Utöka räckvidd på Wi-Fi

Roheryn

Trådstartare
Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag fiber in i huset och en trådlös router precis där fiberkabeln kommer in. Ute har jag bra Wi-Fi ut till stallets hörn, skulle vilja utöka nätverket till att täcka hela stallet (typ 80 kvm). Inne i huset så vill jag såklart ha täckning i hela huset, det har jag inte nu, de bortre sovrummen är utan. Så vad behöver jag? Vill inte ha något snordyrt, bara en fungerande lösning för Wi-Fi i hela hemmet inklusive stallet. All eventuell utrustning som vi installerar i stallet behöver givetvis vara godkänd för att finnas där. Tips o råd?
 
Jag behövde täckning ut i garage och carport. Kjell hade en enkel router som vidaresände signalen via fasta elnätet. Så jag satte en pryl i routern inomhus som kopplade till närmaste eluttag. Och så kopplar jag den andra delen, dvs en router, i eluttaget i garaget. Då är det inget som hindrar signalen på sin väg ut i garaget. Det förutsätter förstås att hus och garage/stall är samma elnät.
 
Jag behövde täckning ut i garage och carport. Kjell hade en enkel router som vidaresände signalen via fasta elnätet. Så jag satte en pryl i routern inomhus som kopplade till närmaste eluttag. Och så kopplar jag den andra delen, dvs en router, i eluttaget i garaget. Då är det inget som hindrar signalen på sin väg ut i garaget. Det förutsätter förstås att hus och garage/stall är samma elnät.
Ja, det låter som en bra lösning både för sovrummen och för stallet.
 
Mesh! Jag har ett från Tp Link som täcker hela gården, inkl hundhus och gästhus, men det finns olika märken och i olika prisklasser.

Jag och särbon har också mesh från TP Link, jag har tre stycken Deco M9 Plus till en 5G-router (TP Link X50) och det fungerar fantastiskt bra för oss båda (dock har särbon bara 4G, han har inte bytt router). Jätteenkelt att installera och har fungerat utan krångel.

Eventuellt kommer jag att köpa några fler noder för att täcka in lillstugan (dvs gästhuset) samt ladan som fungerar som garage för att kunna styra motorvärmaren.
 
Säger också mesh. När jag jobbade i teknisk support för ett större telekombolag så sålde vi egna WiFi-bryggor/mesh och kunde inte garantera att vår router var kompatibel med samtliga bryggor i handeln, så det kan vara ett tips att kolla upp innan du investerar. Dock finns väl risken att de försöker sig på en fuling och försöker sälja sin egna brygga för premiumpris. Det var 6 år sedan nu, så de problemen kanske inte finns kvar. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp