Uppdatering av FAQ och regler

MJLee

Trådstartare
Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar flytta tråden till Bukefalos så är de naturligtvis berättigade till det men det här känns som att det gäller majoriteten av bukefalister. Många bukefalister ser/har sett Buke som ett ställe där man tryggt kan öppna sig, skriva av sig även mycket privata funderingar, frågor och behov och råd om hjälp. Många av oss har glömt att vi är enbart gäster i Gunnars hus och att han som ägare, även äger allas inlägg och därmed är helt i sin rätt att bestämma om hur och var dessa inlägg ska placeras.

Ett aktuellt ärende gällde en Dagbokstråd som skrevs angående en mycket känslig privat natur och sedan utan tillfrågan från Dagboksförfattaren flyttades till det Allmänna forumet som en separat tråd. Syftet med Dagböckerna som det är skrivet idag är att författaren har just en privat dagbok man själv författar och där man själv modererar och styr diskussionen (och även raderar den om man vill, vilket man inte kan göra med trådar även om man är TS). Läser man reglerna för Dagböckerna så är det endast att de är av en privat karaktär och det vore önskvärt att det fanns ett tydliggörande när en Dagbok övergår till ett ämne av allmän karaktär som, enligt moderators beslut, övergår till en enskild tråd av allmän karaktär.

Stora sociala medier, tex Facebook, Twitter, Instagram har tydliga regler och det vore bra om Bukefalos följde deras beslut. Man kan som individ då välja vad man skriver och särskilt hur privat man kan vara, särskilt som Buke är ett öppet forum som kan läsas av alla. Jag vill inte gå inte på vgv tråden igen. Allas åsikter om den är vid det här laget uttjatat. Men, ge alla bukefalister ett betydligt mer klargörande FAQ och regler om vad som gäller och att det är Gunnars hus, inte användarnas. Ge gärna exempel på vad som kan komma att brytas ut och under vilka kriterier en Dagbok blir en allmän tråd. Mycket förvirring och tjafs skulle därmed försvinna. Tyvärr kanske även mer privata trådar men det är naturligt.

Ett reellt förslag är att om ämnet anses övergå till ett ämne av allmänt intresse en moderator startar en ny tråd och skriver i den andra tråden varför det gjorts och att diskussionen bör flyttas dit. Dagboksförfattaren kan därefter bestämma själv om hen vill radera inlägg och sin dagbok eller inte.
 
Tråden du nämnde rapporterades och en moderator tog ett lite för snabbt beslut om att flytta den från dagbok. Moderatorn ändrade sig sedan och lade tillbaka den.
Efter det valde trådstartaren att helt radera tråden, vilket jag tycker är synd, men något som är möjligt att göra under Dagbok.

Normalt skall inte trådar flyttas från dagbok om det inte är väldigt uppenbart att de placerats fel. Jag tror inte det skett många gånger. De uppenbara felpostningarna var också fler förr när det hette Bloggar.
Några gånger har nog trådar i stället låsts då de inte ansetts passa där.
 
Tråden du nämnde rapporterades och en moderator tog ett lite för snabbt beslut om att flytta den från dagbok. Moderatorn ändrade sig sedan och lade tillbaka den.
Efter det valde trådstartaren att helt radera tråden, vilket jag tycker är synd, men något som är möjligt att göra under Dagbok.

Normalt skall inte trådar flyttas från dagbok om det inte är väldigt uppenbart att de placerats fel. Jag tror inte det skett många gånger. De uppenbara felpostningarna var också fler förr när det hette Bloggar.
Några gånger har nog trådar i stället låsts då de inte ansetts passa där.
Moderatorn ändrade sig först efter väldigt långt tid skulle jag säga. Efter upprepade påtryckningar från flera användare.
 
Tråden du nämnde rapporterades och en moderator tog ett lite för snabbt beslut om att flytta den från dagbok. Moderatorn ändrade sig sedan och lade tillbaka den.
Efter det valde trådstartaren att helt radera tråden, vilket jag tycker är synd, men något som är möjligt att göra under Dagbok.

Normalt skall inte trådar flyttas från dagbok om det inte är väldigt uppenbart att de placerats fel. Jag tror inte det skett många gånger. De uppenbara felpostningarna var också fler förr när det hette Bloggar.
Några gånger har nog trådar i stället låsts då de inte ansetts passa där.
Men du har inte märkt av att klimatet här inne har förändrats såpass att många inte vågar skriva öht? Det är ju oenighet mellan användare och moderatorer om hur reglerna ska tolkas, det bör ju göras bättre väl?
 
Vad jag vill ha fram är att det är @Gunnar forum, att det är han som äger det och att alla användare är gäster här. Det borde reflekteras bättre i FAQ och regler.
 
Kanske vore det en idé att alla moddar får klarare regler kring just det där med ämnesflyttande från dagbok till allmänt och vad som är värt att bryta ut och inte. Det mesta som bryts ut (med några få undantag) dör ut direkt = knappast ett allmänt intressant ämne.

Just i fråga om dagböcker borde det vara väldigt tydliga regler för om något ska flyttas kan jag tycka och kanske då inte enbart på eget bevåg från modhåll.
 
Kanske vore det en idé att alla moddar får klarare regler kring just det där med ämnesflyttande från dagbok till allmänt och vad som är värt att bryta ut och inte. Det mesta som bryts ut (med några få undantag) dör ut direkt = knappast ett allmänt intressant ämne.

Just i fråga om dagböcker borde det vara väldigt tydliga regler för om något ska flyttas kan jag tycka och kanske då inte enbart på eget bevåg från modhåll.
Just dagböcker borde användaren som startade det få välja att dennes inlägg inte kommer med.
 
Hade detta legat i en annan tråd hade inläggen som ansetts vara intressant för diskussion brutits ut och flyttats till aktuellt forum. I det här fallet togs hela, inklusive en, enligt mig, ganska personlig trådstart, iväg till allmänt. Det kan jag nog tycka är rätt taskigt.
 
Om det var oklart för moderatorerna tidigare, anser jag det nu vara rätt klart vad som gäller. Trådar skall normalt sett inte flyttas från Dagbok.

Problemet är väl om trådar läggs där inte för att det är en dagbokstråd/blogg utan för att TS vill ha full möjlighet att helt styra diskussionen. Det blir lite konstigt.

Men normalt är det väl uppenbara saker som radannonser, solklara frågor om hur man skall hantera sin häst ex.vis. som kan flyttas. Det är mycket svårt och inte vettigt att försöka sig på regler på detaljnivå.
Ni måste lita på att vi gör vettiga bedömningar. Ibland kommer vi göra fel och då är det bra om ni hör av er så att vi uppmärksammas på det och kan bättra oss.
 
Hade detta legat i en annan tråd hade inläggen som ansetts vara intressant för diskussion brutits ut och flyttats till aktuellt forum. I det här fallet togs hela, inklusive en, enligt mig, ganska personlig trådstart, iväg till allmänt. Det kan jag nog tycka är rätt taskigt.
Kan vi avsluta diskussionen om den specifika tråden nu. Den skulle inte ha flyttats, misstaget åtgärdades. Vad jag förstår ganska snabbt också. Vi måste få göra fel ibland. Nu är det rättat. Inget att diskutera mer anser nog jag.
 
Hoppas det var sista gången det skedde ett så här stort misstag. Jag tycker inte att något från dagbok ska lyftas ut.
Som sagt lägg ner, det var inget stort misstag.

Om dagboken skulle bli en plats dit man tar diskussioner för att slippa moderatorer och kunna rensa hej vilt efter eget tycke kommer den inte bli långvarig i sin nuvarande form.
 
Jag röstar för att plocka bort dagboken helt så slipper det här vara ett bekymmer.
En diskussion för någon är inte det för en annan. Sen om ämnet dras vidare så är det ju upp till den som skrivit inlägget att besvara kommentarerna eller inte.
 
För att vi pratar med varandra. Och jag skickade vidare dina svar till mig till @kimmis87 så hon vet vad du skrev till mig.
Ingen speciellt trevlig ton heller tycker jag. Och nu gjorde du ju fel. Så min rapportering var rätt.
Jag tycker faktiskt inte att det var så fel :) men mitt största fel var att jag inte kollade med @kimmis87 innan.
Jag blev jätteförvånad över den starka reaktionen för jag uppfattade inte TS som känslig eller privat utan jag såg (efter rapport) en jättebra tråd som handlade om studievägledning och tänkte att "ja, rapporten är rätt på det, det här har ju verkligen allmänintresse".

Men som du säger, det en uppfattar som en diskussion kanske inte uppfattas så av någon annan och vad som ses som privat eller känsligt blir det också delade meningar om. :)
 
Jag tycker faktiskt inte att det var så fel :) men mitt största fel var att jag inte kollade med @kimmis87 innan.
Jag blev jätteförvånad över den starka reaktionen för jag uppfattade inte TS som känslig eller privat utan jag såg (efter rapport) en jättebra tråd som handlade om studievägledning och tänkte att "ja, rapporten är rätt på det, det här har ju verkligen allmänintresse".

Men som du säger, det en uppfattar som en diskussion kanske inte uppfattas så av någon annan och vad som ses som privat eller känsligt blir det också delade meningar om. :)

Det finns ju i talandets stund redan 2 aktiva trådar om just den biten ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 612
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 950
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 092
  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 773
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp