Jag är jobbsökartagen och känner att jag nästan är desperat efter ett jobb nu...
Jag har sökt en hel bunt, och de flesta är tillsvidareanställningar. Även en del längre vikariat har jag sökt. Självklart vill jag ju helst ha en tillsvidareanställning, men om jag skulle bli erbjuden ett vikariat blir jag lite fundersam. Överallt när jag försöker googla så står det att ett vikariat kan man inte säga upp (i princip). Så nu är ju jag livrädd att skriva på ett vikariat på t.ex. 1 år, och så efter x antal månader dyker DET drömjobbet upp och jag har en bra chans att få det. Då kan jag alltså inte säga upp mitt vikariat, utan jag får vackert stå på perrongen och se när mitt drömjobb försvinner i fjärran?
Förstår att det kanske är skillnad på vilket kollektivavtal företaget är anslutna till (om dom är det), och det vet ju inte jag förrän jag fått ett jobb. Men gissar nån av de stora (typ Unionen), men själv är jag medlem i GS (Grafiska). Pratade med en bekant som själv jobbar (och anställer mycket) inom hotell, och hon sa att där har dom 2 veckors uppsägningstid på vikarier. Det vore ju toppen, men Google säger emot de uppgifterna när jag söker...
Är det nån på Allsmäktiga Buke som kan hjälpa en vilsen själ?
Är det nån på Allsmäktiga Buke som kan hjälpa en vilsen själ?