Uppbindning av unghäst

K

kitty

Läste att man ska binda upp unghästar med uppbindningskroken högt upp. Min unghäst står och trixar med huvudet när hon är uppbunden. Har varit på väg och få grimskaftet över öronen. Hur binder ni upp era unghästar?
 
Sv: Uppbindning av unghäst

Min häst stod förut ofta och trampade i gången när hon var uppbunden. Hon trixade och kastade ibland med huvudet. Jag "började om från början" med henne. Gör så att du binder upp hästen och när h*n börjar slå med huvudet eller trampa tar du loss och leder hästen i grimskaft in i en tom box. Där går du runt, runt, runt med hästen några varv och sedan ut i gången igen. Bind upp hästen och pyssla eller borsta eller vad du nu ska göra. Om hästen börjar trampa igen så gör du om proceduren. Du behöver ofta inte gå in i boxen särskilt många gånger innan hästen förstår att det är en mysig plats att stå uppbunden på. Där blir h*n borstad, ompysslad och får stå still. Om h*n inte står still får h*n "jobba".
På min häst - som var ganska knuffig och stökig i gången till en början behövs nu inte ens kedjor att sätta fast med, nu står hon i gången still och snällt utan att sitta fast. För henne är detta en lugn stund där hon blir ompysslad och det gillar hon.
 
Sv: Uppbindning av unghäst

Om hästen kan få grimskaftet över nacken så har du för långt grimskaft. Säkerhet måste gå före allt annat.

Föregående inlägg ger bra tips om hur du kan få din häst att stå stilla.
 
Sv: Uppbindning av unghäst

Mina hästar binds i ringarna nere vid nosgrimman. Jag knäpper aldrig i de övre ringarna. De brukar vänja sig vid att stå på gången om man bara tränar det i tillräckligt långa stunder när de är i lagom fas för inlärning. Ingen häst lär sig något av att stå där i en timme första gången t.ex.

Jag ställer fölen på gången när de är ett par månader gamla. Börjar med ett grimskaft under hakan, sen knäpper jag fast dem i båda när de är mer vana att stå där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 485
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp