Utrymme i lastbil (B-korts)

simpan

Trådstartare
Behöver lite hjälp av er som har B-kortslastbilar.

Hur mycket utrymme har era hästar på längden? Inkl utrymmet framför bommen. Vill gärna veta i cm.
Tycker ni att det utrymmet är tillräckligt eller blir det trångt? Berätta gärna hur stora era hästar är så att jag har något att referera till.

Hur breda är spiltorna? Upplever ni utrymmet ni har som rymligt eller står hästarna trångt?

Funderar på att börja söka efter lastbil (eller kanske bygga egen om jag hittar lämplig bil) men vill gärna har lite koll på måtten. Bra att ha något att referera till när man får ett mått på si och så.

Sv: Utrymme i lastbil (B-korts)

De lastbilar jag varit i kontakt med så har det varit gott om plats. Varav största hästen var 170 i manken. Enda nackdelen var väll att de va lite lågt i tak för den stora hästen, upplevde den mer lagom för 150 hästarna. Fast kommer inte ihåg vad det var för märke, några år sen. Återkommer om jag kommer på det.

Om du kollar runt på olika märkens hemsidor och återförsäljare så brukar det stå utskrivet på hemsidan alla utvändiga och invändiga måt :idea:

Jag vet inte måtten, men den UME bussen jag brukar hyra är stor nog för min ganska stora häst.
Han är över 170 och som en giraff haha och den får han bra med plats i.
Både höjden i tak och längd för kroppen och längd framtill för huvudet är underbart om man jämför med en vanlig transport.
Han är så pass stor att vanlig standardmått transport är för litet, hans hals är lite för lång och bommarna är jämt för låga baktill trots om man sätter dom högt upp.

Han är dock inte kraftig, men långbent och hög liksom. Inte så lång heller i kroppen men i och med halsen så blir han ganksa lång.

Jag tycker den är ganksa bra, nackdel är att man inte kan rulla in tävlingsskåp i lastutrymmet för det inte finns någon ramp där och man inte kan öppan från "hästdelen" in dit.
Så det är ganska jobbigt om man ska ha med skåp där :/
Men mycket med plats och hästen åker bra tycker jag.

Om jag fick välja så skulle jag gärna ha en Theult (tror jag dom heter) Proteo eller Morpheo buss, dom tycker jag verkar väldigt genomtänkta i design.

Jag har hyrt tre olika(har inga mått) men ofta är det ganska trångt. Jag har en stor häst(170 cm+) men ganska lång rygg. Framför allt så är de ganska korta spiltor och lite lågt i tak.

Men han är förstor för ganska många transporter också.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 862
Senast: Ajda
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 113
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme... 2 3
Svar
51
· Visningar
8 233
Senast: MsBlondy92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka