Utbruten: Gruvnäring

Följdfråga! Hur bestäms priset? I vanliga fall när mark och hus säljs blir det ju budgivning och så bestäms priset av marknaden. Känns svårt när det inte finns någon alternativ att sälja till än gruvbolageT?

Det vet jag inte i detalj (jag har som sagt aldrig jobbat nära en gruva) men gissar på att det bygger på en oberoende värdering av fastigheten (alltså inte nödvändigtvis taxeringsvärdet). Sedan gissar jag att det också är en förhandlingsfråga, är det en mark som är väldigt attraktiv för gruvbolaget bör det gå att få upp priset.

Men visst, finns det en brytningskoncession finns det ingen möjlighet att stoppa det hela. Personligen hade jag i det läget sett till att få ut så mycket jag bara kan.
 
Jag hade varit för gruvor i landet om det hade känts mer som att landet drog nytta av dem. Men man får lätt intrycket av att allting som ligger två meter under marken här är gratis för den som vill ha.



https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5325073


Så importera expertarbetskraft som arbetar några månader om året i Sverige och betala lite mineralfyndskatt så tror jag att man kan gräva gruvor utan att bidra någonting alls till Sverige. Utom såklart till miljöproblemen.

Jag har för mig att den senaste gruvan jag hörde om inte bidrog med ett enda arbetstillfälle och personalen handlade inte ens på lokala macken utan fick maten tillsänd också.
Helt ofattbart att Sverige på det här sättet skänker bort vårt lands tillgångar.
 
Jag tror att delar av motståndet, åtminstone i norr, inte bara handlar om gruvnäringen i sig, det riktar sig mot exploateringen av glesbygdens tillgångar i allmänhet, mot den koloniala mentalitet som funnits traditionellt och som man fortfarande på många håll betalar för i form av skadade ekosystem men får relativt liten kompensation för. Scenariot man ställs inför är att få dessa tillgångar bortfraktade, kanske lämnas man med naturkatastrofer och annat av tveksamt värde, och sedan får man mycket lite tillbaka, kanske t o m betraktas som en belastning nationellt trots allt det som gruvor, vattenkraft etc bidrar (och bidragit) med och de uppoffringar det innebär för de som bor i omgivningarna. Jag tror det delvis är den bilden som talar mot etableringar, utöver de skandaler specifika för gruvnäringen som också med all rätt påverkar opinionen. Kunde Sverige lära av andra länder som lyckats bättre med sin glesbygdspolitik, t ex Norge, tror jag människor generellt skulle vara mer tillmötesgående och villiga att hitta gemensamma lösningar när det kommer till utvinning av alla slags naturresurser.

Ett annat tydligt exempel, som förvisso också hör ihop med gruvnäringen då man forslade till bl a gruvorna, är flottningen och skogsindustrin. Flottningen är också den ett stycke arbetarhistoria som inlandskommunerna generellt är stolta över, samtidigt försöker man än idag få liv i de halvdöda vattendrag som bildades när man gjorde om dem till flottleder och parallellt kämpar man med att bibehålla nödvändiga samhällsfunktioner till följd av den politik som förts. Därför är allt detta ganska dubbelt på ett sätt som inte bara rör enskilda näringar, som gruvnäringen, skogsbruket, vattenkraften och andra, utan kan betraktas i ett större perspektiv utifrån den traditionella synen på naturen i norr och andra glesbefolkade områden som ett förråd, med dörren på vid gavel, där man kan ta man vill ha utan att nödvändigtvis ta hänsyn till de behov som finns i närområdet, och utan att reflektera över huruvida det är ett rättvist utbyte eller att roffa åt sig. Det är en politisk fråga som omfattar mer än gruvdriften, men det kan vara ett perspektiv värt att ha i bakhuvudet även när man talar om gruvnäringen som sådan och dess förutsättningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp