Sv: Utbildningsskala?
Jo jag tror jag förstår.
Men jag tror också det är svårt att veta hur jag menar innan man själv upplevt det. För innan tänkte jag också som du att det måste hejda allting om man tar samlingen först i ett sakta tempo.
Och visst för vissa gör det också det, men det har mer att göra med att ryttaren kanske behöver en del utbildning innan de ger sig på det (och även då hästen).
På min häst har jag aldrig egentligen ridit framåt (mer än hoppningen) på det sättet. Jag har gjort lite små tempoväxlingar i trav och det är inte ovanligt att man gör det, men annars hade det enbart varit samling och som sagt om jag ber om det så ökar hon mer än gärna traven.
Om man utgår från en oriden unghäst, eller ja en helt smidig häst, så börjar man inom AR med lösgjordhet genom ställning och böjning, längning av överlinjen genom framåt-nedåt. Och de går i en ganska lång ram som man kan kalla en unghäst form (precis som man gör i engelskt). Takten måste också alltid finnas där. Man kan tappa den tillfälligt om man vet varför och vet att man kan få tillbaka den snabbt.
Det du säger om att din häst nog inte hade gått att samla utan att tappa framåtbjudningen om du ridit på det sättet jag skrev handlar nog mer om att man inte provat det.
Vissa saker är svåra att förstå utan att ha provat det. Inget ont menat med det...det tyckte jag ju också.
Aha...sorry. fick intrycket av att du kanske inte red så högt med din häst, men hrm, man kan få fel intryck ibland.
Jag kan också påpeka att en häst som är van att ridas framåt, som man skolar om till AR oftast tappar precis allt i början och man får börja om från noll med att lära in allt i ett långsammare tempo.