utdömd häst

Sputnick

Trådstartare
vet inte om det redan finns en sån här tråd eller om den ligger rätt men om en häst är utdömd och hästen blir frisk kan man få bort ''utdömningen'' då?:bump:

Sv: utdömd häst

Nej, alla utdömda hästar är inte triangelmärkta.

Triangelmärkta hästar är hästar som blivit utdömda till sitt användbarhetsområde (t ex tävlingshästar) men som man fått "leva vidare". När hästen triangelmärks får man ut en del av livsförsäkringen, i gengäld får den inte tävla, även om den skulle bli "frisk" senare.

Är hästen "bara" utdömd så går det ju att få bort utdömningen om hästen blir frisk igen. När det inte handlar om hästar som tas bort av djurskyddskäl eller liknande är ju själva utdömningen mest en försäkringsfråga.

Ojoj vad konstigt jag skrev... :crazy: Någon som kan förklara bättre?

Vad är det hästen du undrar över är utdömd för?

Det man ska tänka på är att en häst som är utdömd den anses för all framtid ha förlorat användbarheten som t ex ridhäst. Och visst det förekommer misstag, men MYCKET vanligare är att det hästen är utdömd för inte märks om hästen bara vilar t ex. Vilket gör att det är lätt att tro att den blivit frisk. Medan den bara är SYMPTOMFRI. Inte frisk. Och om den sätts igång/arbetas över en viss nivå, så kommer symptomen komma tillbaka.

Men det händer tyvärr alltför ofta att utdömda (T-märkta eller ej) hästar säljs för sällskap/avel/promenadridning. Och sen så 'går det ju så bra', hästen är pigg och glad och ohalt t ex, så man ökar lite till, och lite till. Och sen står man där igen..

Och det är ju för hästens bästa som den är utdömd. Det är YTTERST FÅ utdömda hästar som är 'feldiagnosticerade' och får tillbaka full användbarhet. Vissa fungerar fint på lägre nivå, andra fungerar hyfsat sålänge det är en enorm apparatur omkring dem (med tillskott och specialbeslag och exakt anpassad träning etc). Andra fungerar på normal nivå ett litet tag, sen är det klippt.

Så, bara för en utdömd (T-märkt eller ej) häst VERKAR 'frisk ochf räsch' behöver det INTE betyda att den är det. Oftast är de bara symptomfria. Och bör få fortsätta vara det, dvs inte 'testas' för att se var gränsen gå/omd e blivit friska.

Jag har en häst som veterinären dömde ut. Jag valde att inte triangelmärka/ta bort honom.

Bakgrund:Jag hade trasslat med klinikbesök av och till i nästan tre år. (Grundproblemet var troligtvis erlichia som orsakat ryggproblem som i sin tur gjort att han gått och spänt sig och därmed fått problem med kotorna och även pålagringar). Jag valde dock att ställa av honom helt ett år och därefter sätta igång honom lååångsamt under ett år. Nu, ytterliggare 1,5 år senare, är han fortfarande fräsch. Faktiskt bättre än någonsin!Jag har dock ändrat träningen en del. Hoppar inte längre högre än 1,10-1,20 och försöker att begränsa antalet spång då. Känner jag minsta tecken på att han inte är "som vanligt" skrittar jag /ställer av honom ett par veckor. Inte för länge dock. Jag tror att det är oerhört viktigt att hålla honom musklad så att han kan bära sig. Nu är jag jätteglad att jag valde att inte triangelmärka/ta bort honom när veterinären dömde ut honom. Jag kan fortfarande tävla i lägre hoppklasser och planen är väl att tävla en del dressyr istället.

Så det är inte kört bara för att en veterinär har dömt ut hästen!

igen..

Och det är ju för hästens bästa som den är utdömd. Det är YTTERST FÅ utdömda hästar som är 'feldiagnosticerade' och får tillbaka full användbarhet. Vissa fungerar fint på lägre nivå, andra fungerar hyfsat sålänge det är en enorm apparatur omkring dem (med tillskott och specialbeslag och exakt anpassad träning etc). Andra fungerar på normal nivå ett litet tag, sen är det klippt.

QUOTE]

delvis knapplån...

Fast man kan ju vända på saken oxå.

Varför blir en häst utdömd?
I många fall (talar av erfarenhet- både egen och andras) döms hästar ut rätt så lättvindigt.
Tex pga av en återkommande hälta, ex kotledsinflammation, som inte påvisar röntgenförändringar.
Hästen har behandlats, satts igång efter två veckor, varit fullt igång efter ytterligare en-ett par månader, blivit hlt igen osv. ett par rundor. Man menar att hästen aldrig kommer kunna gå "som vanligt igen".
Ingen har ifrågasatt ryttaren, träningsupplägget, sadeln, underlaget, fodret etc...
En del hästar är känsligare än andra, precis som människor.

Och den del veterinärer är j-ligt kvicka att döma ut.
De behandlar symptomen, men förbiser orsaken. Såklart kommer symtomen tillbax då! och hästen döms ut.

Ett ex:
En kompis häst, tävlade ca 120-130 med den, hade aldrig varit halt hos tidigare ägare och tävlat upp till 145.
Den blev rejält halt ett par omgångar, och orsaken utreddes lite noggrannare. Det visade sig att hästen hade ganska så omfattande rtg-förändringar i ryggen, vilket ledde till att både vet och min kompis sas gav upp.
Vet dömde ut hästen, men detta gick inte förs.bolaget med på, som köpte loss hästen och placerade den hos en beridare som specialicerat sig på sk utdömda hästar.
Den stod där ett halvår, typ, och såldes sedan till ett naturbruksgymnasium där den nu varit (helt problemfri och ohalt) i flera år och både gått lektion och tävlat iaf 120.
(som parentes kan tilläggas att de flesta hästar har rtg-förändringar i ryggen som ldrig upptäcks, just för att de aldrig får problem av dom, hänvisar som exempel till en artikel i nyaste Ridsport, nr 15, och att det är rätt "populärt" att anknyta tex hältor till dessa då orsaken egentligen finns ngn annanstans)

Det vart långt...
menar bara att en chansen för att en utdömd häst ska bli bra beror på orsaken till utdömningen.
Många ger upp för fort...och många kämpar för länge...:crazy:

Fast så sant, man ska tänka till både en och två gånger innan man börjar experimentera och sätta igång en utdömd häst. Man vill så väl, men hästen tar bara skada i längden.

till TS:
En utdömdömning är inte definitiv, så länge inte försäkringsbolaget varit inblandat. Ett bra tips är att byta veterinär.

Det där är nog olika från fall till fall. Det finns nog många hästar som döms ut pga försäkringen.

Jag hade själv ett underbart avelssto som var t- märkt. Jag lyckades inte ta reda på varför hon var t- märkt.

Ett år blev hon inte dräktig och jag red henne väldigt intensivt, både dressyr, hoppning och mycket galopp på stubbfälten. Då kändes den där t-märkningen väldigt onödig...

Det var absolut inget fel på henne, frisk som en nötkärna, aldrig en galla i något ben ens. Jag hade inte sålt henne om hon inte varit t-märkt, jag hade behållt henne som tävlingshäst!

Jag vet en häst som blev triangelmärkt av en sparkskada i käken, inga problem, gick på naturbruksgymnasium som lektionshäst..Så det behöver ju inte alltid vara benen det är fel på. Helt onödigt inlägg detta, men iaf!

En av mina hästar blev utdömd på en ATG-klinik men då valde jag att besöka en annan veterinär för en second opinion. Denna veterinär hittade primärhältan och hästen blev frisk efter två besök. Den rids som vanligt än i dag och lever och frodas - utan problem.

Liknande trådar

Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Elo
·
Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 250
Senast: Murray
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
468
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår