatsen att se till att opponenten får tillgång till den lite i förväg.

Ett problem med att sätta deadline två veckor före opposition - särskilt på en halvfartskurs där folk jobbar och har andra studier vid sidan av - är att studenterna får kortare tid på sig att skriva. Ska jag väga mellan att ge studenterna en extra vecka på sig att skriva och att ge dem en extra vecka att förbereda en opposition så väljer jag tio gånger av tio det förra. Kvaliteten på uppsatsen är betydligt viktigare än en perfekt opposition tycker jag.
 
Låter märkligt att få instruktionerna så sent, har de verkligen inte delats ut i samband med kursstart?

Vet man däremot om vems uppsats man ska opponera på så kan man själv förväntas ta initiativ till att kontakta den personen och få uppsatsen. Har man väl läst uppsatsen i tid så bör inte förberedelsen för oppositionen behöva ta lång tid, man har väl dessutom troligtvis varit med om nån form av liknande moment tidigare under sin utbildning. Det bör inte komma som en komplett överraskning vad oppositionen går ut på när man är på kandidatnivå.

/mino - för dagen examinator på masternivå
 
En liten fråga, har du insatser från universitetet som till viss del ska kompensera din funktionsnedsättning? Jag har det och i mitt fall har det inneburit att de stackars vaktmästarna fått kånka runt på en kontorsstol som har fler finesser än jag lyckats räkna ut under de här sex terminerna -kanske jag klarar det den sjunde terminen ;)
Därtill har jag förlängd tentamenstid och inlämningstid på övriga paper och hemtentamina. Jag har även haft rätt till något handledningstillfälle extra (vilket jag ej nyttjat) Däremot kom jag mig inte för att lyfta frågan inför gårdagens examination. Vi fick tillgång till alla uppsatser i torsdags och hade således en vecka på oss. I min examinationsgrupp var det sju arbeten att läsa igenom samt förbereda fullt opponentskap mot en. Min examinator är medveten om mina bekymmer och hade lagt båda delar av min examination på förmiddagen även om det var obligatoriskt 9-17, just för han vet att jag får ont och blir lite slö av medicinerna jag käkar. Det tackar jag ödmjukast för. Men det är ju inget han hade gjort om jag inte var tydlig vid kursstart med vilka svårigheter och behov jag har för att kunna någorlunda jämställas med övriga studerande.

Jag har ett intyg från hmmm (seniiil :angel:) ja universitetet om mina behov, grundade ur ett läkarutlåtande och möte med mig.

Två dagar anser jag inte är okej för någon, även om jag inte behövde mer tid för att fixa min opponering (den här gången) till full belåtenhet med bedömning noggrann och väl genomförd. Jag tycker definitivt att du ska lyfta upp det hela för dialog med berörda.
 
Måste skriva av mig, skulle ha opponerat på en uppsats idag, på fil.kand-nivå, på ett annat europeiskt språk.
Uppsatsen var mycket bra, författaren skrev på sitt modersmål dvs det språk som inst. har som uppgift att undervisa i vilket är vanligt på den nivån.
Men som distans/halvtidsstudent fick jag på samma sätt som heltidsstudenterna uppsatsen för en vecka sedan och instruktionerna för vad jag skulle göra som opponent (mycket) för 2 dagar sedan !! efter att ha påmint ansvarig lärare. Även om jag arbetar heltid så tål jag ingen stress pga en tidigare stroke. Och detta blev för mycket så jag blev dålig igår kväll efter att ha arbetat med uppsatsen / planerat opponeringen hela gårdagen och blev tvungen att avboka. Mest arg på mig själv för att jag inte fixar/förutsåg detta men också arg på rutinerna hos X-inst och att få instruktioner bara 2 dagar före seminariet. Som distansstudent är man inte på studieorten och kan följa seminarie-upplägg på samma sätt som en heltidsstudent. Och hade bett om två veckors förberedelsetid men det gick inte för uppsatsen var inte klar. Hur ser det ut på andra universitet och vad har ni / lärare / studerande för erfarenheter av seminarie-upplägg och framförhållning ?

Jag är universitetslärare, och har just avslutat framläggningarna av årets kandidatuppsatser. En vecka mellan deadline för uppsatser och framläggning låter mycket rimligt, och borde inte vara något problem. 20 timmar borde verkligen vara tillräckligt med tid för att läsa uppsatsen och förbereda opponeringen, så en vecka borde räcka även för halvtidsstudenter på distans. Man vet ju om det innan, så det finns ju också möjlighet att planera in det, så att man har tid den veckan. Har man inte tid, så har man väl helt inte tid att plugga. Universitetet har inte skyldighet att anpassa arbetsbördan så att alla hinner, oavsett hur lite tid de har att lägga på studierna.

Däremot låter det lite märkligt att ni inte hade minsta aning om hur en opponering skulle gå till förrän två dagar innan framläggningarna. Möjligtvis räknar man med att studenter på den nivån vet ungefär vad en opponering är, men oavsett det så brukar reglerna för framläggningen spikas långt tidigare, typ vara klara vid kursstart. Sen kan kanske några detaljer komma senare, men i det stora hela brukar man ha sånt klart tidigare.
 
Precis klar med min magisteruppsats (också läst på distans och på halvfart) och vi hade knappt en vecka på oss. Det räckte fint och jag hade förberett mig innan genom att läsa in mig på hur det skulle gå till (finns mycket bra på nätet även om jag inte hittade något från min högskola).
 
Jag opponerade i början av veckan på en uppsats som var skriven på ett annat språk än undervisningen är på i vanliga fall. Fick uppsatsen ca 4 dar innan och hade minst sagt fullt upp med att hinna bli färdig. Det är ju precis som du skriver mycket att gå igenom och som ska göras. På vår inst. ska opponenten redogöra för hela uppsatsen, kommentera språk, formalia samt ställa frågor och övriga funderingar. Tar en dryg timme ungefär. Jag tycker absolut att det vore bättre om man hade haft två veckor eftersom man som i mitt fall kan få en uppsats om ett ämne som man aldrig har satt sig in i tidigare. Uppsatsskrivaren har ju trots allt haft flera månader på sig och sedan ska jag kunna den nästan lika bra efter några dagar...
 
Måste skriva av mig, skulle ha opponerat på en uppsats idag, på fil.kand-nivå, på ett annat europeiskt språk.
Som distansstudent är man inte på studieorten och kan följa seminarie-upplägg på samma sätt som en heltidsstudent. Och hade bett om två veckors förberedelsetid men det gick inte för uppsatsen var inte klar. Hur ser det ut på andra universitet och vad har ni / lärare / studerande för erfarenheter av seminarie-upplägg och framförhållning ?
Jag har läst i flera år på distans, har fördjupat mig inom ett ämne i min tidigare utbildning. Men jag har nog haft lite tur för jag har i stort sett varit den enda studenten både på kandidatexamen och även nu på min masterexamen. Mina handledare har varit mycket förstående för att jag arbetar heltid och läser av eget intresse på min fritid. Detta har varit på två helt olika institutioner, SLU i Alnarp och en av de biologiska institutionerna i Uppsala. Jag har själv fått välja när jag vill ha mitt seminarium för masteruppsatsen. Min handledare är mycket bra och dessutom uppenbarligen orolig för att jag jobbar för mycket.
 
Jag opponerade i början av veckan på en uppsats som var skriven på ett annat språk än undervisningen är på i vanliga fall. Fick uppsatsen ca 4 dar innan och hade minst sagt fullt upp med att hinna bli färdig. Det är ju precis som du skriver mycket att gå igenom och som ska göras. På vår inst. ska opponenten redogöra för hela uppsatsen, kommentera språk, formalia samt ställa frågor och övriga funderingar. Tar en dryg timme ungefär. Jag tycker absolut att det vore bättre om man hade haft två veckor eftersom man som i mitt fall kan få en uppsats om ett ämne som man aldrig har satt sig in i tidigare. Uppsatsskrivaren har ju trots allt haft flera månader på sig och sedan ska jag kunna den nästan lika bra efter några dagar...

Ja, så går det till hos oss också. Att läsa en uppsats och göra en opponering tar väl max en arbetsdag kanske, behöver man 80 timmar för att läsa och göra en opponering är det något som är fel, så mycket tid ska det inte ta. Som jämförelse, när vi lärare läser och betygsätter, så har vi kanske tre timmar per uppsats, för att läsa, bedöma, skriva feedback och betygsätta.
 
Jag opponerade i början av veckan på en uppsats som var skriven på ett annat språk än undervisningen är på i vanliga fall. Fick uppsatsen ca 4 dar innan och hade minst sagt fullt upp med att hinna bli färdig. Det är ju precis som du skriver mycket att gå igenom och som ska göras. På vår inst. ska opponenten redogöra för hela uppsatsen, kommentera språk, formalia samt ställa frågor och övriga funderingar. Tar en dryg timme ungefär. Jag tycker absolut att det vore bättre om man hade haft två veckor eftersom man som i mitt fall kan få en uppsats om ett ämne som man aldrig har satt sig in i tidigare. Uppsatsskrivaren har ju trots allt haft flera månader på sig och sedan ska jag kunna den nästan lika bra efter några dagar...
Tack så mycket för alla utmärkta svar och tack just för ditt. Du beskrev alldeles utmärkt precis allt som ingår i oppositionen här också. Och det är just tidsupplägget och sen information som jag regerad på, och den här inf. ligger inte på deras hemsida. Men nu skrev professorn vänligt att jag kan göra oppositionsprovet, dvs allt som du beskrev, skriftligt och skicka in. Och det är ju helt okey. De kunde tack och lov hålla seminariet ändå. :grin:Måste få tillägga att sista gången jag opponerade var c. 35 års sedan i Gbg:). Som distansstudent är man lite vid sidan av och dessutom verkar skillnader finnas mellan inst. En av mina döttrar gjorde uppsats och opponering förra året helt enligt de rutiner jag känt till sedan tidigare, inom ett rätt nytt ämnesområde.
Svar på frågan från Girasol, nej jag har ju kunnat arbeta heltid och dessutom klarat alla tidigare tentor (med bara en omtenta) så jag har inte tyckt det var anledning att be om extra resurser, fast med tanke på vad du skrev så ska jag nog fundera på det. Tack så mycket för din information.
 
Jag opponerade i början av veckan på en uppsats som var skriven på ett annat språk än undervisningen är på i vanliga fall. Fick uppsatsen ca 4 dar innan och hade minst sagt fullt upp med att hinna bli färdig. Det är ju precis som du skriver mycket att gå igenom och som ska göras. På vår inst. ska opponenten redogöra för hela uppsatsen, kommentera språk, formalia samt ställa frågor och övriga funderingar. Tar en dryg timme ungefär. Jag tycker absolut att det vore bättre om man hade haft två veckor eftersom man som i mitt fall kan få en uppsats om ett ämne som man aldrig har satt sig in i tidigare. Uppsatsskrivaren har ju trots allt haft flera månader på sig och sedan ska jag kunna den nästan lika bra efter några dagar...

Flera månader? En kandidatuppsats görs ju på 10 veckor, från uppstart till presentation.

För oss gick total ca tre veckor åt till formalia. Vecka 1 bestod av introduktion, seminarium, godkännande och revidering av projektplan. Vecka 9 skulle rapporten godkännas inför presentation och skickas till opponering. Vecka 10 presentation, godkännande och övrig formalia. Så tiden som egentligen fanns för uppsatsen var sju veckor, inte flera månader.
 
Ja, så går det till hos oss också. Att läsa en uppsats och göra en opponering tar väl max en arbetsdag kanske, behöver man 80 timmar för att läsa och göra en opponering är det något som är fel, så mycket tid ska det inte ta. Som jämförelse, när vi lärare läser och betygsätter, så har vi kanske tre timmar per uppsats, för att läsa, bedöma, skriva feedback och betygsätta.
Lite förtydligande, här det dels på ett annat språk helt och hållet, dels är de som tillhör seminariet oftast uppvuxna inom språket och hitflyttade senare, ämnen för uppsatserna är mycket varierande. Så det är inte alls ämnesval eller innehåll som är ett problem men att jag som inte har språket i fråga som modersmål behöver längre tid än två dagar. Uppsatsen fick jag ju men informationen om vad oppositionen skulle innehålla först i förgår efter att ha påmint.
 
Flera månader? En kandidatuppsats görs ju på 10 veckor, från uppstart till presentation.

För oss gick total ca tre veckor åt till formalia. Vecka 1 bestod av introduktion, seminarium, godkännande och revidering av projektplan. Vecka 9 skulle rapporten godkännas inför presentation och skickas till opponering. Vecka 10 presentation, godkännande och övrig formalia. Så tiden som egentligen fanns för uppsatsen var sju veckor, inte flera månader.
Distansstudenter kan göra sina uppsatser på halv eller kvartsfart på min inst. eftersom normalt sätt arbetar folk heltid eller läser ett annat ämne på heltid parallellt.
 
Lite förtydligande, här det dels på ett annat språk helt och hållet, dels är de som tillhör seminariet oftast uppvuxna inom språket och hitflyttade senare, ämnen för uppsatserna är mycket varierande. Så det är inte alls ämnesval eller innehåll som är ett problem men att jag som inte har språket i fråga som modersmål behöver längre tid än två dagar. Uppsatsen fick jag ju men informationen om vad oppositionen skulle innehålla först i förgår efter att ha påmint.

Nej, att man inte skriver på modersmål är vanligt. Men på kandidatnivå bör man ju kunna ta sig igenom en uppsats på engelska eller det språk man läser utan jätteproblem.
 
Svar på frågan från Girasol, nej jag har ju kunnat arbeta heltid och dessutom klarat alla tidigare tentor (med bara en omtenta) så jag har inte tyckt det var anledning att be om extra resurser, fast med tanke på vad du skrev så ska jag nog fundera på det. Tack så mycket för din information.

Jag arbetar också heltid utöver studierna, men har även fått anpassa mitt jobb. Min funktionssmordnare på universitetet menade på att det är bättre att ha intyget och sedan bara använda de delarna som jag har behov av -när jag har behov. Och jag har valt att använda det just så. Jag är t.ex. extremt känslig för stillasittande och kyla och får jätteont och kan knappt hålla i en penna. Vid salstentamen har de bokat resursrum åt mig där höj och sänkbart skrivbord samt min stol funnits, därtill en säng att kunna vila i och att rummet är ordentligt varmt. Sedan har jag både filt och värmekuddar med mig. Men som till examinationen igår löste vi det så som jag beskrev innan, alla utom jag klagade på att det var varmt i rummet -jag tyckte det var kallt, så satt ibäddad i extra polstring ;) .
Jag har använt mig en hel del av inläst studielitteratur men ingenting vad gäller att studiekamrat antecknar åt mig och skolan sedan betalar studenten för uppdraget. Blir bara förvirrad av andras anteckningar...

Så gå in på din skolas hemsida och sök på funktionsnedsättning så hittar du mer info. Så här ser det ut på mitt universitets sida.. http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig/studera-med-funktionsnedsattning
Finns en hel del hjälp att få :)
 
Distansstudenter kan göra sina uppsatser på halv eller kvartsfart på min inst. eftersom normalt sätt arbetar folk heltid eller läser ett annat ämne på heltid parallellt.

Men fortfarande så gör ju uppenbarligen campusstudenterna som du läst med uppsatsen på tio veckor, och det är inga "flera månader" som quintess skriver.
 
Med caveat att jag är i USA och att systemet ser annorlunda ut här, men:

Det där är inte OK. Minst en vecka i förväg skall opponenten få uppsatsen i händerna samt schema, instruktioner och utvärderingsformulär. Är det en längre uppsats (men då är det nog inte en kandidatuppsats vi pratar om) måste tiden så klart justreras.

När jag lade fram min doktorsavhandling var den tvungen att ligga tillgänglig i två hela veckor mellan min kommittés "approval" och mitt "defense date". Kandidat- och magisteruppsatser följer samma procedur här även om ingen bryr sig. (Doktorsavhandlingarna brukar dock ha en lång svans av läsare som dyker upp för att kika på texten innan den lags fram. Det är den enda tiden under utbildningen som man känner sig viktig. :))

Jag hade absolut noterat detta i kursutvärderingen, och dessutom - på ett vänligt sätt- bett kursansvarige att tänka på sina studenter och deras schemata i förväg nästa gang det är dags för opponering. Som professor blir jag förvånad att sådan information inte delades ut i början av kursen för att förhindra problem som dessa. I övrigt håller jag med @Mabuse .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp