Ute ridbana utan tak - hur förbättra underlaget ekonomiskt vänligt?

mackan

Trådstartare
Ni som har kunskap om bra ridbane underlag.
Hur förbättrar man (om det går) på ett billigt sätt, en sand ridbana som inte är särskilt väl dränerad, och som består främst av tyngre typen av sand? träflis? annat?

vår bana har "vanlig" sand, vilket är helt ok när det just harvats, men det kan gå längre intervaller mellan harvning, och banan kan bli lite stum tycker jag, dessutom är den inte hundra procentigt väl dränerad vilket gör att den kan bli lös och plaskig om det regnar mycket.

tips - helst inte svindyra mottages! :bow:
 
Sv: Ute ridbana utan tak - hur förbättra underlaget ekonomiskt vänligt?

Nu tror jag inte att det här är vad du söker efter men jag har funderat ett tag på om man inte skall plantera buskar runt ridbanan i stället för staket som måste målas. Sen tittade jag ut genom fönstret och såg på platsen där vår paddock skall ligga, där står i dag en björkalle, och det är rätt blött. Björkar har jag hört suger upp mkt vatten så jag tänkte att jag skulle plantera björkbuskar runt min kommande paddock, då dels för att slippa staket och damm i trädgården, dels för att de antagligen påverkar vätan positivt, självklart skall den även vara dränerad!

Inte det du ville höra men men...:angel:
 
Sv: Ute ridbana utan tak - hur förbättra underlaget ekonomiskt vänligt?

Njaaa, inte riktigt, men tack iallafall för svaret. det får bli ett senare skede isåfall, först måste jag få lite tips om det går om just själva underlaget. Ridbanan är helt OK, den är klart ridbar, men som sagt: intresserad av att göra den lite bättre...om det går.

Hoppas fler har några tips/synpunkter? :bow:
 
Sv: Ute ridbana utan tak - hur förbättra underlaget ekonomiskt vänligt?

TACK!!! ja, tyvärr ligger sanden direkt på backen.

tusen tack för länken!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 496
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp