Utrustning som tränar upp styrkan hos hästen??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sjoohansson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 534
S

sjoohansson

Hej, jag håller för tillfället på att bygga upp styrkan hos min ponny, genom klättring/studsserier/pulsa i den djupa snön. Har hört att det finns schabrak/vojlockar med "vikter" (alltså schabrak som väger, om ni fattar vad jag menar) som kan vara bra att träna hästen med då och då för att få upp en ännu bättre styrka. Har även hört att det kan vara bra med boots med vikter i? Finns det någon kunnig som kan berätta lite om hur man ska träna med denna utrustning och var kan man köpa det? Kanske något speciellt man bör tänka på? Tacksam för svar! :D

(Ni får även gärna ge fler tips på hur man kan träna upp styrkan hos hästen, ju fler alternativ = mer varierande och roligare! :))

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utrustning som tränar upp styrkan hos hästen??

Tror det där med vikter skadar mer än vad det ger ärligt talat....(min åsikt dock) Har själv flera d-ponnys och jag musklar dom på det vanliga sättet, genom klättring osv. Du borde nog speciellt inte inte använda vikter om hästen nu är svag ?

Alltså, jag skulle inte kalla min häst för svag, han är i god kondition med fina muskler, men nu när vi vill klättra lite i klasserna och börja hoppa högre kommer det att krävas den där lilla extra styrkan och det är vad jag skulle vilja få tips på. Idéen kring utrustning med vikter väcktes genom en föreläsning där dom rekommenderade att någon gång då och då rida med vikter.

Jag tror inte heller att vikter är så bra, de ökar nog mest på belastningen.
Intervallträning kanske skulle funka? Klättring i uppförsbacke är också bra liksom trav (inte för fort) i svagt uppförslut. Är hästen inkörd så kan man ju träna på det sättet också.

Viktvojlockar används bara vad jag vet i galopp när jockey+utrustning inte väger så mycket som hästen ska gå med i det löpet...

Sedan använder ju många islandsryttare viktboots men det TROR jag beror mer på att träna takt och balans i deras extra gångarter än att de ska bli "starkare".
Men fråga gärna någon islandskunnig.

Jag hade en tanke en gång att träna upp min häst med viktboots inför utställning då jag inte kommer åt honom från marken som när jag rider och han har naturligt ganska markbunden trav. Men det har jag lagt på hyllan... Upptäckte att ju bättre jag red honom när jag red, ju bättre sprang han på marken utan mig senare :grin: ;)

För att öva upp styrka tycker jag du ska ut och klättra, hoppa studs och serier, ut och rid i skogen utanför stigar så hästen får lyfta på benen osv...

Min egen okvalificerade tanke är att vikter i längden ger överansträngning.

Om man tänker galopphästar och viktvojlocks igen, det är aldrig någon häst som TRÄNAS med extra vikter i vojlocken. Oftast är ju arbetsryttarna större ändå än vad jockysarna är

Har du inte gått upp i vikt nu under julen så han får lite extra att släpa på? ;)

Vikter tycker jag är onödigt, tror att det lätt leder till skador osv pga överansträngningar.

Skogen, över stock och sten, mycket kavaletti och mjukgörnade så han trampar under sig ordentligt, studs mm är nog det bästa för att få hästen starkare utan att riskera att han går sönder.

Han kommer ju även att börja vänja sina muskler och även träna de när du kommer att hoppa lite högre.

satsa på lite intervallträning ihop med det andra, det är både kul och effektivt!
Vikter kommer bara ge mer slitage 'in my opinion' så skulle skippa det om jag var du.

Tack så jättemycket för era tips :-) men nu har även min hopptränare (a tränare) föreslagit att rida med vikter
Nån gång då och då, absolut inte ofta. Men jag är precis som ni lite skeptisk etersom man vill ju verkligen inte skada hästen!

Tack så jättemycket för era tips :-) men nu har även min hopptränare (a tränare) föreslagit att rida med vikter
Nån gång då och då, absolut inte ofta. Men jag är precis som ni lite skeptisk etersom man vill ju verkligen inte skada hästen!

Håller med dig seabaz, om att det bästa är att lära sig rida hästen bättre och inte bara ta till en massa hjälpmedel. Men jag får försöka googla lite nogrannare och försöka få kontakt med ngn isllandshäst kunnig. :-)

Det låter bra :) Prova rid för andra tränare också, snöa inte in på en. Och gå aldrig med på något som du är skeptisk till. Bara för att det är en tränare betyder det inte att den vet bäst (ett bra sätt är att kolla om tränaren har egna meriter, har den inte det, hur ska den då kunna lära mig att rida? Kolla även på andra elever som tränaren har, hur rider dom? ser det trevligt ut på träning och tävling? jag vet en tränare som om man åker och tittar på en tävling så ser man vem som är hans elever. De sitter på framridningen och nöter och nöter och nöter sina hästar 1,5h innan deras klass börjar, ej trevligt... :grin: )

Lycka till :)

Du har rätt i det du säger, men jag tränar för en känd tränare som själv tävlat 1,60 hoppning och han är verkligen den absolut bästa jag har tränat för någonsin, sån härlig känsla att äntligen hitta sin supertränare :) Tack för dina tips :D

Jag hade vikter på min häst en period. Han hade bra bakbensaktivitet men var ganska "slö" i sina framben, lyfte dom inte så mycket utan nästan gick och släpade dom och var ganska oaktiverad. När vi inte fick till det genom ridningen så skaffade jag vikter. Vanliga benskydd med vikter. Vikterna sitter på plats så man kan ej ta ur dom. Hade dessa på frambenen och red lätta pass på ridbanan. (ej i skogen för där behövs det inte sådant, utan man bör hålla sig på ett jämt och plant underlag!) använde dom ca 15 ggr och därefter började hästen lyfta på frambenen. Det var nog 2 års sen jag hade dom sist och hästen har inte behövt dom igen. Så dom gjorde verkligen nytta för min häst! Dessvärre kommer jag inte ihåg vart jag köpte dom.

Vikter à la islandshäst hade jag nog inte använt, däremot finns det viktmanchetter som man sätter på som benskydd. Det är lösa vikter i olika fack, så man kan anpassa efter den belastning man vill ha och även styra vilken muskel man vill belasta genom att t ex sätta ut- eller invändigt på benet.

Om du googlar på stall Stora Skuggan, så säljer de sådana. Man kan ringa för mer info o hjälp och det finns även en instruktionsvideo på sidan :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 229
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en... 8 9 10
Svar
191
· Visningar
25 860
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?