Uteplatsfix - gamla trädgårdsmöbler?

Myrten

Trådstartare
Sedan min flytt i april förra året är jag begåvad med en ganska stor uteplats (ca 10 kvadrat). Förra sommaren placerade jag mina gamla utemöbler (de billigaste från IKEA) där och sen gjorde jag inte så mycket mer. Hade fullt fokus på att få ordning inne i lägenheten. Även om det är del kvar där, känns det som att jag bör kunna få lite energi till uteplatsen denna säsong.

Jag har en idé om hur jag vill ha det på uteplatsen. Genom dörren kommer jag ut ungefär i mitten på långsidan. Jag skulle gärna ha en soffa eller liknande till höger och sen ett cafebord med 2-3 stolar åt andra hållet. Ska försöka få tag på några odlingslåder för kryddor och kanske lite grönsaker. Uteplatsen avskärmas av en uppväxande häck + av kompostgaller jag satt upp för hundarnas skull. I vinkel till soffan ser jag en bekväm karmstol eller liknande. Möblerna måste vara antingen hopfällbara eller klara att stå ute under tak året om.

Jag vill helst ha antika trädgårdsmöbler, men de verkar inte helt lätta att hitta. Soffan ska vara bekväm! Men det är helt ok om den är i trä och jag kan lägga på kuddar eller liknande. Bord och stolar ska vara lätta i typen och gärna ge lite sekelskifteskänsla. Det går bra att blanda nytt och gammalt. Bordet har lägst prioritet och soffan högst. Jag funderar ibland på om jag ska köpa en billig hammock, för jag vill verkligen ha något skönt att sitta/ligga/hänga i på uteplatsen. Saknade det förra året.

Har någon idéer och tips om var man kan hitta begagnade trädgårdsmöbler? Eller nya som inte kostar skjortan? Jag ska kolla på loppisar, men har inte hunnit iväg ännu. Bor i Uppsala.
 
Sedan min flytt i april förra året är jag begåvad med en ganska stor uteplats (ca 10 kvadrat). Förra sommaren placerade jag mina gamla utemöbler (de billigaste från IKEA) där och sen gjorde jag inte så mycket mer. Hade fullt fokus på att få ordning inne i lägenheten. Även om det är del kvar där, känns det som att jag bör kunna få lite energi till uteplatsen denna säsong.

Jag har en idé om hur jag vill ha det på uteplatsen. Genom dörren kommer jag ut ungefär i mitten på långsidan. Jag skulle gärna ha en soffa eller liknande till höger och sen ett cafebord med 2-3 stolar åt andra hållet. Ska försöka få tag på några odlingslåder för kryddor och kanske lite grönsaker. Uteplatsen avskärmas av en uppväxande häck + av kompostgaller jag satt upp för hundarnas skull. I vinkel till soffan ser jag en bekväm karmstol eller liknande. Möblerna måste vara antingen hopfällbara eller klara att stå ute under tak året om.

Jag vill helst ha antika trädgårdsmöbler, men de verkar inte helt lätta att hitta. Soffan ska vara bekväm! Men det är helt ok om den är i trä och jag kan lägga på kuddar eller liknande. Bord och stolar ska vara lätta i typen och gärna ge lite sekelskifteskänsla. Det går bra att blanda nytt och gammalt. Bordet har lägst prioritet och soffan högst. Jag funderar ibland på om jag ska köpa en billig hammock, för jag vill verkligen ha något skönt att sitta/ligga/hänga i på uteplatsen. Saknade det förra året.

Har någon idéer och tips om var man kan hitta begagnade trädgårdsmöbler? Eller nya som inte kostar skjortan? Jag ska kolla på loppisar, men har inte hunnit iväg ännu. Bor i Uppsala.

Finns flera lokala säljgrupper på FB i och kanske ff a runt Uppsala. I dessa tycker jag att det rätt ofta dyker upp utemöbler av olika slag och skick. Har själv fyndat utemöbler i en sån. 250kr betalade jag för en schysst stabil trägrupp :)
 
Jag googlade "gamla trädgårdsmöbler" och fick en del träffar

Jag har gjort samma googling men inte hittat något intressant:confused:. Träffarna går till nätauktioner där det inte finns något intressant just nu (lade bevakning för ett par dar sen), till affärer med moderna möbler och så en affär som verkade mycket lovande - till jag upptäckte att den finns i Ängelholm.:rage:

Finns flera lokala säljgrupper på FB i och kanske ff a runt Uppsala. I dessa tycker jag att det rätt ofta dyker upp utemöbler av olika slag och skick. Har själv fyndat utemöbler i en sån. 250kr betalade jag för en schysst stabil trägrupp :)

AHA! Ska genast leta!

Det är fel säsong för trädgårdsmöbler. Folk säljer när butikerna får hem och de blir sugna på nya.

Och när är det? Jag är trädgårdsidiot!:angel: Haha, rätt ironiskt om jag är för tidigt ute. Har aldrig hänt sedan jag föddes två veckor för tidigt!:rofl:
 
Tack alla för svar!
Ok, jag ska alltså ha is i magen ett tag till och invänta mer vår. Jag kollade lystet på några snygga bänkar när jag gick med mina hundar i Engelska parken på lunchen. De stackarns bänkarna såg så övergivna ut i snön!:laugh:

Vet någon hur man hittar info om auktioner i trakten? Är det lokaltidningen som gäller fortfarande? Har inte varit på auktion på decennier (och inte googlat).
 
Tack alla för svar!
Ok, jag ska alltså ha is i magen ett tag till och invänta mer vår. Jag kollade lystet på några snygga bänkar när jag gick med mina hundar i Engelska parken på lunchen. De stackarns bänkarna såg så övergivna ut i snön!:laugh:

Vet någon hur man hittar info om auktioner i trakten? Är det lokaltidningen som gäller fortfarande? Har inte varit på auktion på decennier (och inte googlat).

De flesta har någon blänkare i de lokala tidningarna plus på Facebook.
 
Vad är antika trädgårdsmöbler? Gjutjärnssoffor, trämöbler?
Om sådana är tillräckligt gamla, så. Det beror ju på åldern.

Det jag främst kollat efter är cafestolar och bord i metall och jag vill helst ha från tidigt 1900-tal.
 
@Luff - det bordet är för stort för min uteplats och min smak, men det passar in på vad jag avser med "cafebord". De är i min värld ofta runda och står på ett ben.
 
@Lovisaleonora - inte tillräckligt "rätt" för priset + att gruppen finns i Göteborg.

För övrigt tenderar alla intressanta auktionsfynd att dyka upp i Göteborg eller Karlstad!:laugh: Ofta när jag kollar nätauktione så blir slutsatsen: "jaha, Göteborg/Karlstad IGEN!" Linköping är också poppis.
 
De fraktar överallt. Detta är mer rätt i pris ännu så länge https://www.bukowskis.com/sv/lots/1020492-tradgardsgrupp-5-delar-1900-talets-andra-halft

Är stilen rätt?
Jag vet att Bukowskis fraktar över hela landet, men en frakt hem till mig kostar mer än 2500 kr. Och det tycker jag är för mycket.

Beträffande stil: jag snubblade över setet på en loppis jättebilligt skulle jag kunna köpa det så länge. Men permanent har jag tänkt mig lite lättare intryck. Vill helst inte ha vitt heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp