Bukefalos 28 år!

Utrustningen, försäkra den ?? HJÄLP TIPS

JasMiin

Trådstartare
Har en egen häst för tillfället, med all utrustning mm såklart... :up:

Kom idag på att tänka, vart bör jag försäkra hela hästens utrustning?? :eek: Främst sadlarna, som är dem dyraste delarna... (har en hopp och en dressyr-sadel).. vad händer om dem tillexempel blir stulna från stallet? (står på ett inackorderingstall, i stockholm). Så det är ju låst, för alla utom oss som har sina hästar där.. samt medryttare, familj mm..

Men tänk om, tex någon annan från stallet får för sig att sno någonting?
Eller det sker ett inbrott i sadelkammaren av någon obehörig?

Eller täcker tex min hem-försäkring utrustningen till hästen? (folksam har jag). Räknas hästens utrustning och sadlarna, som personliga ägodelar till mig ?

Kan någon bara ge mig lite tips, råd och hjälp..:confused:

Tänker också på, hur kan det täckas om tex hästen sliter sig och rullar/förstör sadeln? Såna exempel.. O_o eller om man ramlar av utomhus, och hästen skulle sticka (och utrustning förstörs)?
 
Ring och fråga!

Jag har försäkring hos länsförsäkringar, och de täcker mina sadlar, men det var ett tillägg.

De täcker även om jag skulle trilla av och hästen springer iväg och har sönder sadeln på vägen ;)
 
Ring och fråga!

Jag har försäkring hos länsförsäkringar, och de täcker mina sadlar, men det var ett tillägg.

De täcker även om jag skulle trilla av och hästen springer iväg och har sönder sadeln på vägen ;)

Tack så mycket för ditt svar! Ska absolut ringa och fråga också! :)
Är det hemförsäkring du har hos länsförsäkringar?
 
Tack så mycket för ditt svar! Ska absolut ringa och fråga också! :)
Är det hemförsäkring du har hos länsförsäkringar?

Japp! Min kan vara lite speciell eftersom jag bor på en gård. Tex så ingår det grödaförsäkring i hemförsäkringen. Smått märkligt sådär.

Ett tips är att få det på pränt eller om du kan spela in så att du har bevis på vad de har lovat.
 
Min utrustning går på hemförsäkringen, jag frågade specifikt om det när jag tog hemförsäkringen och jag får ha saker till ett värde av 80.000kr utanför hemmet på min försäkring.
 
Det går på min hemförsäkring MEN det krävs att den uppbevaras i ett låst utrymme. Med en riktig lås, hänglås räcker inte. Mitt stall är dessutom larmat.

Vet dock inte om hemförsäkringen täcker när du är inackorderad, det är ju nästan som en offentlig plats när så många har nycklar ... Brukar också bli så att det väldigt ofta står öppet större delen av dagen i ett stort stall. Ring ditt bolag och fråga så du inte går på en smäll!
 
Har folksams hemförsäkring och de ersatte min hästutrustning som blev stulen från sadelkammaren i somras. Låst sadelkammare i kollektivstall.
 
Ofta behövs en tilläggsförsäkring om man förvarar mycket av värde utanför hemmet. Men det är bara det egna bolaget som kan svara säkert.
 
Har min hemförsäkring i Folksam och ringde och pratade med dem om just mina sadlar för inte länge sen. (Till saken hör att största delen av min hästs utrustning har jag gjort, dvs det jag har kvitton på är materialet vilket inte ens är i närheten av marknadsvärdet. Därför ville jag höra med dem hur de resonerar vid ersättning för dyra/värdefulla saker som förvaras i t.ex. stallet.) Min hemförsäkring täcker upp till en viss gräns (som jag inte har i huvudet) även saker som förvaras utanför hemmet och bolaget gör en bedömning av fall till fall gällande hur mycket ersättning som betalas ut vid incident. Bra att ha foton på det som finns som är av värde!

Jag står inackorderad i stall med låst sadelkammare, och då vi inte är många i stallet ska det enligt bolaget inte vara något problem så länge det är ett ordentligt lås på dörren - som också är låst. Knallar nån in och hämtar saker med olåst dörr, är det nog bara att se sig i månen efter pengarna.
 
När min utrustning som fanns i ett stall som brann ner så täckte min hemförsäkring detta, trots att det var ett inackroderingsstall. Det var Folksam jag hade då.
 
Jag har Länsförsäkringar gårdsförsäkring. Täcker sadlarna om de stjäls ur låst utrymme och genom inbrott. Går nån in med nyckel, eller de inte är i låst utrymme behövdes det läggas till en allriskförsäkring enligt LF. Så jag gjorde så. Hitills har jag bara behövt använda den när hunden badade min iphone i sin vattenskål dock ;P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Jag håller på att bygga ett litet inackorderingstall och håller just nu på med sadelkammaren som jag hoppas ni kan komma med lite...
2
Svar
33
· Visningar
3 240
Senast: Bufera
·
  • Låst
Hästmänniskan Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan. Tonårsdottern verkar dock...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
21 992
Senast: mackan
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 803
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp