Urlastningsproblem

emlem

Trådstartare
Ponnyn jag kör och ska börja tävla med har lastningsproblem, eller snarare urlastningsproblem, han går in i transporten men vägrar gå ut. Vi har testat att locka med foder, back etc. Han har inga problem att backa någonstans förutom ur transporten.

Några tips?
 
jag hade en häst som började kasta sig ut ur transporten.. Han var motvillig till att gå ut och när han gick ut så kastade han sig handlöst. På plan mark var det inga problem att backa.
Han hade ont i haserna..
Kanske värt att kolla upp hos veterinär?
 
jag hade en häst som började kasta sig ut ur transporten.. Han var motvillig till att gå ut och när han gick ut så kastade han sig handlöst. På plan mark var det inga problem att backa.
Han hade ont i haserna..
Kanske värt att kolla upp hos veterinär?

Han ska på koll nästa vecka. När han väl tog sig ur transporten kastade han sig inte eller verkade upprörd, han bara backade ut väldigt långsamt. Tror han tycker att det är obehagligt att backa på konstigt underlag som lutar? I vanlig grusbacke eller i gräsbacke i hagen har han inga problem att backa neråt.
 
Har ni testat med att ha en hand (alltså två personer) på vardera sidan av rumpan så att ni kan styra honom lite när han går ner? Det har hjälpt på vissa hästar jag har lastat.
 
Ponnyn jag kör och ska börja tävla med har lastningsproblem, eller snarare urlastningsproblem, han går in i transporten men vägrar gå ut. Vi har testat att locka med foder, back etc. Han har inga problem att backa någonstans förutom ur transporten.

Några tips?

Träna på att backa innan han är helt inne. Dvs upp ngt steg och sen ner och gradvis öka på det tills man är helt inne och backar ut.
 
Det är det vi gör men så fort han är helt inne i transporten med alla hovar vill han inte gå ur. Är 3 hovar i transporten och en på rampen backar han ut. Vi fortsätter träningen och hoppas att det blir bättre snart, finns inga resurser att byta släpet.
 
När jag bytte till step up-släp hade jag en häst som inte vågade backa ut. Han sträckte ut bakfoten och kände bara luft och drog in den igen. Jag ville lära honom att gå ut bakåt för att inte vara tvungen att lasta ur framåt, så jag lät honom stå i släpet, lös, i en inhängnad och tänkte att nån gång kommer han väl ut, lika bra han får göra det själv! När han väl hade gått ut en gång och insett att det faktiskt inte var en bottenlös avgrund bakom var det inga problem längre. Men här antar jag att det är en ramp? Det kan ju vara en lösning att ha tålamod och låta honom själv upptäcka att det går att backa ut. Men då måste det självklart vara helt säkert för honom att göra det.
 
Det är det vi gör men så fort han är helt inne i transporten med alla hovar vill han inte gå ur. Är 3 hovar i transporten och en på rampen backar han ut. Vi fortsätter träningen och hoppas att det blir bättre snart, finns inga resurser att byta släpet.

När ni tränar , prova plocka ur mellanväggen och se om hästen blir tryggare att backa ur när den har mer utrymme åt sidorna.
 
Fortsätta träna, min hade problem att backa bakåt han med när jag fick hem honom. (Tävlingstravare som var van vid lastbil)
Han tycker fortfarande det är ”onödigt” att backa ur men gör det.
Är det en boggie eller enkelaxlat släp? Var super noga med att ställa släpet plant så lämmen inte kan vippa, kan vara obehagligt. :up:

En annan lösning är att testa ett släp med fronturlastning, om han heller vill gå ut framåt än bakåt så kan de vara en tanke att försöka lösa ett annat släp. :)
 
Förutom allt som är nämnt, sätt en longerlina och "dra" försiktigt ut hästen. Det har fungerat när jag stött på samma problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 992
Senast: SiZo
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp