Uppsittning

J

jojjan

Lägger en tråd här också...

Jag har ett nämligen ett problem. :confused: :confused: :confused:
Ska börja sköta en häst på 4år, problemet är att hon inte står still när man sitter upp. Så fort man får foten i stigbygeln så drar hon iväg.
Likadant är det när man tar in henne från hagen.

Hur lär man henne att stå still?

Jag läste nånstans att man kan låta hästen gå på en volt så fort hon går iväg, för att sedan när hon så småningom stannar försöka sitta upp igen. Går hon iväg igen så gör man likadant igen...osv.
Detta för att hon ska förstå att det är jobbigare att inte stå still när man sitter upp.
Någon som provat och vet om det fungerar?
 
Jag hade problem att sitta upp på min häst förut oxå, han gick iväg. Jag provade det där med att driva hästen på volt osv. men min häst blev bara ännu stressigare då o förstod inte alls vad jag ville. Men det beror kanske lite på hästen oxå. :confused:

Numer hoppar jag alltid upp från en pall, började med det eftersom min häst tycker det är obehagligt när jag hoppar upp från marken. Skonar dessutom både ryttaren, sadeln och hästens rygg.
Jag har lärt hästen att parkera bredvid pallen och kan då väldigt enkelt bara svänga över benet och sätta mig tillrätta (jag rider barbacka, om man har sadel kan man ju använda stigbygeln från pallen). :cool:
Det brukar inte vara så svårt att lära hästen att parkera... Ta det bara lugnt, ge den tid och prata med den och beröm när den gör rätt. Bli inte arg om den gör "fel" i början, då blir den bara stressad och får ännu svårare att stå stilla. När hästen sen lärt sig att stå stilla bredvid pallen så är det bara att hoppa upp.
Jag brukar oxå ge min häst lite godis när jag har hoppat upp, väl fungerande eftersom hästen då väntar på godiset innan den går iväg. :d
En sak till... låt inte hästen börja gå av sig själv när du har suttit upp utan stanna den bara lugnt om den gör det. Och låt den inte gå iväg förrän du ber den om det.
Lycka till!

:bump:
 
Jag funderade också på att använda pall, ska börja övertalningen imorgon :smirk:
 
Hej
Jag har haft liknande problem. Hon gick i väg så fort man sattefoten i stigbygeln. men vi började träna henne stå vid en trappa. Funkar perfekt. Nu har jag en pall. I blnd får hon för sig att svänga ut bakdelen. Men jag vänder och ställer upp tills hon står stilla. Då får hon berömm.
Det fungerar mycket bra . Tid , tålamod, stressa inte.
Det fungerar :banana:
 
Kan bara hålla med...PALL!!!
Oftast är det obehaget av att spjärna emot i uppsittningsförsöket som får hästen till att inte vilja stå still.

Skulle hästen mot all förmodan inte stå still med pall, ta det lugnt, säg inte att hon gör fel som rör sig, utan berömm bara då hon står still.
Ibland så kan överdrivet beröm ha STOR effekt på ston. De måste helt enkelt känna sig viktiga och duktiga.

Är du verkligen ledare över denna häst?
 
Ledare tvivlar jag på att jag är eftersom jag än så länge bara ridit henne en gång, men jag ska jobba på det :smirk:
Problemet med att berömma när hon står still är att så fort man öppnar stalldörren i princip så är hon på väg till skogen med eller utan ryttare, detta för ägaren också :D
Samma är det när man tar in henne från hagen.

Jag ska ut och promenera med henne så att vi lär känna varann lite bättre, och så att det blir lite ordning på start och stoppknappen i allmänhet :crazy:
 
Alltså hon står aldrig still och skall givetvis inte ha beröm, men heller inte skäll.
Det är erat fel att hon gör så här, tänk på det.

Jobba mycket för hand med denna häst, kräv inget förräns du blivet ledare över henne vid uppsittning.
När hon får brått ut ge henne uppgifter som hon verkligen behöver tänka på. Du kan t.o.m. vara så ful att du lär in henne att hon skall lyfta alla benen så fort hon kommer ut.(kratsa dom)
Allt för att häva denna - Jag bestämmer, släpp ut mig, och det fort.

Jag vet att det inte är enkelt eftersom hon verkligen tycks få göra vad hon vill, men med tålamod så skall du se att det fixar sig. :)
 
Jag har samma problem med min även fast jag är ledare.
Jag har också testat att dra runt på volt och backat tillbaka men inget funkar. Men nu fick jag ett tipps om att jag ska vända mig när jag sitter upp! Anledningen är att när man sitter upp som vanligt så sätter du foten mot hästens mage och så klart den flyttar undan! Men vänder du dig om så nuddar du inte magen! Testa!
 
Min häst var likadan.
Jag tog hjälp av en kompis som fick hålla hästen, var tålmodig och gick tillbaks till samma ställe varje gång han flyttade sig och såg noga till att inget irriterade när jag hoppade upp. Använder nu alltid pall för att göra det behagligare för honom.

På din häst som vill rusa så fort dörren öppnas skulle jag träna att stå still i stallet först. Gör klart allt, öppna dörren och ha ett grimskaft (eller långa tyglar) att hålla i. Stå sen och prata med en kompis eller bara stå tills hästen (som kommer vara på tårna, försöka sticka, vända, allt!) ger sig och kopplar av. Då kan du ge en morot eller så och sen be att ni går ut.
Ha gärna en hästkompis i stallet så hon inte känner sig ensam och stressad för det.

Nu har min pålle blivit så duktig att han ställer sig bredvid det mesta och lätt går att flytta ett steg bak eller fram när man står på stolen. Fortfarande går han gärna iväg just när man kommer up men det beror säkert på att han försöker hitta balansen med mig på ryggen. Han är lätt att få stopp på igen och står sen still.
Jag är NOGA med att vi inte rider iväg förren jag säger så.
 
liknande problem

Har liknande problem, men min pålle backar när jag ska upp. Jäkligt jobbigt.. nån som har tips till det?
 
Hon har nog kvar detta från tiden när hon fortfarande var travhäst på heltid...då gjorde mest troligt gubben i ordning henne, satte sig sedan i vagnen och tryckte på en knapp för att dörrarna skulle öppnas och sen skrittade de rakt ut ur stallet för att sedan sätta igång i trav så fort som möjligt. :angel:

Jag ska prova dina tips!
 
Jag kör fuskmetoden. :o Ända sen jag red in henne lärde jag henne att så fort jag satt upp får hon lite havre av mig. Tro mig, hon rör sig inte ur fläcken när jag ska sitta upp :)
 
Har haft det bekymret någon gång på inridningshästar. Då brukar jag ta ut hästen, sitta upp och sitta av, sitta upp och sitta av o.s.v. några gånger för att sedan ta in hästen i stallet igen, och så var det passet slut...
Sen brukar jag upprepa detta ett par gånger innan jag ger mig iväg. Jag låter hästen gå på en volt till den stannar, då ger jag efter på en gång, så gör man så ett par gånger.
Riktigt kvicka hästar binder jag upp och gör samma sak, just för att de inte ska få belöning eller vinna när de ger sig iväg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
458
Senast: tessan.g
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 993
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp