Upprepade inflammationer

Wera

Trådstartare
Min ponny (16 år) har haft upprepade inflammationer i bakbenen sedan jag köpte honom för 1.5 år sedan. Vad jag vet hade han även inflammation i bakknäna minst en gång 2009.

Först hade han kotledsinflammation båda bak. Var fräsch efter en behandling, 8 månader senare oren igen, knäledsinflammation båda bak. Fräsch efter en behandling. 6 månader senare (idag) känns han oren igen och ska in till klinik om 3 dagar.

Han är röntgad UA i hovar fram (kollad för fång) och röntgad UA i knäna bak.

Jag tvivlar på att det är min ridning som gör han halt. Jag rider på varierade underlag, sällan på mjukt. Mycket hårt (grus, skogsstigar och lite asfalt) och rider sällan på böjt spår (ridbanan en gång i månaden?) och väldigt, väldigt kravlöst. Aktivare skogsmulle som hålls igång 4-6 dagar i veckan.

Någon som haft häst med upprepade inflammationer som vet varför hästen fått inflammationerna? Det är ju en sekundär "skada".

Han är kollad av massör som hittade låsningar i bogen och rumpan men efter senaste kollen hade han inget särskilt att anmärka på.

Jag hoppas vi ska finna något hos veterinären, vill helst inte behöva åka därifrån med ytterligare behandlad inflammation. Hade tänkt låta hans kotor röntgas bak och fram bla.

Vill veta VARFÖR han blir halt...
 
Kravlöst är inte alltid rätt för vissa hästar. Min egen unghäst verkar tex inte hålla för att ridas "kravlöst", han måste ha hjälp med att gå i en korrekt form/balans så att han belastar sina leder rätt.
Så, din häst kanske går och "slarvar" för mycket, kanske vrider bakbenen när han går eller så.
 
Har du åkt till samma klinik varje gång? I så fall kanske det kan vara bra att byta och få lite nya ögon och infallsvinklar på problemet!
 
Jag har gått till två olika kliniker men de senaste gångerna till samma. Den andra tyckte jag inte om och de kunde inte ens hitta vart hältan var...

Ja jag har också tänkt på att det kan vara att han inte jobbar igenom hela kroppen. Han brukar vara lite lat och fuskar. När han blir bra igen hade jag tänkt börja börja rida för instruktör ibland eftersom det var så länge sedan för mig (för att få honom att jobba i rätt form och aktivera bakbenen)
 
En del skador beror på hur hästens exteriör ser ut. Har de t.ex. svaga bakknän kan man träna upp det - ibland. En bra veterinär borde kunna ge råd om övningar - men först måste ju ponny vara ok.

Lite som Skuggi är inne på kan skador uppkomma både av för hårt arbete och för lite arbete. Så att ta hjälp av en bra instruktör kan vara ett sätt att få honom hållbarare.

Är ponnyn skodd både fram och bak och är du säker på att du har en bra hovslagare? Är den överviktig? Det plus sadel kan också vara värt att titta på.
 
Eftersom ponnyn är genomgången på två olika kliniker och problemen ändå är kvar, så skulle jag be en erfaren och skicklig alternativbehandlare undersöka ponnyn också. Massörer är trevligt, men faktum är att det finns behandlare som har bredare kunskap än massörerna.
 
Ponnyn är skodd fram och bak. Har en utbildad hovslagare som är en av de få utbildade här omkring. Jag ska prata med honom vid nästa skoning ang ringsko för läst gott om det på hästar med knäproblem?

Alternativbehandlare - med laser och sådant menar du då? Finns knappt någon här men jag kollade lite på det förr.

Sadeln han hade vid första hältan satt dåligt men har idag en utprovad sadel.

Han är lite överviktig - vilket veterinären alltid sagt att jag ska banta ner honom. Vilket jag gjorde vid första hältan ganska rejält men han blev halt igen ändå och nu efter bete är han lite överviktig igen men inte på värsta vis tycker jag. Han äter enbart hö och mineraler.
Kan inte begränsa han hur mkt som helst (ska han vara "normalvikt" äter han 6-7 kg max) för han blir riktigt otrevlig att hantera när han är hungrig plus att han måste gå ensam.

Om han blir halt av min ridning skulle det vara att han inte trampar igenom med bakbenen tillräckligt. Jobbar i "slarvig" form. Han vrider inte hovarna vid nedtramp. Men måste man rida hästen i form/få han att trampa ordentligt VARJE ridpass då?
 
Om han blir halt av min ridning skulle det vara att han inte trampar igenom med bakbenen tillräckligt. Jobbar i "slarvig" form. Han vrider inte hovarna vid nedtramp. Men måste man rida hästen i form/få han att trampa ordentligt VARJE ridpass då?
Beror säkert på vad som är problemet. Jag kan tänka mig att det i många fall kan räcka med att man under en period är väldigt noga med att jobba korrekt så att hästen sätter rätt muskler och blir stark på rätt ställen. Ofta "upptäcker" de själva att det är trevligare att röra sig så, och då kan det nog sedan underhålla sig lite själv, så att man inte behöver rida exakt korrekt vartenda ridpass. Om den hållit tills den är såhär pass vuxen så tror iaf inte jag att det är något som måste ridas exakt rätt exakt varje pass resten av hästens liv.
 
Beror säkert på vad som är problemet. Jag kan tänka mig att det i många fall kan räcka med att man under en period är väldigt noga med att jobba korrekt så att hästen sätter rätt muskler och blir stark på rätt ställen. Ofta "upptäcker" de själva att det är trevligare att röra sig så, och då kan det nog sedan underhålla sig lite själv, så att man inte behöver rida exakt korrekt vartenda ridpass. Om den hållit tills den är såhär pass vuxen så tror iaf inte jag att det är något som måste ridas exakt rätt exakt varje pass resten av hästens liv.

Ja det har du iof rätt i! Tack för svaret :)

Hur länge får han vila från arbete efter konstaterad hälta.

Han har fått vila på box ett dygn, sedan sjukhage/eller vanlig hage med lugna kompisar (han är lugn och rör sig inte onödigt vilt i hagen). Vilat med skrittpromenader för hand i två-tre veckor, återbesök UA och skrittats uppsuttet 30-40 min, utökat vartefter. Jag har följt veterinärens igångsättningsschema PLUS lagt på ytterligare veckor. Om veterinären sagt skritta en vecka, har jag skrittat två veckor. Börja galoppera om två veckor, så har jag gjort det om fyra veckor. Har tagit det lugnt i början.
 
Alternativbehandlare - med laser och sådant menar du då? Finns knappt någon här men jag kollade lite på det förr.
Det finns många olika metoder som används av alternativbehandlare. Den jag anlitar jobbar huvudsakligen med akupunktur. Men egentligen är metoden av underordnad betydelse. Veterinärer och alternativare jobbar ofta med lite olika saker, jämfört med varandra. En skicklig alternativbehandlare kan ofta identifiera andra problem än vad veterinärerna hittar. Sen är nästa steg att också hitta rätt behandligsform.

Många alternativare åker runt i landet. Kolla bland hästfolk runtomkring ifall de har någon att rekommendera.
 
Min förra häst hade knäledsinflammation och sattes igång efter vet. ord. vilket var alldeles för snabbt.
Innflammationen kom tillbaks direkt. Han vilade i minst 4 månader och sattes sedan igång väldigt försiktigt i ett par månader med bara skritt. Sen höll han i 6 år till jag fick ta bort honom pga av andra orsaker.
 
Var till veterinären här om dagen.
Han är INTE halt på böjprov. Sprang fint på volten.

Bara matte som är lite nojig och tror han är halt direkt. Men han var stel vänster bak (där han varit mest halt och han är svagare i vänster) :)

Lika bra att få han kollad så jag kan känna mig säker när jag rider han :)
 
Var till veterinären här om dagen.
Han är INTE halt på böjprov. Sprang fint på volten.

Bara matte som är lite nojig och tror han är halt direkt. Men han var stel vänster bak (där han varit mest halt och han är svagare i vänster) :)

Lika bra att få han kollad så jag kan känna mig säker när jag rider han :)
Kan vara bra kanske att träna upp det där bakbenet från marken då, kan vara för mycket belastning med ryttare om de behöver träna upp något specifikt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 255
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 479
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp