Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Röntgat har de ju gjort och inte hittat något, kontraströntgen har inte varit på tal eftersom de inte hittat något hål som går djupare. Men jag tror också att man skulle behöva öppna mer om man nu ska göra något mer. Vi får väl se om vi kan lyckas locka ut bakterierna ändå eller om vi måste åka ner till Ultuna och göra större ingrepp.
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Fast det är skillnad på sårvätska och var. Är det sårvätska behöver det ju inte vara ett tecken på att det finns bakterier. Angående gipset så är det viktigt att det inte blir någon "bulle" som sedan trycker när hästen sätter ner hoven. Man kan tom göra så att det buktar in lite så det inte trycker när hoven vidgar sig och sjunker närmare marken. Framfall behöver du inte oroa dig för med ett så litet sår och gipset stödjer ju ändå. Det var så jag menade :). Lycka till med pållen!
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Ja, det är mer sårvätska än var (som jag tolkar det). Det är gult men inte mycket och inte segt flytande (så som var brukar se ut).

Ang. gipset så förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna bli en "bulle", det är ju så slaskigt när man lägger på det att det formar sig helt efter hoven. Men det är klart om man lägger för tjockt just vid såret kan det nog börja trycka. Tyvärr är min häst så tung att ha på tre ben så, så fort vetrap bandaget är på måste jag ställa ner hennes fot och då har det ju inte hunnit torka och formar sig efter trycket :idea:. Framfall är jag inte heller så orolig för, speciellt inte i det här skedet, nu känns det viktigaste att skydda det från bakterier.

Fast jag måste bara tillägga att vi naturligtvis har gjort alla hältkontroller UTAN gips och då kan det ju inte trycka ;). Men smärtan kanske kan ligga kvar... :confused:
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Jag är så lycklig!!! :banana::banana::banana:

Omslaget med kreolin och blister togs av idag. Det hade spruckit upp bölder på flera ställen vid kronranden och hon var helt ohalt. När vi sedan slagit på en sko med brodd i såg det ännu bättre ut. Dock väldigt stel i knä och höftled, men det är ju inte så konstigt efter så lång boxvila. Fick på en hel sula, faktiskt just en sådan buffersula som det diskuterats här på forumet, fylld med en bomullstuss dränkt med kreolin för att skydda ingångshålet ytterligare. Det hade annars torkat ut helt nu. Hoppas sulan fungerar bättre för oss än för Alexandra_W... Annars får jag väl byta till vanlig snösula om några dagar, då har kreolin fått skydda ett tag till i alla fall.

Tänk så skönt att slippa detta trassel. Glädjen var stor när hon släpptes ut till sin längtande kompis.

Jag blir däremot rätt bekymrad att man inte kan få sådan här hjälp hos en veterinär. Hur länge skulle hon ha behövt stå på boxvila med foten i gips innan bölderna kom ut??:crazy: Kostnaden för alternativare var dessutom knappt en bråkdel av klinikfakturorna (även om jag också förstår att man inte kan jämföra så rakt av).

Hur som helst slutet gott, allting gott!! :bump::bump:
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Grattis får man väl säga! Hovböld är väl mycket bättre än alternativen.
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Tackar! Det känns som det här var det absolut bästa scenario jag kunde önska mig. Nästan för bra för att vara sant, man får hoppas att det inte ligger något lurt och väntar framöver... Jag har haft så mycket trassel med mina hästar att jag är mycket försiktig med att ropa hej! Men nu kunde jag inte hålla mig. ;)
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Vad skönt! Hoppas hon är helt ok snart!
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

Ja, tack! Hon är nu rätt svullen kring kotan efter blistringen men annars är hon pigg och glad och framför allt, ohalt. Vi ska promenera och skritta tills svullnaden har lagt sig men sen ska träningen ta fart igen. :)
 
Sv: Uppgiven, less och allmänt rådvill!

hej
jag är desperat behov av kreolin till min tävl.häst som har enorma hovproblem ,fransk travare han har 2-3 hovsprickor på varje framhov,kan ej få tag på det här som jag bor:confused: ,södra dalarna, kan jag få tips var jag kan få tag på det eller kan du sälja lite till mig om du har kvar snälla:p:love:
sanna
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 081
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Tänkte att det finns massa smarta människor här inne när man själv står och funderar. Min häst har sedan vi klippte henne i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 816
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ungefär som trådtiteln säger. Betty är sjuk och varit sedan 21 oktober. Då började det med att hon kräktes och ville ut frekvent...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 669
Senast: Monifa
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp