Bukefalos 28 år!

A

Agraff

Usch jag var med om en otrevlig händelse idag, det kom en kvinna med några småhundar och de var lösa. En hund kom skällande fram mot min hund som jag hade kopplad. Jag råkade tappa min hund för han blev så stark, varav en av hennes småhundar sprang iväg och försvann!
Kvinnan blev arg på mig för min hund kom lös, men hon hade ju sina hundar lösa! Usch, jag hoppas att dom hittar hunden! Jag råkade ju tappa min hund för det var så halt. Vad tycker ni? Min hund skällde och är mycket större än hennes minihundar, men ändå, han var ju kopplad!
 
Det är sånt som händer och det får man räkna med som hundägare när man går utanför dörren. Hundar är levande djur och man kan inte förutse allting. Om hon inte själv kan inse att hon har ansvar för sin hund som dessutom inte har en 100% inkallning så ska hon hålla de kopplade! Inte lasta någon annan för det ansvaret!

Jag vet att vad som helst kan hända när jag har mina hundar lösa. Det är en risk som jag tar och som jag inte lastar någon annan för. Man får välja sina tillfällen när man släpper de med andra ord.
 
Blir så arg varje gång för det där är nått man ser allt för ofta. Jag har två stora tottisar båda hanar, dom är världens snällaste mot allt och alla men skulle inte drömma om att ha dom lösa i stan för det. Men så ser man dom här små hundarna springa lösa med ägare som har noll koll.

Alltså jag har inget emot små hundar det får ni inte tro bara dessa idiot ägare runt där jag bor. Iaf dom här hundarna är enna ettriga små saker och det har hänt vid flera tillfällen att dom har rusat fram till mina hundar och skällt ut dom. Jag är så glad att mina hundar 1.Undrar vad det där är för konstigt som låter. 2. Helt enkelt inte bryr sig.

Men nu kommer jag till det jag ville få fram, vid två tillfällan har en sån där liten ettrig sak sprungit fram och bitit ena hanen. Det har aldrig blivit nått av det, att det gått hål eller nått som tur är. Vad gör mina voffsar då, börjar studsa upp o ner, titta han vill leka leka rolig vovve. Men vad händer om den lilla hunden springer fram en dag biter till och nån av hundarna klipper den rakt av? Jag tycker det är så obehagligt, dom kommer att ta en titt på min hund 45kg rottis sen på den lilla hunden. Jag ser framför mig rubriken Mördarhund osv osv. Jag har försökt prata med ägarna flera gånger till ingen nytta. Dom är gammla människor så jag kan inte ställa mig och banka in vett i dom heller.

Jag vet inte riktigt vad som gäller om en lös hund springer fram till mina kopplade och det händer en olycka. Har för mig att där det inte är koppeltvång ska man ha sån koll på hunden att man kan kalla in den vid behov. Fast å andra sidan har vi inte ett strikt ägaransvar? Det händer väldigt ofta att man är orolig att det ska springa fram nått, speciellt när det nästan känns som om det är skott pengar på våra raser ibland.

Vad ska jag göra? Jag har ju verkligen försökt prata med dessa ägare om detta till ingen nytta. Det gäller oftast bara en ibland två rastningar per dag, annars brukar vi vara ute i skogen och pyssla. Men jag kan inte åka ut i skogen och pyssla med dom varje gång dom ska rastas.
 
Det är ett dilemma detta och tråkigt när folk inte förstår att deras lösa hundar ställer till med trassel för andra när dom inte har 100% inkallning. Deras är ju så snälla så inte gör det något att dom springar fram till andra....

Hemma hos oss så har jag sådan tur så det är sällan man möter någon lös hund utan att ägaren har kontroll e lycklig för det!
 
jag kan också bli helt vansinnig på såna idioter med små ettriga sk hundar. dom kan väl i alla fall försöka få tyst på dom! :mad:. tycker att det är ganska jobbigt att stöta på såna typer när jag är ute på promenad med min hundilskna tik. vad vissa nötter inte verkar fatta är att: *tänk om jag tappar henne (eller släpper, hur ska de kunna veta att jag bryr mig??) *även om deras hund inte springer fram och bits direkt kan den känna sig provocerad av min hund och försöka ge sig in i en fight. vissa små hundar fattar ju inte att de faktiskt är väldigt små... :smirk: :(. så även om de nu ger blanka f-n i min hunds väl och ve, kan de i alla fall bry sig om sin egen hund.
 
Nu blir jag lite ledsen i ögat..
Min tax var inte socialttränad när jag fick henne, hade inte varit utanför gården hemma! Därmed aldrig träffat några andra hundar en dom andra dom hade.
Hon skälde på alla hundar till att börja med, tog ca ett 1/2 år att jobba bort. Tyckte själv att det var jobbigt!!
Det bästa sättet för henne var att försöka få henne att koncentrera sig på något annat en hunden vi mötte eller så att jag lossades som inget, köttbullar var bra ;)
Så tror nog en hel del av oss är medvetna om att detta kan vara provocerande för vissa andra hundar, men vi gör eller gjorde så gott vi kunde!
Nu är hon så skäll fri som det bara går!
 
nu menar jag naturligtvis såna som bara står och glor, eller ännu värre, säger "duktig hund". och inte fan skulle du få för dig att närma dig en ursinnigt skällande hund med rest ragg. hoppas jag.

ps. taxar är riktiga hundar, fast i litet format (det är egentligen bara benen som är korta, ingen äkta dvärgväxt alltså)
 
Jag brukar fråga ägarna till den framrusande hunden om de är rädda om sin hunds liv. Ofta börjar de då gorma något om att aggressiva hundar inte ska få finnas på allmän plats. De tystnar dock rätt fort om man upplyser dem om att det händer, de kan inte göra något åt det och det är deras hund som stryker med.
Det brukar ta skruv även om de blir lovligt sura.

Min tik tål inte andra hundar och vill gärna göra slarvsylta av dem. Kommer en småhund fram till henne finns det ingen småhund kvar. Tur att matte har bra reflexer och ett starkt ben att skyffla undan dem med.
Jag kan också använda hanen som stoppkloss. Han kan fånga småttisar med framtassarna.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 700
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 348
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 729
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp