Sv: Utetäcke

Måste hålla med dej, upplever de med som trånga över bringan. Köper inte Amigo till mina, o jag har INTE några grova hästar.

Vem har sagt att jag jämför med några budget täcken, shires har många olika serier i olika prisklasser precis som HW har, Amigo är deras budgettäcke som dock ligger högt i pris för att vara just ett budgettäcke (vilket märks på dem att de är) du får betydligt mer för pengarna om du väljer täcken ur de dyrare serierna i andra märken, du får utan vidare täcken ur deras mellanklass serier för samma pris som Amigo.
Det är lite lustigt att vissa täcken alltid blir förknippade med deras billigaste serier medans andra tror alla att de får superkvalitet för att det är det i märkets dyraste serie. Man måste liksom jämföra samma prisgrupp med varandra och då är rätt vad det är inte vissa märken så framstående längre.

För övrigt så har jag som sagt både Amigo och rhino och ingen av dem är normala i bogen utan trånga jämfört med andra märken, hw är överhuvudtaget kända just för att vara trånga i bogarna oavsett modell även om vissa som rhino och amigo är ännu trängre därav att de tog fram xl eller vad det nu är serien heter för minsta lilla de är rejält musklade i bogen så är alla hw täcken för tajta där för att inte snacka om deras halsar som nog just är mest gjorda för fullblod med smala halsar.

mio är budget serien. och jag håller inte med dig ett dugg. ditt favvo märke Wetherbeeta tex tycker jag är ett värdelöst täcke som kostar multum för otroligt halvmedelmåttig kvalitet. som exempel för att neutralisera lite : )

som vanligt med dig så ska allt bli ett krig om vem som har rätt. Jag vågar nog med största säkerhet påstå att 90% av sveriges köpare av HW täcken har halvblod, så att de skulle vara anpassade för spetiga fullblod utan bog eller muskler eller vad det nu är du vill få det till blir lite märklig.

varför måste allt bli ett jävla krig så fort du är inblandad och någon har en annan åsikt? jag har skrivit ett objektivt neutralt inlägg om hur jag upplever storlekarna och att de flesta som jag vet, inklusive de flesta som redovisar amigo serien här alltsom oftast i trådar, sällan, för att inte säga, ytterst sällan beskriver täckena som TRÅNGA i storlekarna. Varför måste du alltid hoppa igång i 180 och börja behandla allt som att det är någon stor vendetta? Jag har ju för bövelen tillochmed skrivit att det torde vara en skillnad hur man upplever dem om man har rejäla biffiga halvblod i vissa fall. Fast mitt stall bebos av flertalet såna och täckena passar fantastiskt bra även på dem, så din kategoriska förkunnelse stämmer inte helt enkelt, utan det finns helt klart olika uppfattningar utifrån hur hästarna ser ut.

Senast ändrad:

Du skall nog istället fundera över vem det är som startar några krig tvärtom är det alltid så att om någon har en annan åsikt än dig så skall du alltid svara tillbaka att denna har fel, läs och begrunda vad du har skrivit egentligen innan du försöker dig på att lägga över det på någon annan, det är inget som är ovanligt för denna tråd utan du gör alltid så, något som är minst sagt tröttsamt i längden därav att du får svar tillbaka. Mio är ett långt senare påfund för att de inte hade några täcken som kunde fånga upp de som inte vill lägga några pengar alls nästan på täcken. Amigo har varit deras budgettäcke sedan det kom och är inte alls i samma kvalitet som deras andra täcken vilket också avspeglar sig tydligt på prislappen. Att HW är trånga har varit känt sen de kom ut på marknaden här för sisådär 15-20 år sedan eller vad det är sen de började säljas här och långt ifrån någon åsikt jag är ensam om att ha, har fått höra det i alla år långt innan jag ens skaffade något hw täcke.
Läser du vad du skrivit i ditt första inlägg så beskriver du ju att de tom är stora för det var inga problem för din häst som normalt har 155 att ha 145 vilket ju kan anses som minst sagt vilseledande för en som skall bestämma sig om vilken storlek hon skall köpa när de tvärtom är mindre än de flesta andra märken, men enligt dig så är det att hoppa på att man har en helt annan uppfattning om storleken på dem ?
Återigen så har du ju tom konstaterat i tidigare trådar att du inte alls har någon erfarenhet av annat än weatherbeatas billigaste budgettäcke och precis som jag påtalat innan så är det inte dessa jag använder så hur du kan uttala dig om kvaliteten på dem när du tidigare har sagt att du inte alls har någon erfarenhet av dem är ganska intressant.

jag har nu tittat på amigo, och det finns ju en hel uppsjö av modeller, vilka ska man titta extra på? Går det att fästa liner i dessa oavsett modell eller hur är det?

ja du får nog titta dig i spegeln en extra gång och läsa det du skrivit : ) kort och gott. jag kan säga det samma om dina inlägg och du lär ha haft ungefär hundra av dem senaste åren i fråga om missanpassade inlägg och oförmåga att diskutera.
wetherbeeta är ett budget täcke jmf med HW i min värld. däremot, i jämförelse med dig, så kan jag ta andra åsikter i frågan utan att för den skull börja gå på med meningar som inte ens har punkt efter sig, ifråga om att försöka sätta sig på andra för att ha rätt : ) I övrigt har du ju, i jämförelse, redan påstått i trådar att HW är livsfarliga pga att de inte har bensnören utan svansrem. vilket ingen annan i sverige verkar dela din uppfattning om säkerhetsmässigt, så där kan du ju återigen titta dig i spegeln i fråga om egna argument. Till skillnad från dig så försöker jag illustrera objektivt så långt det är möjligt, och valet är ju alltid ngn annans utifrån den som frågar, eller hur?

Mia: kvalitet finns beskriven i fråga om yttermaterial, andas funktion och vattenpelare. det finns även en utmärkt beskrivning på tex stromsbergsgard. se som förklarar skillnader i kvalitet och passform. går även att ringa dem för råd och frågor.

Senast ändrad:

KL

Jag kan inte alls hålla med om att amigo är trånga i bogen. Klart att det finns andra märken som är rymligare, men att de skulle vara mer trånga än genomsnittet har jag svårt att tro. Min häst är ju liten, har oftast 135 i täcken, men är av ponnytyp och ganska kompakt så många täcken blir för trånga även om de har rätt längd i ryggen. Han är inte direkt grov, men definitivt inget fullblod med smal hals... Amigo och rambo sitter jättebra på honom i 130 (upplever dock rambot som större men kan bero på att det är ofodrat) även om han kan ha amigo i 140 också. Rhino har jag aldrig brytt mig om att prova just pga av att jag hört att de är mindre i bogen. Shires passar också bra på samma häst, och just shires upplever jag som de mest rymliga av de täcken jag provat. Shires sitter för övrigt perfekt på vår nordsvensk också, och han är definitivt grövre än medelhalvblodet. Så det är klart att om man jämför med shires så håller jag med om att amigo är mindre i bogen.

Men alla måste ju inte tycka om samma saker ;)

Köpte i helgen ett Rhino halvhals 200gr för halva priset på Granngården:laugh:
Första gången jag köpt ett sånt, är ju ganska :crazy: dyra annars. Sitter perfekt på vårt fullblod, han har i vanliga fall 135 men i Rhino var det 130 och det passar så bra. Gillar lilla svans snöret som sitter i svansflörpen som gör att inte den blåser upp när dom vänder rumpan mot blåsten, har jag inte sett förut. Gillar knäppningen fram, brukar gärna bli glapp fram runt bogen på en del andra sorters täcken. Gillar halvhals, har även Hööks 100gr halvhals med sån knäppning, sitter bra fram och verkar minska att hästen får skav som han annars lätt får på bogen.

ja du får nog titta dig i spegeln en extra gång och läsa det du skrivit : ) kort och gott. jag kan säga det samma om dina inlägg och du lär ha haft ungefär hundra av dem senaste åren i fråga om missanpassade inlägg och oförmåga att diskutera.
wetherbeeta är ett budget täcke jmf med HW i min värld. däremot, i jämförelse med dig, så kan jag ta andra åsikter i frågan utan att för den skull börja gå på med meningar som inte ens har punkt efter sig, ifråga om att försöka sätta sig på andra för att ha rätt : ) I övrigt har du ju, i jämförelse, redan påstått i trådar att HW är livsfarliga pga att de inte har bensnören utan svansrem. vilket ingen annan i sverige verkar dela din uppfattning om säkerhetsmässigt, så där kan du ju återigen titta dig i spegeln i fråga om egna argument. Till skillnad från dig så försöker jag illustrera objektivt så långt det är möjligt, och valet är ju alltid ngn annans utifrån den som frågar, eller hur?

Mia: kvalitet finns beskriven i fråga om yttermaterial, andas funktion och vattenpelare. det finns även en utmärkt beskrivning på tex stromsbergsgard. se som förklarar skillnader i kvalitet och passform. går även att ringa dem för råd och frågor.

Du är rätt lustig du, har du ingen som helst verklighetsuppfattning ? Läs mitt första inlägg och säg sedan var jag börjar starta något krig läs sedan ditt svar på det inlägget, så är det ju inte så svårt att se vem som startar någonting. Lite självkritik får du nog allt skaffa dig innan du börjar anklaga andra.
Och jag är långt ifrån ensam om att tycka det är livsfarligt med bara svansrem annars förstår jag inte varför andra lämnar in sina täcken och får dit sytt benremsfästen, tror du det är för att de ligger så bra med bara svansrem ?
Återigen är det intressant hur man kan ha åsikter om något täcke utan ha någon erfarenhet alls av täcket, sådana åsikter är ju knappast verklighetsförankrade och bara att ta med en rejäl nypa salt, du är välkommen att få gehör för dina åsikter när du verkligen har erfarenhet av täckena då först är det möjligt att ha en åsikt innan dess är det bara dravel och egna fantasier som inte är värt att ens notera.

Nu hadlar ju tråden om HW täcken, det är du som drar in annat Gylle, som vanligt när inte alla håller med dig. För min del får du tycka precis vad du vill - tro det eller ej.

Det är bara from årets modell som liners funkar på Amigo, de gamla har inte de fästena som behövs.

Jag har Rhino på mitt fullblod och tycker de sitter kanon. Dock blir det rätt urringat fram på henne, sitter mer uppe på en kraftigare häst. Men jag tycker de sitter så bra ändå så hon får ha dem.

Jag har haft Weatherbeeta på henne men de är alldeles för breda fram.
Synd för det var ett skitsnyggt täcke!

Jag provade ju som sagt ett rhino på min och det kändes som du sa lite "urringat" i bogen, han är inte så kraftig min.. Men nu är jag innte på amigo istället, men är det bättre att köpa ett 200g och ev en liner till om det behövs, eller ett ofodrat regntäcke med 200g liner och sen ev fylla på med flera liners, jag har inget ofodrat regntäcke med hals, bara ett med halshals som sitter bra, men är gränsfall för kort på honom..

Vad tycker ni? Bestämm åt mig för jag kan ju alldrig det.. haha

Det är ju två helt olika kombinationer, hur kan du ha svårt att välja :p Antingen så har passar varma (brun/beige) eller kalla (marin/vitt) färger hästen och övrig utrustning :idea:

Han är skimmel, med lite bruna inslag, mörka ben...typ såhär!

IMG_4042.jpg

Jag tror att jag tycker om det blå bäst men det är ju svårt att välja..hur ska man göra med hooden, där borde det ju bli bäst att köpa den med 150g foder och ev komplettera med den utan fyllning eller vad tycker ni?

Nej hals behöver ingen fodringen. De fryser inte via halsen utan den är ett skydd mot regn och lera bara.

marin hade jag valt till honom.

Tack för hjälpen med allt! Nu vet jag vad tomten gärna får ta med sig till mig!! Ingen som vet någon som har rea snart??

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 169
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka