Utöver pyo, vad kan det vara?

F

Fruentimber

Jaha, då har gammeltiken flytningar. Kan ha haft en tid då jag inte upptäckt något förrän jag bytte lakanen i sängen. I övrigt oförändrad. Jag har inte kunnat ta någon temp eftersom den enda termometer vi har i huset givetvis hade slut på batteri. :meh: Hon är inte flåsig, kan bli på promenader men jag relaterar nog det mer till den eskalerande pälsen (värmekänslig) och det faktum att hon kan ha fått på sig ett kilo eller fem under sin semester hos sambons morföräldrar.

Det är en shih-tzu, blir 11 år nästa vår.
Veterinär är givetvis kontaktad men det enda som föreslogs var livmoderinflammation och prat om op. Vi har tid imorgon bitti.

Flytningarna verkar vara åt det "vattnigare" hållet. Blir ljust gula ringar med en prick där hon ligger. Verkar inte vara särskilt mycket heller. Ser inget var-aktigt när jag kollar henne där bak.

Vad kan det vara utöver pyo? Vaginit?
Vad finns det för alternativ till operation vid pyo?
 
Jaha, då har gammeltiken flytningar. Kan ha haft en tid då jag inte upptäckt något förrän jag bytte lakanen i sängen. I övrigt oförändrad. Jag har inte kunnat ta någon temp eftersom den enda termometer vi har i huset givetvis hade slut på batteri. :meh: Hon är inte flåsig, kan bli på promenader men jag relaterar nog det mer till den eskalerande pälsen (värmekänslig) och det faktum att hon kan ha fått på sig ett kilo eller fem under sin semester hos sambons morföräldrar.

Det är en shih-tzu, blir 11 år nästa vår.
Veterinär är givetvis kontaktad men det enda som föreslogs var livmoderinflammation och prat om op. Vi har tid imorgon bitti.

Flytningarna verkar vara åt det "vattnigare" hållet. Blir ljust gula ringar med en prick där hon ligger. Verkar inte vara särskilt mycket heller. Ser inget var-aktigt när jag kollar henne där bak.

Vad kan det vara utöver pyo? Vaginit?
Vad finns det för alternativ till operation vid pyo?

I princip är det alltid pyo när äldre tikar får flytningar. Kan vara tumörer, äggstockscystor, UVI, inkontinens, vaginit etc också men inte alls lika vanligt som dig för flytning hos gammal tik.

Annan behandling för pyo är flertalet injektioner med Alizin och regelbundna ultraljudskontroller under och efter behandlingen vilket dock nästan alltid bara skjuter upp problemet till nästa löp. Den medicinska behandlingen, om den utförs korrekt, är också väldigt dyr.
 
Tack för ditt svar! Då får vi förbereda oss på att det verkligen är det. Jag vet ju att det är det vanligaste när det kommer till flytningar på äldre tikar, men hon är ju helt oförändrad i övrigt så därför tvivlade jag (och hoppades) lite.

Hon är ju inte purung men jag tror att hon hade klarat en operation bra. Den är väl relativt okomplicerad? Det hade känts så otroligt jävla surt om hon fick somna in nu när jag vet att hon har minst ett par år kvar om inget händer. Hon är ju så pigg och glad den lilla skiten... :(
 
Kan uppdatera med att det numera är väldigt tveksamt till livmoderinflammation. Ingen feber, pigg och glad. Ultraljud gjordes och veterinären vi fick erkände från början att hon inte är tillräckligt van för att se små förändringar, och någon stor såg vi inte däremot en misstänkt sten/polyp i urinblåsan. Resten av magen såg bra ut, hon var så still så vi passade på att titta på njurar, lever osv. Blodprov togs också.

Vi fick en ny tid till imorgon istället, till en som var riktigt duktig på ultraljud och direkt kan tala om vad som finns i urinblåsan och om det finns små förändringar i livmodern.

Jaha. Kul att betala två ultraljud för att den ena inte visste vad hon såg... :P
 
Senast ändrad av en moderator:
I princip är det alltid pyo när äldre tikar får flytningar. Kan vara tumörer, äggstockscystor, UVI, inkontinens, vaginit etc också men inte alls lika vanligt som dig för flytning hos gammal tik.

Annan behandling för pyo är flertalet injektioner med Alizin och regelbundna ultraljudskontroller under och efter behandlingen vilket dock nästan alltid bara skjuter upp problemet till nästa löp. Den medicinska behandlingen, om den utförs korrekt, är också väldigt dyr.

Jag har behandlat många pyotikar medicinskt o håller inte alls med om att man nästan alltid skjuter upp problemet till nästa löp, en stor del blir besvärsfria i flera år. Kostar ett antal tusen spec för en stor hund men är mkt billigare än operation. På det hela taget ett helt ok alternativ för äldre tikar.
PL
 
Uppdaterar tråden med resultatet, gamla tanten opererades i måndags och idag fick vi svar från patologen.

Vi gjorde totalt 3 ultraljud, de två första (som tidigare nämnt) visade en misstänkt polyp i urinblåsan. Resten såg bra ut. Blodprovet såg finfint ut och vi tog ett urinprov + odling som visade lite blod i urinen. Tillbaka efter två veckor för ett tredje ultraljud för att kolla om det var en tillfällig utväxt. Det var det inte, så operation bokades in som nu alltså genomfördes i måndags. En valnötsstor juvertumör togs samtidigt.

Föremålet i urinblåsan var en godartad utväxt ("popylom"?), juvertumören var en godartad blandtumör.
Var flytningarna kom ifrån vet vi fortfarande inte, kan ju ha varit små urinfläckar men det tror jag inte. De verkar ha upphört innan operationen. Konstigt löp?

(Kan för övrigt meddela att operationen gick på totalt 18 235 kr... hejdå sparkontot! :wtf:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp