uppjagad hund

Love_Ireland

Trådstartare
Idag så när jag var ute och gick med min hund(Coton de tulear tik) i koppel så hoppar en stor rottweilwer (hane)ur trädgården till ett av husen vi alltid går förbi.

Han biter/naffsar henne i nacken och får tag på lite päls där bak med .
Min hund blir ju livrädd, skakar och skäller smatidigt jag har henne i famnen.

Så klart kommer ägaren ut direkt då han hör detta oväsandet .Och tar tag i sin egna hund!

Nu är min hund redan lite rädd för hundar redan men kan detta ha blivit värre och satt sig i psyket på henne ?
 
Sv: uppjagad hund

gick samma runda med min hund idag och gick förbi samma ställe det som hände igår.
Vist hon skällde och vägra gå framåt. jag satte mig på huk och kalla på henne till slut gick hon framåt.
Så tålamod har jag till henne. Vill ju inte hon ska vara rädd för att gå förbi det huset
 
Sv: uppjagad hund

Jag vet inte hur din hund har påverkats av situationen, men har en annan kommentar... :D

Nästa gång en liknande situation händer tror jag inte att du ska lyfta upp henne i famnen. Det får henne att känna sig fast och den läskiga situationen förstärks, dessutom blir den andra hunden ännu mer stressad och ivrig att hoppa upp på dig för att få tag i hunden. Ställ dig hellre emellan och mota bort den andra hunden. De allra flesta hundar kan NEJ eller GÅ HEM och reagerar om man ger kommando med stark röst...

Om din hund fortsätter vara rädd för att gå förbi huset kan du kanske knacka på och fråga om ägaren till hunden kan vara ute med hunden kopplad så att du kan gå förbi några gånger? Då kanske rädslan släpper?
 
Sv: uppjagad hund

Jag vet inte hur din hund har påverkats av situationen, men har en annan kommentar... :D

Nästa gång en liknande situation händer tror jag inte att du ska lyfta upp henne i famnen. Det får henne att känna sig fast och den läskiga situationen förstärks, dessutom blir den andra hunden ännu mer stressad och ivrig att hoppa upp på dig för att få tag i hunden. Ställ dig hellre emellan och mota bort den andra hunden. De allra flesta hundar kan NEJ eller GÅ HEM och reagerar om man ger kommando med stark röst...

Om din hund fortsätter vara rädd för att gå förbi huset kan du kanske knacka på och fråga om ägaren till hunden kan vara ute med hunden kopplad så att du kan gå förbi några gånger? Då kanske rädslan släpper?

Bra tips..
Jag får se hur hon reagerar imorgon när vi går förbi där igen. iför sig kallade jag på henne 3 gånger så kom hon till mig och då var det inga problem att gå förbi där men jag tar en dag i taget med henne nu.
jag ska tänka på det till nästa gång
 
Sv: uppjagad hund

Gick samma runda idag med hunden och förbi samma hus då gick hon förbi de utan problem . lite spänd men inget tvärande eller så. utan hon gick förbi helt enkelt
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 128
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 211
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 202
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 128
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp