Utbildningsskala?

Yasmine

Trådstartare
Hm läste lite om barockridning och det står att dess utbildningsskala skiljer sig från vanlig dressyr.. I vilka steg går utbildningsskalan i barockridning??

Skulle jättegärna vilja veta av en kunnig...

Sv: Utbildningsskala?

Menar du barock eller Akademisk Ridkonst?

Bilden på den Akademiska Ridkonsten "trappa" finns i Bent Branderups första bok: Akademisk Ridkonst.

Kommer inte ihåg hur många steg den har, men den är inte heller helt fast i hur den ska vara utan ger bara en generell bild.
Jag tror även att det finns en variant på http://www.ridkonst.nu

Bents bok brukar gå att låna via biblan.

Hm ärligt talat jag vet knappt någonting om det som skiljer sig från vanlig dressyr men på hemsidan du skickade så fick iaf svar på min fråga! Tack!

Undrar bara en sak... Man börjar alltså inte arbeta hästen i galopp förrän den går i piaff??? Hm intressant.. Någon som vet varför?

Galopp är lite svårare grad av samling. Den måste bära sig rätt.
Se www.ridkonst.nu under fliken " hästens grundutbildning" och överst i trappan är "inledande galopparbete". Där står ganska bra förklarat VARFÖR man ska vänta och hur man gör.

Senast ändrad av en moderator:

Man och man.
Det är som sagt en generalisering.

De flesta tar nog i alla fall de halva stegen innan galopp för att stärka hästen då en samlad galopp kräver mycket styrka.

Vissa tar piaffen innan också. Det beror helt på vad hästen har lätt och svårt för. Vissa utbildar hästarna i galopp innan travarbetet eftersom de har väldigt lätt för galoppen.

Som sagt jag har aldrig varit i kontakt med sån här typ av dressyr, har bara ridit "vanlig" dressyr på Lätt-Msv nivå. Har läst lite nu och det står att man inte ska rida "framåt" på hästarna förrän de kan bära sig i den samlade galoppen.
Hur jobbar ni med framåtbjudningen? Känns inte hästarna "tomma" när ni rider så mkt samlat och med så skarpa bett?

Att inte rida framåt förrän de kan bära sig gäller framförallt raser som har mer påskjut än bärkraft som tex halvbloden. Man vill etablera bärkraften innan man tar fram den dominerande påskjutet.
Men visst, du sätter fingret på ett stort dilemma - energin, speciellt om hästen är lite energifattig av sig själv.
Jag tycker att man skall blanda sin ridning så mycket som möjligt. Ut i skogen, klättra, galoppera på stubben, hoppa ett skutt på banan - omväxling!
Sedan är det den gamla devisen - det är handen som gör bettet skarpt eller inte - hästens mun är ej gjord för att ha bett i sig och därför gör alla bett skada/intrång i munnen. Men det får aldrig bli så att "för att man rider AR så skall man ha stång" då tycker jag att man är ute och cyklar.
All form av ridning kan ju bli helt galet om man är insnöad på bara ett sätt och gör så bara för att man ska. Då har man ju slutat lyssna på hästen och dess behov och reflektera över sin ridförmåga.
Oavsett om man tävlingsrider, rider Akademiskt, western.....

Att man inte rider framåt fartmässigt har inget med framåtbjudning att göra.
Lättar jag lite på sitsen och ber om framåt så visst svarar min häst med att öka, men jag rider så mycket sällan. Så framåtbjudning finns där bara att man använder den energin till samling istället.
Man kan inte rida en häst som saknar framåtbjudning på ett bra sätt i en samling.

Sedan det med skrapa bett...
Vi har haft diskussionerna om detta förr.
Orsaken till att man rider på stångbett när man börjar komma så långt att man samlar hästen hyffsat är inte att det är skarpt och man behöver hålla i hästen. Utan att man vill ha ett vertkyg som hjälper en att länga överlinjen då det lätt blir att hästen kortar denna.

Dessutom så "ska" man egentligen rida på tränsbett/kapson, eller annat ledat bett utan hävnstång i början av utbildningen eftersom man behöver hjälp med ställning och böjning.
Stången är ett verktyg som vilket annat bett som helst.

Tyvärr ser man givetvis folk som rider med stången i bakåt tänkanden och det hjälper vare sig ryttare eller häst. De får bara bakslag och kommer garanterat ingenstans, men det förkoemmer ju oavsett ridstil. Verktyg missbrukas och när de gör det tappar de sin mening.

Om du får chansen att sitta upp på en väl skolad AR häst (eller förhoppningsvis vilken annan häst inom en annan disciplin som är välskolad) och rider på en stång så tror jag du blir förbluffad över hur välskolad hand man måste ha för att kunna vara tillräckligt känslig att rida den hästen korrekt.

Hm nu är vi inte riktigt på samma spår här.. Får tydliggöra mitt inlägg lite bättre..

I den "vanliga" utbildningsskalan som jag utgår från när jag rider dressyr så fokuserar jag först och främst på att takt, lösgjordhet och stöd skall vara i sin ordning innan jag påbörjar arbetet med att utveckla påskjutet (stöd, schvung och rakriktning). Som sista del i arbetet arbetar jag med att utveckla bärigheten (rakriktning och samling). I AK, verkar det vara lite tvärtom.. Om jag skulle börja med att samla min häst och rida i ett lågt tempo skulle jag få problem med bärigheten för han skulle inte riktigt ha den framåtbjudningen han får när jag börjar med takten och lösgjordheten.

Det gäller att samla upp den rörelseenergin hästen har i sin vilja att röra sig framåt, som att stoppa flödet i en bäck.. Den bilden jag får av AK:s utbildningsskala är att man har stoppat flödet i något som inte börjat rinna...

Hoppas du förstår nu ;)

Gloin: Okej, jag hajjar.. Samma som med alla hästar.. Skapa framåtbjudning genom variation.

Spider84 skrev:
Om du får chansen att sitta upp på en väl skolad AR häst (eller förhoppningsvis vilken annan häst inom en annan disciplin som är välskolad) och rider på en stång så tror jag du blir förbluffad över hur välskolad hand man måste ha för att kunna vara tillräckligt känslig att rida den hästen korrekt.

Hm bara en bisak.. rider alltså msv dressyr och då rider vi med kandar, så ja jag förstår att man måste ha en "välskolad" hand...

Frågan jag ställde var ju egentligen framåtbjudning kontra stångbett men har ju redan fått svar på den frågan..

Jo jag tror jag förstår.
Men jag tror också det är svårt att veta hur jag menar innan man själv upplevt det. För innan tänkte jag också som du att det måste hejda allting om man tar samlingen först i ett sakta tempo.
Och visst för vissa gör det också det, men det har mer att göra med att ryttaren kanske behöver en del utbildning innan de ger sig på det (och även då hästen).

På min häst har jag aldrig egentligen ridit framåt (mer än hoppningen) på det sättet. Jag har gjort lite små tempoväxlingar i trav och det är inte ovanligt att man gör det, men annars hade det enbart varit samling och som sagt om jag ber om det så ökar hon mer än gärna traven.

Om man utgår från en oriden unghäst, eller ja en helt smidig häst, så börjar man inom AR med lösgjordhet genom ställning och böjning, längning av överlinjen genom framåt-nedåt. Och de går i en ganska lång ram som man kan kalla en unghäst form (precis som man gör i engelskt). Takten måste också alltid finnas där. Man kan tappa den tillfälligt om man vet varför och vet att man kan få tillbaka den snabbt.

Det du säger om att din häst nog inte hade gått att samla utan att tappa framåtbjudningen om du ridit på det sättet jag skrev handlar nog mer om att man inte provat det.
Vissa saker är svåra att förstå utan att ha provat det. Inget ont menat med det...det tyckte jag ju också.

Aha...sorry. fick intrycket av att du kanske inte red så högt med din häst, men hrm, man kan få fel intryck ibland. :o

Jag kan också påpeka att en häst som är van att ridas framåt, som man skolar om till AR oftast tappar precis allt i början och man får börja om från noll med att lära in allt i ett långsammare tempo.

Hm okej ja man får ju alltid en bättre bild när man får prova själv.. Det är ju en annorlunda väg att gå men målet i de höga klasserna är ju ändå det samma... :D

Silverkatten skrev:
Hm okej ja man får ju alltid en bättre bild när man får prova själv.. Det är ju en annorlunda väg att gå men målet i de höga klasserna är ju ändå det samma... :D

Njae - målet i de höga klasserna är ju piaff, passage, piruetter etc - medan man i den akademiska världen ju 'bara' är typ halvvägs där - sedan följer levader och diverse skolor ovan mark att förlusta sig med om man så önskar!

Det *jag* upplevt som den större skillnaden i utbildningstrappan är nog att man lägger stor tid vid att stärka hästens bakdel via skolorna innan man ger sig på de ökade gångarterna. Man ska inte förvänta sig en perfekt ökad trav förrän man har nått piaffen. Medan ifall man i tävlingsprogrammen hittar mellangångarter och ökade gångarter innan skolorna och de samlade gångarterna dyker upp.

Och en annan skillnad *för mig* är att förrut gjorde jag en rörelse för rörelsens skull - jag gjorde en sluta för att jag skulle göra en snygg sluta (som jag på en tävling skulle kunna få hög poäng på). Nu känner jag till *syftet* med slutan (eller vad det nu kan måhända vara). Men, det är en skillnad som jag har upplevt stor då om man jämför det barocka/akademiska med det 'vanliga' - baserat på det jag har läst i böcker och vad jag fick lära mig på ridskolan och för mina privata tränare. Andra har säkert fått mer syften och anledningar till saker och ting av sina 'vanliga' tränare än vad jag fått!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka