miiiiiiia

Trådstartare
Jag skulle köpa ett 200g utetäcke med hals till min häst, skulle köpt ett HW men, nu inför jul så är ekonomin inte den bästa..

Så därför frågar jag er om billiga men bra och starka 200g utetäcken..

dessa krav har jag:

Det ska vara hals, avtagbar
Ska gärna gå att fästa "liner" i så det kan bli tjockare!
Inte lika viktigt, men gärna i någon snygg färg, helst inte blå..

Sv: Utetäcke

Finns inte Amigo i 200 grams?

Själv kör jag med Shires och är helnöjd, men mitt krav är i stället halvhals.

Jag har ett shires, det sitter som en smäck på hästen, men jag vet inte riktigt hur tjockt det är.. Känns ungefär som mitt 100g, men det är gammalt så det kanske är ett 200g...

Ska kika lite på amigo också! Det dumma är att jag har fastnat för v-knäppningen men det kan jag ju köpa sen!

Så vitt jag vet så är det bara HW och Hööks som har täcken där du kan fästa liner och med tanke på hur mycket Höökstäcket kostar så kan du lika gärna köpa ett Amigo

Det täcket hööks har med liner är på halva priset nu, så då kanske det inte är så dumt?

Köp ett Amigo, du kan aldrig jämföra ett hööks och ett horseware även om det är halva priset på hööks.
Horseware är helt oslagbara!
Du kommer bara ångra dig och vilja ha ett horseware sen och då blir det ju dyrare att köpa 2 istället för att köpa det du egentligen ville ha från början.

Jag tänker inte köpa något täcke alls. Tänkte ändå bara tipsa om att det var halva priset...
Själv tycker jag att Horseware inte är speciellt märkvärdiga faktiskt.

Jag har ett hw rhino sen innan och är hemskt nöjd med det.

KÖpte dock hööks kopia nu eftersom det var halva priset, plus 10%rabatten. Det gillade plånboken såhär innan jul!
Hade nog inte köpt det för fullpris, men kompisen är sjukt nöjd med sitt och det är verkligen en kopia på alla detaljer osv så jag såg ingen anledning att vänta för att senare köpa ett rhino till. Jag behöver täcket nu.. Dessutom hade det höga Denier, vilket är ett absolut krav från min sida!
Tycker också HW är outstanding men vill man ha liner, avtgb hals och 200 g för en hygglig peng så tycker jag helt klart det är väl värt pengarna!

Men hööks är ju 100g och sen ingår ett 200g, så då blir det ju 300...då köper jag hellre ett skaltäcke där jag kan köpa 200g eller ett 200g med fästen för liner och kompletterar om jag behöver...

Men hööks är ju 100g och sen ingår ett 200g, så då blir det ju 300...då köper jag hellre ett skaltäcke där jag kan köpa 200g eller ett 200g med fästen för liner och kompletterar om jag behöver...

Klämmer på själva utedelen och mitt rhino medium och tycker att de är av samma vikt och tjocklek. Så är det väl inte då, men jag själv hade aldrig märkt nån skillnad om du inte skrivit just det nu. Det har inte hästarna heller för den delen. Frysna saker...

Senast ändrad:

Ska kollas! Tack för tipset!

Men till storlek, jag provade ett 130 som var gränsfall, det kändes ganska lagom, men det hade inte gjort något om det var lite större. Men 140 blir väl väldans för stort.. Ingen som har ett amigo i strl 140 som vill mäta det, gärna med bild hur det sitter också!

Min häst har ett amigo i 130 (350 g) och ett i 140 (200 g) och båda sitter faktiskt bra. Hade det i 130 först och tyckte att det satt nästintill perfekt, men liiite kort i ryggen. Sedan hittade jag det andra på rea som då bara fanns i 140, så chansade på att det skulle gå och det känns inte alls för stort. Nu är det iofs några år mellan täckena, men samma modell så om de inte har ändrat något borde det stämma. Hästen har 135 i vanliga fall.

Min har också 135 ibland 145 i vanliga fall, skulle ju kunna kolla i stallet om någon har ett amigo i 140 som jag kan prova lite snabbt!! Det är bra att stå i ganska stort stall ibland!

Ja gör det :) Jag skulle gissa att 140 sitter bättre på din häst om den är en stor 135:a, särskilt om 130-täcket kändes lite på gränsen.

Min förra häst (travare) hade 140 på Amigo 1200d, 130 på Amigo 600d. Hade 135 eller 145 på andra täcken. Tyckter nog att det är mindre skillnad mellan 130 och 140 än mellan 140 och 145. Förra året provade jag ett Amigo 1200d 145 cm på nuvarande (ung)hästen eftersom 140 var för litet, men 145 blev jättestort både på längden och på djupet.

Lite rörigt inlägg, men summasumarum är att jag också tror på 140 cm till din häst.

Håller med övriga, de fåtal extra hundralappar det handlar om för ett amigo är SÅÅÅ väl investerade pengar! Om du inte haft Amigo serien tidigare utan Rhino så kommer du ändå bli supernöjd, det är ett kanon täcke för en otroligt skälig penning med tanke på kvaliteten - passform och hållbarhet!

Jag upplever amigo serien som tämligen normala i storlekarna samtidigt som de är rymliga på rätt sätt, pga sin utmärkta passform. Min häst har alltid 155 i utetäcken, och allt annat i andra märken om de skulle vara tex 145, blir galet för trånga. Men inte med amigo. vi är flera i stallet som har amigo täcken samma modell och färg, och någon gång har det hänt att vi förväxlat täckena och min har gått i 145. det har tagit DAGAR innan jag ens upptäckt misstaget, och då enbart för att ngn annan typ kommenterat att deras ser lite längre ut på rumpan än de trodde det gjorde tidigare, och då har jag noterat att mitt eget varit lite väl kort i rumpan :D Med andra täcken så hade det varit katastrof om han fått 145 för då hade det varit för trångt i bogen, och det hade man märkt skillnaden direkt närman lägger på det och knäpper i fram osv. men med amigo märks det ingen skillnad i den aspekten alls, - bara längden över rumpan.
i övrigt om du ringer strömsbergs gård och frågar så hjälper de dig ang. passformen osv - de är UNDERBARA - helt suverän service och skulle du ändå få fel så får du byta!

Och jag tycker amigo är extremt trånga i bringan och definitivt inte rymliga i storlekarna ??? Klart de minsta 145 täckena jag har, shires eller weatherbeata är mkt större i 145. Amigot går inte alls på den häst som egentligen skulle haft 150 (är ju inte så vanligt med den storleken i affärerna även om många tillverkar den så det får nästan alltid bli 155 till henne). Har provat igenom hela högen med 145 på henne (har massor av 145 täcken efter att ha haft flera 145 hästar under många år innan men nu växer alla förbi den storleken och behöver 155 nästan direkt suck och bara en enda häst ligger stadigt kvar på 145 så hon har ordentligt stor garderob att välja på). Har just Amigos 200gr och det är trångt tom till den som absolut inte är en stor 145a och även rhinos regn samma där väldigt trångt i bogen, inte susning av en chans att något av dem skulle gå på en 155 häst (för då hade de legat på sådana redan så hade jag sluppit köpa så många nya täcken).

rhino är etablerat kända för att vara trängre, det står även klart och tydligt i beskrivningen.

amigo och rambo är mera väl tilltagna. Jag upplever dem helt normala i förhållanden till andra täcken. dock om man tex ska jämföra med shires och hansbo event, budget täcken, så är dessa 2 märken extremt stora i storlekarna i jämförelse. Jag har som sagt skrivit att jag upplever den NORMALA i storlekarna, inte att de är extremt stora : )

jag har faktiskt aldrig hört någon som generellt anser amigo trånga i storlekarna. nu har ju heller TS inget sånt problem beskrivet, utan snarare hör hennes häst till det mindre hållet, varför amigo torde vara otroligt väl normalt passande.

jag har inget halvblod ska väl tilläggas, men ett stort fullblod av ridhästmodell med bred bog som är 1.70 hög och drar 155 i täcken. Dock torde det vara skillnad oavsett om du har halvblod av samma omfång, då de är ännu större i volymen. oavsett detta torde det dock vara orelevant i TS specifika fall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 169
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka