Uppbunden häst eller lös?

pigleton

Trådstartare
Hästen jag har hand om är rätt bänglig. Ska gärna kolla runt mycket och bryr sig inte så mycket om något är i vägen när hon kommer svängande med sitt huvud.

Har haft henne uppbunden på gången vid skötsel och hon är då väldigt irriterad. Skrapar med hoven, slänger med huvudet, surar när man borstar osv. Testade nu att ha henne "lös" dvs grimma på med grimskaft över halsen och då helt plötligt står hon still! Inget skrapande, inget surande, möjligen något steg ibland för att kolla runt lite. Hon nosar gärna på det mesta, som om hon liksom vill kolla in vad det är.

Poängen är iaf att hon är mycket mer lätthanterlig när hon är lös.

Har dock inte riktigt kommit fram till varför hon så mycket hellre står lös, klart det känns friare men ändå. '

Är det någon som har några teorier om varför, eller kanske har någon häst som uppträtt liknande.

Om hon inte är van att stå uppbunden så är det klart att det blir trist för henne. Plötsligt kan hon inte undersöka saker, hälsa på folk som går förbi, kika runt hörnet på saker som händer eller klia sig när hon vill. Då visar hon självklart sin frustration. Och till slut kan skrapandenna etc. bli en sysselsättning som hon gör för att fördröja tiden. Men antagligen är det först och främst ett sätt att berätta för dig att något inte är bra.

Min häst tycker inte heller om att vara bunden. När jag köpte honom var han väluppfostrad och var alltid bunden(travare). Men efter som att jag föredrar att alltid ha min häst lös så tycker han ju nu(snart 2 år senare) att det är jättetråkigt att bli bunden. Han skrapar inte, men han ibland prata med mig och man känner att han inte är nöjd med situationen.

Det man får göra om man absolut måste ha hästen uppbunden är att se till att den får sysselsättning. Det får inte bli tråkigt. Bind den tex. löst och se om den accepterar det bättre. Själv föredrar jag att ha hästen lös dock. Hur väluppfostrad han än är, så trivs han ändå alltid bäst så. Och det är det som spelar roll för mig.

Vet inte om man ska säga att hon är van att stå uppbunden eller inte. Förra vintern var hon ute på foder hos en tjej och då lär hon väl ha varit uppbunden vad jag vet.

Tänker fortsätta med att ha henne lös så mycket det går, eftersom hon trivs så och det fungerar bra i det lilla privatstall där vi håller till men samtidigt skulle jag vilja ha bort skrapandet de gånger hon måste stå uppbunden.

Tanken är ju att även barn ska kunna vara med och sköta henne och då lämpar det sig inte alltid med en lös häst.

Är ganska säker på att orsaken är att din häst känner sig mkt tryggare lös. Kom i håg att hästen är ett fluktdjur och att vara uppbunden i en smal stallgång kan vara svårt för vissa individer. Hon har ingen chans att kolla in olika saker, eller att fly om det skulle hända något "läskigt". Har du försökt att binda henne väldigt löst, så hon kan röra huvudet?

Min känsla är väl mest att hon tycker det är trist att sitta fast. Hon är lite rastlös av sig och tankarna för mig lite till ett barn med koncentrationssvårigheter.

När hon är lös försvinner dock det beteendet och hon står mer still än när hon satt fast.

Har inte provat med att binda lösare utan har använt de uppbindningar som finns i stallet. Ska testa, om inte annat för att det är intressant att studera hennes beteende.

Det har nog med att hon inte känner sig tvingad att stå still, utan hon ser det som ett val att stå still, därigenom väljer hon att stå still. Kanske just för att hon känner att du litar på henne när du har henne lös.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 265
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka