Universitetsrutiner - gnälltråd

Med caveat att jag är i USA och att systemet ser annorlunda ut här, men:

Det där är inte OK. Minst en vecka i förväg skall opponenten få uppsatsen i händerna samt schema, instruktioner och utvärderingsformulär. Är det en längre uppsats (men då är det nog inte en kandidatuppsats vi pratar om) måste tiden så klart justreras.

När jag lade fram min doktorsavhandling var den tvungen att ligga tillgänglig i två hela veckor mellan min kommittés "approval" och mitt "defense date". Kandidat- och magisteruppsatser följer samma procedur här även om ingen bryr sig. (Doktorsavhandlingarna brukar dock ha en lång svans av läsare som dyker upp för att kika på texten innan den lags fram. Det är den enda tiden under utbildningen som man känner sig viktig. :))

Jag hade absolut noterat detta i kursutvärderingen, och dessutom - på ett vänligt sätt- bett kursansvarige att tänka på sina studenter och deras schemata i förväg nästa gang det är dags för opponering. Som professor blir jag förvånad att sådan information inte delades ut i början av kursen för att förhindra problem som dessa. I övrigt håller jag med @Mabuse .

Det är uppenbart stor skillnad på usa och sverige i den här bemärkelsen. Utvärderingsformulär?? Våra opponenter ska absolut inte utvärdera, det är lärarens roll. Opponentens uppgift är att skapa en bra diskussion kring uppsatsens styrkor och svagheter.

En doktorsavhandling är i Sverige otroligt mycket mer omfattande än en kandidatuppsats, det går inte att jämföra alls. Avhandlingen är resultatet av fyra-fem års heltidsarbete, kandidatuppsatsen skriver man på halvtid en termin. Det är ju därför självklart att avhandlingen är mer omfattande än kandidatuppsatsen, och en disputation är en mycket större affär än en uppsatsframläggning. För en erfaren forskare tar det minst ett par dagar att läsa en avhandling, en kandidatuppsats hinner man med på ett par timmar, och det går absolut inte att jämföra förväntningarna på en opponent på en disputation, med vad som förväntas av en student som opponerar på en kandidatuppsats.
 
Det är uppenbart stor skillnad på usa och sverige i den här bemärkelsen. Utvärderingsformulär?? Våra opponenter ska absolut inte utvärdera, det är lärarens roll. Opponentens uppgift är att skapa en bra diskussion kring uppsatsens styrkor och svagheter.

En doktorsavhandling är i Sverige otroligt mycket mer omfattande än en kandidatuppsats, det går inte att jämföra alls. Avhandlingen är resultatet av fyra-fem års heltidsarbete, kandidatuppsatsen skriver man på halvtid en termin. Det är ju därför självklart att avhandlingen är mer omfattande än kandidatuppsatsen, och en disputation är en mycket större affär än en uppsatsframläggning. För en erfaren forskare tar det minst ett par dagar att läsa en avhandling, en kandidatuppsats hinner man med på ett par timmar, och det går absolut inte att jämföra förväntningarna på en opponent på en disputation, med vad som förväntas av en student som opponerar på en kandidatuppsats.

Missförstå mig rätt nu. Utvärderingsformuläret handlar till stor del inte om uppsatsens styrkor och svagheter (den är ju redan godkänd av studentens adviser, annars hade den inte fått läggas fram) utan det är mer en kontroll att uppsatsen är den det är. Det är en kontroll av fusk, inget annat.

Det måste även tilläggas att opponenten ("reader") på mitt universitet är alltid en professor, lektor eller likvärdig fakultetsmedlem. Ibland kan det vara en doktorand. Med andra ord ser vårt system här rejält annorlunda ut, och det skiftar naturligtvis från universitet till universitet. Jag är på ett ivy league-universitet och ibland verkar det vara anledning nog att göra allting rejält krångligt.

Här tar det två terminer att skriva kandidatuppsatsen (senior thesis) så den är oftast rejält mycket större än svenska kandidatuppsatser (i alla fall om jag jämför min egen svenska C-uppsats från 1998 med mina elevers amerikanska senior theses år 2014).
 
Missförstå mig rätt nu. Utvärderingsformuläret handlar till stor del inte om uppsatsens styrkor och svagheter (den är ju redan godkänd av studentens adviser, annars hade den inte fått läggas fram) utan det är mer en kontroll att uppsatsen är den det är. Det är en kontroll av fusk, inget annat.

Det måste även tilläggas att opponenten ("reader") på mitt universitet är alltid en professor, lektor eller likvärdig fakultetsmedlem. Ibland kan det vara en doktorand. Med andra ord ser vårt system här rejält annorlunda ut, och det skiftar naturligtvis från universitet till universitet. Jag är på ett ivy league-universitet och ibland verkar det vara anledning nog att göra allting rejält krångligt.

Här tar det två terminer att skriva kandidatuppsatsen (senior thesis) så den är oftast rejält mycket större än svenska kandidatuppsatser (i alla fall om jag jämför min egen svenska C-uppsats från 1998 med mina elevers amerikanska senior theses år 2014).

Ja, då är det ju inte jämförbart alls. Opponenten här är en medstudent, som inte utvärderar, betygsätter, kollar fusk eller nånting sådant. Examinatorn däremot är disputerad, och gör allt det där. Noga räknat så är opponeringen en del av uppsatskursen, och hur den görs vägs in i betygssättningen. Handledaren godkänner inte uppsatsen, tvärtom är det viktigt att handledaren inte är examinator, utan det ska vara en oberoende lärare som är examinator. Hos oss får man inte handleda sista veckan innan uppsatserna ska lämnas in, så det är garanterat så att ingen handledare har läst, än mindre godkänt, den uppsats studenten lämnar in. Om den blir godkänd eller inte bestäms efter framläggningen, av examinatorn.

Om era studenter skriver kandidatuppsatser i två terminer på heltid, hur länge håller de på med mastersuppsatserna då??
 
@Jerseyite kandidatuppsats motsvarar väl bachelor thesis? Senior thesis är nog något annat (magister/master)? Men det är lång tid ändå. I Sverige skriver man en masteruppsats under en termin, en kandidat på en halv.
 
@Trani nej en senior thesis är samma sak som bachelor thesis. En magister är rimligen en master's thesis (tror jag i alla fall - @Mabuse vet bättre än jag: kom det inte någon nyförordning för några år sedan i Sverige med Masterutbildningar som är separata från magisterprogram? Eller har jag drömt det?). På mitt universitet skrivs senior thesis över två terminer samtidigt som studenten har reducerad kursbörda: med andra ord räknas skrivandet som en separat kurs. Vanlig kursbörda är fyra kurser per termin. Senior year är kursbördan reducerad till tre och på vissa institutioner två kurser.

Roligt att det är så annorlunda mellan länderna! Å andra sidan skiftar det väldigt från universitet till universitet här: jag har en kompis vars kandidatexamen är från Berkeley och hon behövde inte ens skriva en kandidatuppsats (honors thesis/senior thesis), hon fick sin BA ändå. På mitt universitet får du inte din kandidatexamen om din senior thesis inte blir godkänd; du kan ha A i alla kurser och ändå inte få ut din examen.

För att svara på din fråga, Mabuse, så skiftar det väldigt från universitet till universitet. Jag skrev ingen master's thesis här eftersom doktorsutbildningen innefattar en master (tre års kurser plus femton (15) separata examina men ingen specifik masteruppsats), men de av mina kollegor som har gått separata masterutbildningar (MA/MSc/MArch) har utbildningen varat i minst två år (ofta tre) och sista året är 75-100% research och skrivande med 0% kursbörda.
 
Aha @Jerseyite då menar du inte att en kandidat (senior/bachelor) skrivs under två terminer heltid, utan man läser kurser parallellt?

Master och magister är olika stora: master heltid under en hel termin (30 poäng) medan en magister skrivs på halva tiden (15 poäng). De är på samma nivå och jag vet faktiskt inte vad som skiljer dem åt mer än storleken. Vet att man kan skriva båda dock.
 
Precis, @Trani . I USA läser du i stort sett alltid tre, fyra eller fem kurser samtidigt och har alla tentamina samtidigt (exam period). En del kurser, framförallt i humaniora och social sciences, kräver ett litet research paper på 5-30 sidor, så har man "otur" och väljer sina kurser dåligt kan man skriva fyra uppsatser samtidigt.

Eftersom senior thesis består av mer fristående research (det är trots allt studentens egen "forskning") reduceras kursbördan under senior year. Det blir alltså i stort sett så att man gör research och skriver halvtid, och läser en annan kurs halvtid parallellt. En del studenter är smarta nog att välja en kurs som kan hjälpa till, research-mässigt, men mina studenter i år har redan läst alla kurser som finns (påstår de) och har därför valt en kurs som de aldrig skulle läst i annat fall: grundkurs i rymdfysik, typ, för en student vars senior thesis handlar om Rom under senantiken. :)
 
Aha @Jerseyite då menar du inte att en kandidat (senior/bachelor) skrivs under två terminer heltid, utan man läser kurser parallellt?

Master och magister är olika stora: master heltid under en hel termin (30 poäng) medan en magister skrivs på halva tiden (15 poäng). De är på samma nivå och jag vet faktiskt inte vad som skiljer dem åt mer än storleken. Vet att man kan skriva båda dock.


Jag är förvirrade gällande detta! Jag trodde att det som skiljde en master från en magister var annat än storleken på själva uppsatsen. Att en master är två års studier och en magister enbart ett år, men jag trodde att själva uppsatsen var likvärdig och på 30 hp. Kan någon av er som arbetar inom universitetsvärlden förtydliga kanske? :)
 
och har alla tentamina samtidigt (exam period).
:eek: Vad är poängen med det egentligen? Låter bara som tortyr som dessutom uppmanar till riktigt kass studieteknik (paniktrycka in i sista stund). Vetefan om jag hade lyckats plocka mina högskolepoäng om det hade varit upplagt så här. Borde bli jobbigt för de som rättar också, att få ett megalass i slutet av varje termin?
 
:eek: Vad är poängen med det egentligen? Låter bara som tortyr som dessutom uppmanar till riktigt kass studieteknik (paniktrycka in i sista stund). Vetefan om jag hade lyckats plocka mina högskolepoäng om det hade varit upplagt så här. Borde bli jobbigt för de som rättar också, att få ett megalass i slutet av varje termin?
Min sambos universitet har samma upplägg och det är ju ett helvete alltså. Missar du dessutom en eller två tentor så ligger på de på nästa tentaperiod - när du har nästa omgång tentor. Som upplagt för att studenterna ska misslyckas och inte lära sig något.
 
@niphredil jag känner mig stressad bara av att föreställa mig det. Usch. Det känns ju som att tanken är att det ska vara skitsvårt. Sålla agnarna från vetet liksom. Men urvalet blir ju helgalet.
 
@niphredil jag känner mig stressad bara av att föreställa mig det. Usch. Det känns ju som att tanken är att det ska vara skitsvårt. Sålla agnarna från vetet liksom. Men urvalet blir ju helgalet.
Ja, min sambo känner likadant, därför har han haft mycket som släpar. Fullkomligt opedagogiskt och precis som du säger så känns det som att man vill göra det så svårt som möjligt - tyvärr innebär det ju att folk panikpluggar i slutet och sedan minns noll och ingenting av vad de läst.

Vansinnigt oavsett och alla jag talar med här blir helt ooo:iga och aaaaah:iga när jag förklarat hur vi har det på svenska universitet.
 
Master och magister är olika stora: master heltid under en hel termin (30 poäng) medan en magister skrivs på halva tiden (15 poäng). De är på samma nivå och jag vet faktiskt inte vad som skiljer dem åt mer än storleken. Vet att man kan skriva båda dock.
Det här skiljer sig åt inom olika kurser/traditioner. Magister kan mycket väl vara 30 hp uppsats på, tidigare var det så eftersom man hade 15 hp på kandidatnivå. Jag tycker inte att det känns som om master (2 år) riktigt har satt sig ännu i Sverige, till stor del eftersom det är få branscher som efterfrågar en master vilket leder till lågt söktryck. Många masterutbildningar erbjuder därför en "smitväg" som gör att man kan skriva en masteruppsats termin 2 istället för termin 4 och välja att ta ut en magister om man upplever att det blir långt. Frågan är då hur man ska bedöma den, man borde ju inte kunna nå upp riktigt till högsta nivåerna när man gått ett år för lite.

Mycket tyder dock på att magisterexamen kommer att tas bort inom de närmaste åren. Frågan är bara för vilka det verkligen lönar sig att gå en tvåårig master, just nu ser det inte ut som det ökar chanserna att få jobb så där nämnvärt i ett antal branscher.
 
Jag är förvirrade gällande detta! Jag trodde att det som skiljde en master från en magister var annat än storleken på själva uppsatsen. Att en master är två års studier och en magister enbart ett år, men jag trodde att själva uppsatsen var likvärdig och på 30 hp. Kan någon av er som arbetar inom universitetsvärlden förtydliga kanske? :)

På min masterutbildning (på LiU, ämne etologi) skrev vi masteruppsats på 60hp.
 
Mycket tyder dock på att magisterexamen kommer att tas bort inom de närmaste åren. Frågan är bara för vilka det verkligen lönar sig att gå en tvåårig master, just nu ser det inte ut som det ökar chanserna att få jobb så där nämnvärt i ett antal branscher.

Vill man bli civilingenjör, som tidigare var 4,5 år och inte innehåll en kandidat, numer måste man läsa en Master, men om jag förstått det rätt så söker man fortfarande hela programmet på en gång snarare än en separat master även om det säkert går att byta där i och med att man faktiskt tar en kandidat efter tre år.
 
:eek: Vad är poängen med det egentligen? Låter bara som tortyr som dessutom uppmanar till riktigt kass studieteknik (paniktrycka in i sista stund). Vetefan om jag hade lyckats plocka mina högskolepoäng om det hade varit upplagt så här. Borde bli jobbigt för de som rättar också, att få ett megalass i slutet av varje termin?

Ja, det är jobbigt. Man har midterms efter halva terminen så slutexamina är oftast inte jättestora prov. En del kurser har ett längre research paper istället för slutprov, men de flesta studenterna - i alla fall när de är freshmen och sophomores (år 1 och 2) - har fyra prov över en tiodagarsperiod med en veckas "reading period" dessförinnan. Det är jobbigt i båda ändarna. I år hade jag inga examina alls på mina kurser men däremot 24 research papers på 12-15 sidor stycket, plus en kort fyrasidorsuppsats. Det blir mycket att rätta under en kort tid. Det är dock värre för studenterna. Jag tycker synd om dem - som du säger är det nästinpå tortyr. Fy fanken vad de ser trötta ut. :(
 
Hur ser det ut på andra universitet och vad har ni / lärare / studerande för erfarenheter av seminarie-upplägg och framförhållning ?

Jag opponerade på masteruppsats i torsdags på min utbildning vid SLU. Schemat för redovisningarna kom ut sent på måndagen vilket innebar lite drygt 2 dagar för att läsa igenom och förbereda en opponering. Jag kommer garanterat ta upp det när jag gör kursutvärderingen för kursen, det är på tok för kort tid för att kunna hinna en grundlig genomgång tycker jag. (I mitt fall handlade uppsatsen dessutom om ett ämne som var relativt nytt för mig.)
Instruktionerna har dock legat ute sedan kursstart i januari.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp