Bukefalos 28 år!

Utfodring i helinackorderingsstall

J

Jisa

Har börjat läsa en massa om foder och försöker räkna ut en bättre foderstat till min häst. Men det är lite svårt när man står i ett helinackorderingsstall (puh..långt ord ;) ). Man kan ju inte påverka foder och utfodringstider så mycket.

Någon annan som har problem med det?

Är jättenöjd med hur dom sköter hästarna och deras hagtider o så.
Det är bara höt jag tänker på. Vi har inga bestämda högivor så man vet ju inte riktigt hur mycket dom får :crazy: Visserligen kan man inte vara helt säker när dom fodras i hagen (vissa roffar ju åt sig mer än andra hehe) men ändå. Dom får tre ggr om dagen. Önskar att dom kunde få 4.
Är rädd att han får för lite :(
 
Sv: Utfodring i helinackorderingsstall

Va konstigt att de inte väger upp höet till hästarna. Jag har själv inackorderade i mitt stall där vi kör helinackordering till vissa. Vi väger allt vårt hösilage. Det tycker jag faktiskt att du kan kräva att de gör i ditt stall med. Mina inackorderade skulle aldrig acceptera att vi INTE vägde upp hösilaget.
 
Sv: Utfodring i helinackorderingsstall

Fråga hur mycket de brukar ge hästarna!:)

Angående att ge 3 eller 4 gånger om dagen så spelar det inte så stor roll. Det viktiga är att varje giva räcker tillräckligt länge, minst 1 timmes tuggtid per utfodringstillfälle.

Jämför med en lösdrift eller vid fri tillgång på grovfoder på annat sätt, då fodrar man ju kanske bara en gång om dagen, men hästen får äta läääänge om den vill.;)
 
Sv: Utfodring i helinackorderingsstall

ta analysen på grovfodret och räkna med en ungefärlig giva, dvs anormal giva, kanske 8-10 kg hö.. och kraftfodret ge du i hink.. behövs bara lite tillskottsfoder utöver hanvren eler krafften som normalt ges så ge tilskottsfodret själv då att dom som fodrar bara behöver hålla sig till hela mått under normal utfodring..
 
Sv: Utfodring i helinackorderingsstall

Kan man inte få ställa fram påsar vid boxen, typ IKEAs, med hö till sin häst så att det bara lassas in vid fodring? Har ni någon maxgräns för hur mycket hö man får ge får man då kanske betala mer om den överskrids, men hästen får iaf så mycket du vill att den ska ha, förutom i hagen då kanske.
 
Sv: Utfodring i helinackorderingsstall

Kan man inte få ställa fram påsar vid boxen, typ IKEAs, med hö till sin häst så att det bara lassas in vid fodring? Har ni någon maxgräns för hur mycket hö man får ge får man då kanske betala mer om den överskrids, men hästen får iaf så mycket du vill att den ska ha, förutom i hagen då kanske.

Jo har funderat på det men då försvinner det finnurliga med helinacokordering. Alltså att jag måste åka ner varje dag för att väga upp även om jag inte hinner rida.
Har aldrig hört talas om maxgränser..
 
Sv: Utfodring i helinackorderingsstall

Va konstigt att de inte väger upp höet till hästarna. Jag har själv inackorderade i mitt stall där vi kör helinackordering till vissa. Vi väger allt vårt hösilage. Det tycker jag faktiskt att du kan kräva att de gör i ditt stall med. Mina inackorderade skulle aldrig acceptera att vi INTE vägde upp hösilaget.

Nej det skulle jag inte kräva. Jag har trots allt valt att flytta tilll just det stallet och är jättenöjd med all service i det stora hela.
Ser klart många fördelar med att väga upp, men att stå och göra det till 30 hästar på en kväll skulle jag själv tycka var jobbigt..
 
Sv: Utfodring i helinackorderingsstall

Nej det skulle jag inte kräva. Jag har trots allt valt att flytta tilll just det stallet och är jättenöjd med all service i det stora hela.
Ser klart många fördelar med att väga upp, men att stå och göra det till 30 hästar på en kväll skulle jag själv tycka var jobbigt..

det var ett konstigt argument tycker jag. Vad betalar du för om det inte ingår ordentligt beräknade givor? SJÄLVKLART måste en foderstat vara individanpassad, det säger sig ju självt. I hagen är ju en sak, det är samma för alla som fodrar i hagen att man inte vet exakt - men de andra fodringarna?!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 465
Senast: mackan
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 146
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 850
Senast: bizzy
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 453
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp