Tips på utbildning/jobb

Vad ser du för skillnad på upphandlare och säljare då?
Jag kanske tänker helt bakvänt men jag tänker att säljare säljer saker/tjänster och upphandlare köper in saker/tjänster? Som säljare gissar jag på att jag ska få folk att köpa min produkt, medans som upphandlare ska jag välja den bästa produkten för företagets behov? Jag har inte jobbat som något av det utan det är bara så jag uppfattat det :o För mig blir svårigheten i att sälja in saker, jag har lättare att titta på olika alternativ och välja det som verkar bäst lämpat för behovet man har.
 
Jag kanske tänker helt bakvänt men jag tänker att säljare säljer saker/tjänster och upphandlare köper in saker/tjänster? Som säljare gissar jag på att jag ska få folk att köpa min produkt, medans som upphandlare ska jag välja den bästa produkten för företagets behov? Jag har inte jobbat som något av det utan det är bara så jag uppfattat det :o För mig blir svårigheten i att sälja in saker, jag har lättare att titta på olika alternativ och välja det som verkar bäst lämpat för behovet man har.
Kanske inte bakvänt men lite …. Skillnaden är väl att i ena fallet har du cash och handlar men i andra har någon annan cash och handlar. När du arbetar inom ett företag så tror jag nog praktiskt att du är samma person som säljer och köper inom företaget. Samma avdelning iallafall om du är inom ett större företag.

I båda fallen handlar det om att interagera med människor. När jag skriver teknisk säljare/säljare och blir dissad pga du inte är en ”personmänniska” och en annan skriver upphandlare och blir definierad som ”spännande” så anser jag att det är märkligt.
 
Jag kanske tänker helt bakvänt men jag tänker att säljare säljer saker/tjänster och upphandlare köper in saker/tjänster? Som säljare gissar jag på att jag ska få folk att köpa min produkt, medans som upphandlare ska jag välja den bästa produkten för företagets behov? Jag har inte jobbat som något av det utan det är bara så jag uppfattat det :o För mig blir svårigheten i att sälja in saker, jag har lättare att titta på olika alternativ och välja det som verkar bäst lämpat för behovet man har.
Jag uppfattar det som du.
Har jobbat inom IT och våra säljare där tyckte om att ha mycket kontakt med kunderna. Inte bara för rent "sälj" utan även för att fånga upp behov av utveckling av systemet, annat sätt att använda det än vi tänkt från början mm.

Upphandlarna där jag jobbar nu har mer kontakt inom organisationen, för att förstå det verkliga behovet och vägleda oss andra i "beställarkompetens". De träffar ibland representanter från olika säljföretag gör att ta del av nyheter, gå presentationer inför upphandling av nya varor/tjänster men med fokus på varan/tjänsten snarare än personen.
 
Kanske inte bakvänt men lite …. Skillnaden är väl att i ena fallet har du cash och handlar men i andra har någon annan cash och handlar. När du arbetar inom ett företag så tror jag nog praktiskt att du är samma person som säljer och köper inom företaget. Samma avdelning iallafall om du är inom ett större företag.

I båda fallen handlar det om att interagera med människor. När jag skriver teknisk säljare/säljare och blir dissad pga du inte är en ”personmänniska” och en annan skriver upphandlare och blir definierad som ”spännande” så anser jag att det är märkligt.
Oj, dissad låter hårt. Så menade jag absolut inte! Jag tänkte mig bara in i situationen att jag skulle försöka sälja något till någon vs situationen att sitta och kolla olika alternativ för att välja och köpa in det alternativ som är bäst. För mig är det en enorm skillnad på att vara i en säljande position, där upplever jag att det krävs lite andra typer av sociala skills än när man har kontakt med leverantörer.
 
Jag uppfattar det som du.
Har jobbat inom IT och våra säljare där tyckte om att ha mycket kontakt med kunderna. Inte bara för rent "sälj" utan även för att fånga upp behov av utveckling av systemet, annat sätt att använda det än vi tänkt från början mm.

Upphandlarna där jag jobbar nu har mer kontakt inom organisationen, för att förstå det verkliga behovet och vägleda oss andra i "beställarkompetens". De träffar ibland representanter från olika säljföretag gör att ta del av nyheter, gå presentationer inför upphandling av nya varor/tjänster men med fokus på varan/tjänsten snarare än personen.
Ja det var så jag tänkte att skillnaden var, att det blir helt olika typer av sociala kontakter om man är säljare vs upphandlare. Personligen upplever jag den säljande positionen som mycket mer krävande, socialt :)
 
Det finns ju förstås mängder av olika säljjobb. Men sett till de säljare jag är van att jobba med (@farin beskrev dessa bra, kallas inte sällan för KAM (Key Account Manager)) så är det nog en stor fördel om man drivs av själva säljet och att jaga högt ställda säljmål. Att inte vara blyg för att aktivt söka upp och bearbeta potentiella kunder, och hålla befintliga kunder nöjda även när det stormar i leveranserna.

Det är inte heller ovanligt att dessa säljare prisas för att ha tagit hem stora affärer, likväl som tvärt om när det går sämre för säljet.
 
Säljare har inte sällan till viss del rörlig lön. Dvs grundlön + provision och detta upplägg passar en del personer bättre än andra.

Upphandling är i vissa fall ganska juridiskt inriktat, i synnerhet inom offentlig sektor. Dvs man måste ställa en rad kriterier och ordna offentlig anbudstävling som leverantörer kan svara på.

Jobb som upphandlare (oavsett företag/offentligt) är säkert väldigt intressant, mångsidigt och möjlighet till att inrikta sig på bransch finns definitivt!
 
Jag tänkte mig, man köper in delar som sammanställs och säljer resultate. Naturligtvis finns det många varianter av säljare. Telefonsäljare och mäklare är ju andra varianter som är populära och jagande kunder.
 
Jag tänkte mig, man köper in delar som sammanställs och säljer resultate. Naturligtvis finns det många varianter av säljare. Telefonsäljare och mäklare är ju andra varianter som är populära och jagande kunder.
Gomorron, förtydligande. En säljare som arbetar på att sälja volvobilar på ett företag med även verkstad. Hen säljer attraktiva föremål som folk åker till försäljningsplatusen för att köpa. På fredagar är du ansvarig för att sammanställa verkstadens inköpsbehov och hitta och beställa bästa artiklarna för verkstadens behov kommande vecka. Då är du , i min värld, teknisk säljare med upphandlingsansvar. Detta gäller ju otroligt många företag som har ett underhållsansvar för produkten de säljer och kanske till och med utvecklar produkten. Jag tycker din utbildning är skräddarsydd för ett sånt arbete och du verkar väldigt slim i dina texter.
 
Gomorron, förtydligande. En säljare som arbetar på att sälja volvobilar på ett företag med även verkstad. Hen säljer attraktiva föremål som folk åker till försäljningsplatusen för att köpa. På fredagar är du ansvarig för att sammanställa verkstadens inköpsbehov och hitta och beställa bästa artiklarna för verkstadens behov kommande vecka. Då är du , i min värld, teknisk säljare med upphandlingsansvar. Detta gäller ju otroligt många företag som har ett underhållsansvar för produkten de säljer och kanske till och med utvecklar produkten. Jag tycker din utbildning är skräddarsydd för ett sånt arbete och du verkar väldigt slim i dina texter.
Då förstår jag hur du tänkte, och du kan ju förstås inte veta att jag är lite "dålig" socialt genom bara min lilla text :o
Det du beskrev nu lät som ett roligt, omväxlande jobb! Kanske att jag inte är helt lämpad för det, men det tåls att funderas på i alla fall!
 
Kanske inte bakvänt men lite …. Skillnaden är väl att i ena fallet har du cash och handlar men i andra har någon annan cash och handlar. När du arbetar inom ett företag så tror jag nog praktiskt att du är samma person som säljer och köper inom företaget. Samma avdelning iallafall om du är inom ett större företag.

I båda fallen handlar det om att interagera med människor. När jag skriver teknisk säljare/säljare och blir dissad pga du inte är en ”personmänniska” och en annan skriver upphandlare och blir definierad som ”spännande” så anser jag att det är märkligt.
Nu utbildar jag mig till just upphandlare och det är inte samma sak som säljare. Jag har jobbat tidigare med inköpsansvar utan att vara inköpare eller upphandlare utan då jobbat i produktionen och det finns de företag där KAM och inköpare är samma person, men det behöver verkligen inte vara så. Jag är inte heller en ”säljperson” och vill inte jobba som säljare, men tror att yrket som upphandlare passar mig utmärkt, men det kräver en del sociala skills ja. Dessutom finns det inköpare på olika nivåer och man behöver ha olika mängd people-skills beroende på sin roll i inköpsfunktionen. Det som man oftast säger upphandlare till är inom det offentliga och då kommer man väldigt långt ifrån en säljande funktion. Så det behöver inte vara fel att säga nej tack till en roll, men ja till en annan, bara inköpsfunktionen i olika organisationer skiljer sig enormt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 770
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 969
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp