Utbildning av häst

kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Vill ha tips på bra övningar för att vidareutbilda en häst. Han är riden i skritt trav och en del galopp. Men hur går man tillväga nu?
Kan tillägga att han är född 2012.
Alla tips uppskattas!
 
Dags att börja flytta lite i sidled kanske? Kolla först att du kan flytta bakdelen separat i framdelsvändning, det viktiga är inte att klara att vända helt om eller att göra det i tjusig form, utan att hästen är reaktiv på skänkeln och förstår att den ska flytta bakdelen.

Sen kan du börja med lite skänkelvikning. Enklast är att komma från kortsidan, vända upp på kvartslinjen innan hörnet mot långsidan. Sen riktar du hästen mot mitten på långsidan, och när du har hittat linjen kan du be hästen att flytta bakdelen och tvära ett par steg.
 
Nummer ett för mig är att hitta avspändheten, bjudningen och rakheten innan man går vidare - Och då talar vi varje pass.
Viktigt att inte göra det för svårt direkt, men övergångar i serpentiner och på diagonaler är bra. För att börja introducera sidvärtsrörelser och bakdelsvändningar börjar jag med att flytta fram -och bakben från marken med beröm. Sedan tar vi det uppsuttet. De flesta hästar har lättare att flytta ut mot väggen i början, så att vända halvt igenom och sedan flytta ut till spåret är ett hett tips :up:
Jag tycker även man kan introducera skolor -men med låga krav- tidigt i utbildningen. Bara någon halv hov innanför i öppna eller sluta, varvat med volter och annat jobb är ofta bra för att hitta påskjut, bjudning och att nosa på lite samlande jobb.
Bakdelsvändningar funkar ofta bra att introducera genom att rida på en fyrkant, man kan ställa ut koner som hjälp om man vill, och så börjar man bara på att försöka flytta framdelen lite runt fyrkantens hörn, med fokus på att behålla bjudningen runt. Man får dock se till att vara följsam själv så man inte rider sönder hästens skritt.
 
Min häst är 8, men verkar mest vara riden rakt fram innan jag fick honom. Vi har gradvis börjat jobba med skänkelvikning, öppna, framdelsvändningar etc sedan jag fick honom. Det min tränare har tryckt på är kvalitet framför kvantitet, alltså det är bättre att vi ett pass gör några få riktigt bra steg i öppna där hästen verkligen fattar vad man ber om, än att sitta och nöta det men att många av rörelserna inte blir så bra.
Men rida för tränare tycker jag är ovärderligt, rider för min tränare 1 gång i veckan. Be gärna tränaren om hemläxor, dvs tips på vad du ska träna på inför nästa vecka. Då får man bra idéer även på passen där man rider själv.
Hippson har även ett bra arkiv med ridövningar tycker jag, anpassade för olika nivåer.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
813
Senast: Valle
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 873
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp