Med caveat att jag är i USA och att systemet ser annorlunda ut här, men:
Det där är inte OK. Minst en vecka i förväg skall opponenten få uppsatsen i händerna samt schema, instruktioner och utvärderingsformulär. Är det en längre uppsats (men då är det nog inte en kandidatuppsats vi pratar om) måste tiden så klart justreras.
När jag lade fram min doktorsavhandling var den tvungen att ligga tillgänglig i två hela veckor mellan min kommittés "approval" och mitt "defense date". Kandidat- och magisteruppsatser följer samma procedur här även om ingen bryr sig. (Doktorsavhandlingarna brukar dock ha en lång svans av läsare som dyker upp för att kika på texten innan den lags fram. Det är den enda tiden under utbildningen som man känner sig viktig.)
Jag hade absolut noterat detta i kursutvärderingen, och dessutom - på ett vänligt sätt- bett kursansvarige att tänka på sina studenter och deras schemata i förväg nästa gang det är dags för opponering. Som professor blir jag förvånad att sådan information inte delades ut i början av kursen för att förhindra problem som dessa. I övrigt håller jag med @Mabuse .
Det är uppenbart stor skillnad på usa och sverige i den här bemärkelsen. Utvärderingsformulär?? Våra opponenter ska absolut inte utvärdera, det är lärarens roll. Opponentens uppgift är att skapa en bra diskussion kring uppsatsens styrkor och svagheter.
En doktorsavhandling är i Sverige otroligt mycket mer omfattande än en kandidatuppsats, det går inte att jämföra alls. Avhandlingen är resultatet av fyra-fem års heltidsarbete, kandidatuppsatsen skriver man på halvtid en termin. Det är ju därför självklart att avhandlingen är mer omfattande än kandidatuppsatsen, och en disputation är en mycket större affär än en uppsatsframläggning. För en erfaren forskare tar det minst ett par dagar att läsa en avhandling, en kandidatuppsats hinner man med på ett par timmar, och det går absolut inte att jämföra förväntningarna på en opponent på en disputation, med vad som förväntas av en student som opponerar på en kandidatuppsats.