inackorderningstall sadelkammare

Eller har ni någon bättre ide? Hur skulle ni vilja ha det själv om ni hyr? :heart
Som några andra har skrivit så har folk alldeles för mycket grejer. Har ni ett tomt loft någonstans kan väl folk få ställa dit några stallådor eller garderober fulla med grejer om de vill, men i sadelkammaren är det enligt mig bäst med helt vanliga 60 cm breda garderober med lås. Planerar man garderoben lite vettigt så får man plats med två sadlar och ett helt gäng träns, och en massa annan utrustning också.

Tyvärr har jag ingen bild på den garderoben jag hade när jag stod uppstallad på ett ställe, men jag länkar till någonting liknande.

Sadelkammare - Hjulsbro RF - Ridsport - IdrottOnline Klubb

Ny garderob i sadelkammaren | josefineelisabeth
 
För mig har det varit viktigt att kunna ha två sadlar eftersom jag har både dressyr- och hoppsadel. I ett stall jag stod hade jag bara en hängare till två sadlar och det är var inte toppen direkt. Fast det är ju såklart en platsfråga!

Som andra sagt, separat utrymme med typ en luftavfuktare eller liknande att torka blöta täcken. Gärna med ordentlig ställning för upphängning av täckena.

Hellre en bred och bra garderob med möjlighet till trådbackar/hyllplan än låsbart skåp. Och hellre lås till hela sadelkammaren än bara en viss del.
 
Ja jag har också hellre lås till hela sadelkammaren än till mitt skåp. Men det beror också på hur stort stallet är. Ju mer folk i omlopp desto större behov av att låsa in sina egna saker kanske.
Gärna larm i sadelkammaren också!

De flesta försäkringsbolag ersätter bara sadelstölder om sadeln förvaras i låst utrymme.
 
Jag har ett litet tips för att ta tillvara på golvytan. I ett stall jag rider i har de byggt en roterbar pelare med sadelhängare på golvet (tänk typ en sån klädhängare som ofta finns i affärer). Det skulle nog funka med en som inte går att snurra också om man har en så pass stor sadelkammare att man kan stå på bägge sidor av pelaren. Då behöver man inte använda väggen till sadlarna.
 
Hej! Jag håller på att bygga ett litet inackorderingstall och håller just nu på med sadelkammaren som jag hoppas ni kan komma med lite tips till!

Jag hade tänkt mig varsitt låst omklädningsskåp med plats för kläder, stövlar, smågrejer.
Sadlarna, täcken, träns mm i en öppen gemensam del och en låsbar dörr in till sadelkammaren.

Eller har ni någon bättre ide? Hur skulle ni vilja ha det själv om ni hyr? :heart


Har varit inhyrd i många år och även haft eget stall. Ska du göra så gör att hyrboxarna kan låsa in kraftfoder, sadlar täcken vad man vill ha i utrymmet.
Alltid någon stans som någon lånat kraftfoder Som aldrig kommer tillbaks , någon har lånat mina saker och Vips har man skitig vojlock, någon har provat min hästs sadel på en ridtur eller vad det nu är någon lånat.
Är det låsbart slipper man allt sånt.

Haft En dubbelgarderob förstärkt baksidan så sadelhängare. Gick att skruva upp liksom en rad med krokar. Garderoben fick låsöglor för hänglås inreddes ned sadelhängare och Två tränshängare, krokar, stor papperskorg i när och liten korg i nät bara för utrustningen. Lite små trångt men allt annat har jag haft hemma ex vintertäcken osv

Tork plats för täcken är super bra.

För mycket plats så har en del hur mycket som hällst i stallet.
 
Senast ändrad:
Får jag komma med en följdfråga hoppas ok?
Medryttare mm har de fått ett eget utrymme/skåp/hylla eller liknande?
Tänker att det är upp till hästägare att göra plats, det ingår ju x mycket förvaringsplats till varje häst. Som inackorderad tycker jag att det blir orättvist om någon skulle få mer plats bara för att denne har medryttare.
 
Jag vill gärna ha möjlighet till viss förvaring i uppvärmt utrymme, för sadel, träns och sårvård. Samt minst en garderob för övriga prylar.
 
Vi har uppvärmd sadelkammare med kodlås på dörren. Varsin garderob, två sadelhängare och tränshängare utanför garderoben. Varsin låda med kraftfoder i separat foderrum.
I torkrummet har vi också varsin hängare för täcken.
 
Vi har uppvärmd kombinerad sadelkammare och foderkammare i två plan där övre plan har har två täckeshängare för varje häst samt ett antal "torkhängare" för täcken. Varje häst har två sadelhängar, två tränshängare på nedre plan, samt två foderbackar var för kraftfoder.

På övre våningen finns sen två skåp var i omklädningsrummet. Samt ett ouppvärmt loft där vi har ytteligare två skåp för förvaring.
 
Senast ändrad:
Får man önska så tycker jag ett rejält skåp och plats för 3 sadelhängare på vägg är att föredra i ett inlåst utrymme.
Sedan en bit av en loge med plats för plastbackar för extra utrustning.

Beroende på vad som ingår i stallet, om man behöver t.ex. egna stolpar och tråd till sommarhage o.s.v. så krävs mer förvaring.
 
I ett av stallen jag stod hade flera hästägare medryttare, så ägarna till stället ställde in en extra garderob i sadelkammaren där medryttarna fick varsitt hyllplan :up:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 152
Senast: Angel
·
Utrustning Hej Har varit inne och läst och inser att det sitter en hel hög med kunnigt folk här. Har haft inbrott i sadelkammaren och allt borta...
Svar
3
· Visningar
1 710
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp