Utbildad tränare?

N

naira

Jag är SÅ trött på att få sneda blickar och skitprat bakom ryggen för att jag inte anlitar världskända tränare som har vunnit si och så mycket i si och så höga klasser. Min UNDERBARA :love: ridlärare har varit med mej från första början och hjälpt mej supermycket med allting. Hon vet hur jag och hästen fungerar och har 50 års erfarenhet av hästar. Hon har ridskola men är inte utbildad mer än ledarkurser och liknande.

Men det går ju bara inte för sej. Hon är ju faktiskt inte utbildad så hon vet ju faktiskt ingenting. Jag borde minsann hitta med en riktigt utbildad tränare som vet vad h*n sysslar med och ingen "hobbyryttare" som min ridlärare är.
Dom tycker att jag ska byta till deras tränare som på andra (och sista) träningen hoppade upp och slog till min häst med spöet och sparkade till med skänklarna och skrek att "du får du banne mej hoppa din j**la häst". :eek: :mad: :confused:

Är det verkligen så viktigt att ha en utbildad tränare? Är det inte viktigare att trivas med den man faktiskt väljer?
Nu ska jag tillägga att min ridlärare har mångårig tävlingserfarenhet och har hjälpt mej med mycket som har förbättrat oss, också från en UTBILDAD tränares ögon.

Oj, nu blev det långt men jag var tvungen att skriva av mej :cry:
Hur resonerar ni?

Sv: Utbildad tränare?

Jag skiter i vad som står på papperet utan rider för den jag och min häst trivs med och som har samma filosofi som jag har. Personen ska kunna förklara och visa så vi kommer vidare, sen om h*n är OS-ryttare eller inte är skit samma. :cool:

Visst är det alltid ett riktmärke om personen i fråga är A-tränare så kan man alltid förvänta sig att h*n är bra. En icke utbildad tränare är det svårare med.
Jag tränar hoppning för en outbildad tränare, iofs så har han en del tävlingserfarenhet och så. Han är verkligen kanon och jag skulle inte byta honom mot en A- eller B-tränare.

Ja, det är klart. Men om man vet att denne outbildade tränare faktiskt ÄR bra och även hon har mycket tävlingserfarenhet. Gör det så mycket då?

Det viktigaste är ju att du trivs med din tränare och att tränaren passar dej och din häst och hjälper er på den nivån ni befinner er.

Jag har ridit (länge sen nu) för en känd svensk tränare på både ställets stora dressyrutbildade hingstar och så på mitt egna lilla sketna ;) arabsto. Jag lärde mej hur mycket som helst på de redan utbildade hästarna (rena drömmen :love: ) men att rida på min arab för samma tränare gick käpprätt åt helv.... Han kunde inte sänka sej till hennes nivå, hon var då 7år, inriden vid 4,5år och i det närmaste ohanterad innan dess.. Enligt honom skulle hästen kunna mer vid den åldern, att verkligenheten var en annan gick lixom inte in. Och så hade han ju fördomar mot araber, halvblod skulle det vara. Efter ett antal försök fortsatte jag bara rida de andra hästarna, min häst for runt som ett yrväder allt mer stressad med sänkt rygg på hans träning och han kunde inte hjälpa oss så det tjänade ingenting till.

Senare har jag ridit för andra lägre utbildade tränare på min knäppa arab med mycket bättre resultat, så jag är helt övertygad om att bara för att det är en utbildad tränare så behöver det inte betyda att just den tränaren passar DEJ bäst.

Håller med! Jag rider endast för min ridlärare och jag trivs med det. Jag tycker om henne i både hopp och dressyr träning. Jag menar, fungerar det bra spelar det ingen roll om tränaren är A-tränare eller inte. Jag säger INTE att det är fel att ha det, men jag menar att trivs man även med en "vanlig" tränare, så kan de gå lika bra:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har tänkt tanken på hur det skulle kunna hjälpa mig om jag hade haft en Assistanshund, Psykisk hälsa hund. Jag funderade på...
Svar
8
· Visningar
3 109
Senast: Sazlight
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste... 2 3
Svar
59
· Visningar
9 091
Senast: emlem
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag... 2
Svar
32
· Visningar
3 317
Senast: Rouise
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 863
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka