Utbilda sig vidare?

ssandraar

Trådstartare
Jag går andra året på gymnasiet och funderar om jag ska plugga vidare eller inte, drömmen är att läsa vidare till djursjukvårdare men har mest troligt inte betygen! Annars så är det sjuksköterska jag har funderat på.
Det som är jobbigt är att sen jag var 5-6 år har jag velat ha en egen häst och nu när det är ett år kvar till studenten och jag kan börja jobba så kan jag uppfylla den drömmen ÄNTLIGEN efter 13år, det känns så hemskt att behöva vänta ca 3 år till om man ska plugga vidare.. Däremot så lönar det ju sig att göra det men har man en dröm vill man ju uppfylla den så fort man kan!
Har ni några synpunkter kring detta? Uppfylla drömmen först, plugga direkt efter gymnasiet eller senare i livet eller inte alls?
 
När du får ett jobb så är det mycket andra grejor som du kommer att vilja ha först. Egen lägenhet, möbler, körkort och bil kanske lönen tar ofta slut fortare än man tänkt sig.

Så det tar troligen ett par år innan du kommit så pass på fötter att du har sparat ihop till en häst. Om du sen vill plugga kan det vara marit att få ihop ekonomin med häst, och du kanske måste sälja/låna ut hästen under de åren.

Om du vet att du vill plugga och vad du vill plugga så kör på det innan du köper hästen.

Att jobba innan plugg och göra roliga saker för pengarna, medan du fundrar på möjligheterna är aldrig fel. Men när hästen väl är där så blir det mycket svårare både med tid och pengar.
 
Jag går andra året på gymnasiet och funderar om jag ska plugga vidare eller inte, drömmen är att läsa vidare till djursjukvårdare men har mest troligt inte betygen! Annars så är det sjuksköterska jag har funderat på.
Det som är jobbigt är att sen jag var 5-6 år har jag velat ha en egen häst och nu när det är ett år kvar till studenten och jag kan börja jobba så kan jag uppfylla den drömmen ÄNTLIGEN efter 13år, det känns så hemskt att behöva vänta ca 3 år till om man ska plugga vidare.. Däremot så lönar det ju sig att göra det men har man en dröm vill man ju uppfylla den så fort man kan!
Har ni några synpunkter kring detta? Uppfylla drömmen först, plugga direkt efter gymnasiet eller senare i livet eller inte alls?

Om du verkligen verkligen vill ha häst OCH plugga så tror jag det går att kombinera, även om det inte är ultimat såklart. Men annars kanske fodervärd eller medryttare till en häst som endast du rider kan vara ett alternativ om man lyckas hitta. Det är ju inte alls samma som en helt egen men ändå bättre än inget eller ridskola tex. Jag hade det lite likadant som du men med hund istället, nu är det "billigare" men jag kom fram till att jag inte kan tänka mig att plugga vidare utan att ha fått skaffa min hund först som jag längtat efter hela mitt liv, så jag tar att det blir lite mindre flexibel studenttid och "fattigare". Hellre kunna hålla på med sitt intresse än springa runt på studentfester osv:) Så vill du verkligen, gör som jag och skaffa ett jobb och få lite arbetserfarenhet ett par år, köp hästen någon gång under tiden och sedan när du vet vad du vill plugga så sök, och ta med hästen!:) Förhoppningsvis så leder pluggandet till bättre lön = mer pengar till hästen:) Att du har hästen att pyssla med på din fritid kan ju göra att du får mer motivation till pluggandet och det är ju alltid bra, så lär det vara för mig iaf. istället för att fortsätta vänta på att ens liv ska "komma igång" så kan man leva under tiden man pluggar. Känner du dock att du kan klarar dig 3 år till utan häst så är det väl smidigast och mest ekonomiskt att vänta. Lite mina tankar bara.
 
Jag går andra året på gymnasiet och funderar om jag ska plugga vidare eller inte, drömmen är att läsa vidare till djursjukvårdare men har mest troligt inte betygen! Annars så är det sjuksköterska jag har funderat på.
Det som är jobbigt är att sen jag var 5-6 år har jag velat ha en egen häst och nu när det är ett år kvar till studenten och jag kan börja jobba så kan jag uppfylla den drömmen ÄNTLIGEN efter 13år, det känns så hemskt att behöva vänta ca 3 år till om man ska plugga vidare.. Däremot så lönar det ju sig att göra det men har man en dröm vill man ju uppfylla den så fort man kan!
Har ni några synpunkter kring detta? Uppfylla drömmen först, plugga direkt efter gymnasiet eller senare i livet eller inte alls?

Kan du inte ha häst medan du pluggar? Beror ju såklart på var du bor men jag har själv inga problem att ha råd och tid med häst som student och känner många i samma sits :)
 
Jag pluggar heltid och skulle lätt ha tid till att arbeta åtminstone halvtid (om jag ändå fick lov att välja själv vilka dagar jag kunde arbeta). Har inga stora utgifter förutom att min hund går på dagis när jag är i skolan. Det är inte jämförbart med en häst i utgifter men lever man snålt och inte går ut och spenderar pengar på övriga nöjen så klarar man det nog med att plugga med häst. Man kan ju kanske även köpa hästen tillsammans med någon annan som delar på ansvar och kostnader. Något som skulle sätta P för mig som hästägare är dock när min klass åker ut på exkursioner. Alltså resor, som kan vara uppemot 2 veckor i sträck. Jag vet inte hur det ser ut med exkursioner på omvårdnadsprogram av olika slag dock.
 
Jag går andra året på gymnasiet och funderar om jag ska plugga vidare eller inte, drömmen är att läsa vidare till djursjukvårdare men har mest troligt inte betygen! Annars så är det sjuksköterska jag har funderat på.
Det som är jobbigt är att sen jag var 5-6 år har jag velat ha en egen häst och nu när det är ett år kvar till studenten och jag kan börja jobba så kan jag uppfylla den drömmen ÄNTLIGEN efter 13år, det känns så hemskt att behöva vänta ca 3 år till om man ska plugga vidare.. Däremot så lönar det ju sig att göra det men har man en dröm vill man ju uppfylla den så fort man kan!
Har ni några synpunkter kring detta? Uppfylla drömmen först, plugga direkt efter gymnasiet eller senare i livet eller inte alls?

När jag tog studenten så var jag ganska trött på plugget och ville ut och jobba. Fick sen möjligheten att jobba med något jag verkligen brinner för och utbildar mig nu inom jobbet till hundinstruktör. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 170
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 798
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp