Uppfödning?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare jessie90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 948
Sv: Uppfödning?

Du läser på massor, så du vet vad du ger dig in på. Först och främst.

Sen måste du vara med i en kattklubb som är ansluten till SVERAK eller IDP.
Jag är med i SVERAK, så jag drar deras priser.

Du ska ha ett stamnamn (får ta 2 kullar utan, men det är bara ondöigt), kostar 1500:-.
Då får du också med alla regler du måste följa och vilka skyldigheter du har som uppfödare gentemot köpare.
Ett råd är att ha kontakt med en erfaren uppfödare, som du kan bolla frågor och idéer emot, det är inte lätt att föda upp. Mycket kan gå fel.

Du måste ha en rastypisk hona och ha koll på linjer och annat inom den rasen du är intresserad av, samt se till att hon är testad mot det som finns och som hanens ägare kräver.

Prismässigt ligger en kull på kanske 10-15 tusen att ta fram, beroende på parningspris och hur det går. Komplikationer ökar förstås priserna, men se till att ha minst 10.000:- tillgängligt under dessa månader.

Det är jättesvårt att kortfattat berätta om det, men det viktigaste är kunskap och/eller nån erfaren att nå om det är nått.

Senast ändrad:

Ska/Får man regetrera ett stamnamn innan första katt kullen är född?

Självklart. Det gjorde jag. Med tanke på att det kan ta tid innan du hittar ett som blir godkänt, så är det bättre att vara tidigt ute.

Britter. Men min uppfödning ligger nere nu, då min stamhona är lite för het i humöret och hennes dotter har en knädefekt som är ärftlig. Så jag har 2 kastrater bara.
Vad för ras är det du vill föda upp?

Norsk skogs katt tror jag. Jag har en perser nu, men han är kastrerad. Vilken ras skulle du reckomendera till en nybörjare? Jag har haft katter i hela mitt liv. Men aldrig någon kull. Har lånat massor av böcker på biblan.

Du bör ju välja en ras som du tycker mycket om, som du brinner för! Avel är avel, det är nog ungefär lika lätt/svårt oavsett vilken ras man väljer. Man måste vara lika noggrann oavsett.

Om du ska börja med en ny ras så krävs det ju att du gillar rasen ifråga. Du måste också lära dig standarden ordentligt, så du kan skilja ur bra individer från mindre bra individer. Besök på utställningar, bilder och uppfödare är bra att åka runt till/titta på. Det är ju inte bara att köpa första bästa hona och sätta igång. Ha inte brått i början, är du helt ny på rasen så leta tills du hittar en uppfödare du trivs ihop med och som kan hjälpa dig med katten, val av hane, hur du gör under dräktighet och förlossning.
När jag köpte min första hona, så hittade jag en uppfödare som numera är min mentor. Vi har regelbunden kontakt (inget krav förstås) och hon har hjälpt mig med allt. Det är så man lär sig.

Ett bra altenativ är att bli fodervärd åt en hona. Då får man uppbackning från en kunnig uppfödare och lär sig massor (och hinner skaffa kontakter som underlättar massor) innan man ska ta helt eget ansvar för sin uppfödning. Att börja med en ovanlig ras (som jag gjorde) är både dyrare och svårare eftersom man måste börja direkt med importer och parningar utomlands. Med skogisar är ju det inget problem.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 076
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka