Utfodring valp

IsabelleC

Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga till er med god foderkunskap. För två veckor sedan hämtade vi hem vår tollarvalp från uppfödaren, hon var då 9 veckor gammal frisk och kry :) Vi fick anvisning om att vi skulle fodra valpen 3 ggr per dag, 1 dl per gång. Själv tyckte jag det lät lite men uppfödaren har väldigt lång erfarenhet så vi har nu gjort som hon sa.
Nu är hon snart 3 månader och jag har försökt läsa på utfodringsanvisningarna på foderpåsen. Hon äter Royal Canin Junior och där står det att vid tre månaders ålder, för en valp som i vuxen ålder väger 18 kg, ska äta 256 g per dag delat på 3 ggr om dagen. Vilket ju betyder att det är mer än det dubbla hon äter nu! Dessutom står det ju även mer under "2 månaders-fliken" än vad hon äter nu.

Blir lite orolig att hon fått alldeles för lite mat nu? Däremot så är hon ju definitivt inte smal, utan hon är snarare mer åt andra hållet..

Någon som har lite mer koll på det här?
 
Är valpen i gott hull så får den tillräckligt med mat. :) Jag brukar aldrig ens kolla på tabellen på fodersäcken, väldigt sällan det stämmer ändå i mitt tycke.
 
Hullet är viktigast att gå på - har du en tjock valp, så får du svårt att hålla hullet nere på den som vuxen ....*vis av erfarenhet* :)

utfodringsanvisningen är inte mer än det dubbla. Räkna med att en dl väger ca 45-50 gram så din får ca 1,5 dl mindre (du ger ca 150 gram) än det står på påsen (och på påsarna är det ofta överdrivet mycket som ges som vägledning) och du ger säkert någon form av belöning, tugg m vid sidan av maten - eller ;)
 
Tack för svaren :)

Går man enligt måttet som är uppdelat i 8 så är 1 dl ca 3/8 vilket hon ju får nu 3 ggr, blir ju 9 "delar" per dag. Men enligt påsen ska hon ha 2 fulla mått (8/8) + 5/8 per dag, dvs "21 delar" istället för 9 som hon får nu. Om man nu kan skriva det så ;) Hoppas ni förstår min invecklade uträkning!

Men jag ska alltså gå lite på magkänsla, öka lite successivt ju äldre/större hon blir?
 
Tack för svaren :)

Går man enligt måttet som är uppdelat i 8 så är 1 dl ca 3/8 vilket hon ju får nu 3 ggr, blir ju 9 "delar" per dag. Men enligt påsen ska hon ha 2 fulla mått (8/8) + 5/8 per dag, dvs "21 delar" istället för 9 som hon får nu. Om man nu kan skriva det så ;) Hoppas ni förstår min invecklade uträkning!

Men jag ska alltså gå lite på magkänsla, öka lite successivt ju äldre/större hon blir?

Titta på valpens hull och lita på magkänslan! Vissa valpar är ju extremt aktiva, andra mer stillsamma, så anvisningarna på påsen är mer att betrakta som en fingervisning än någon absolut sanning. Det är lite som om man skulle säga att "alla vuxna människor ska äta 2000 kcal/dag" och tänka att det kommer att passa både män och kvinnor och elitidrottare och soffpotatisar.
 
@IsabelleC, vad du också kan göra om du är orolig att valpen får i sig för lite mat (eller om den verkar tokhungrig, inte helt bra i magen eller annat) är att byta foder till något med mindre mängd spannmål i. Många gånger blir hundar "pluffsiga" i kroppen av foder med mycket spannmål i och vissa hundar börjar också prutta ofta, få löst bajs, stinkande bajs och annat som visar att de inte egentligen fungerar speciellt bra på fodret de äter.
 
Jag har ju fött upp mina på färskfoder och dom har ätit samma mängd i stort sett hela tiden - bara med den skillnaden att dom fått 3 mål fram till 4-5 månader istället för två :) Borde inte vara så stor skillnad med torrfoder egentligen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 423
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 143
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
919
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 797
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp